adozona.hu
Forradalmasítja a mobil bankolást a 2018-as pénzügyi irányelv
//adozona.hu/altalanos/Forradalmasitja_a_mobil_bankolast_a_2018as__DQSB86
Forradalmasítja a mobil bankolást a 2018-as pénzügyi irányelv
Az online vagy mobil bankolás ma a felhasználók többségének már az élet mindennapos részévé vált. Az viszont, hogy az ügyfelek akár teljes irányítást szerezhetnek saját pénzügyi információik felett, még a jövő zenéje. Azonban ez a jövő már nincs is olyan messze.
Az, hogy a pénzügyi irányelvek hatással lehetnek életünkre, nem sok átlag állampolgárban merül fel, pedig ettől függhet, hogy mennyi idő alatt érkezik meg egy utalásunk vagy mennyi lehet az elfogadható tranzakciós díj mértéke. Ezek az irányelvek, amelyeket a meglévő folyamatokat követve alakítanak ki, egyre szigorúbb szabályokat határoznak meg a bankok számára. Az első, lényeges változás volt 2009-ben, amikor a tranzakciós időt drasztikusan csökkentették, tehát az utalásokat a bankoknak sokkal gyorsabban kellett célhoz juttatniuk és kevesebb ideig tarthatták maguknál a pénzt, ami nagy örömöt okozott a felhasználóknak és jelentős profitcsökkenést a bankoknak.
A PSD2, vagyis a Pénzügyi Irányelvek második generációja még ennél is nagyobb hatást vált majd ki, elsősorban az internetes bankoláson keresztül. Talán nem túlzás úgy fogalmazni, hogy forradalmasítani fogja a jelenleg ismert rendszereket. A változás egymilliárd ügyfél évi 112 milliárd tranzakcióját érinti (ezek a nem készpénzzel végrehajtott tranzakciók – ebből a kártyás fizetés megközelítőleg a fele, 53 milliárd évente), amelyek volumene a 2600 milliárd eurót is meghaladhatja.
A változás lényege, hogy a PSD2, vagyis az új pénzügyi irányelvek az eddigieknél nagyobb fennhatóságot biztosítanak majd az ügyfeleleknek a pénzügyi adataik és eszközrendszerük felett. Mindezt pedig úgy érik el, hogy a bankokat kötelezik az új pénzügyi szolgáltatók beengedésére a rendszerbe. (Ezek az úgynevezett TPP-k – Third Party Provider-ek, és úgy kell őket elképzelni, mint jelenleg például a Paypalt, vagy a kártyaelfogadó rendszereknél a Mastercardot vagy a Visát). Tehát ezek a szolgáltatók képesek lesznek hozzáférni a bankszámlaadatokhoz – természetesen az ügyfél előzetes jóváhagyásával – és az ügyfél közvetlen engedélyével indíthatnak tranzakciókat. Az irányelv pedig megengedi, sőt kötelezi a már piacon lévő bankokat, pénzügyi szolgáltatókat, hogy elérhetővé tegyék a szükséges hozzáférést.
Élesebb verseny elé néznek a bankok
A Roland Berger német vezető stratégiai tanácsadó cég most megjelent tanulmánya előre vetíti a lakossági bankolás oly mértékű átalakulását, hogy az ügyfél-pénzintézet kapcsolat teljesen új alapokra kerül. A közeljövőben várható technikai és stratégiai újítások újradefiniálják a bankok és a fogyasztók kapcsolatát, ami a legjelentősebb változás az online számlák megjelenése óta – hangsúlyozza Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.
A bankoknak és ügyfeleiknek, csak úgy, mint a pénzügyi szolgáltatóknak rengeteg lehetőséget és kihívást tartogat a PSD2 – mondta Schannen Frigyes. Ez ugyanis azt jelenti, hogy rengeteg új szereplő megjelenésére lehet számítani egy, már leosztottnak hitt piacon. A TPP-k dinamikus, személyre szabott pénzügyimenedzsment-szolgáltatást tudnak majd nyújtani az ügyfél számára, hozzáférést biztosítva az összes, különböző pénzintézetnél vezetett bankszámlájához egy felületen keresztül, ami az online számlák óta a legjelentősebb fejlődés a kényelmi bankolásban.
A TPP-k felállításával viszont a bankok is hozzáférnek azokhoz a fogyasztói információkhoz, amelyekhez megkapják az elemzési jogot, így jobban fel tudnak készülni a változó igényekre, és hatékonyabbá tudják tenni marketingtevékenységüket.
Természetesen sok a kérdés és fenntartás az új szisztémával kapcsolatban. Ha a jelenleg piacon lévő bankok nem ismerik fel és nem adaptálják az ebben rejlő lehetőséget, akkor lépéshátrányba kerülnek azokkal a pénzintézetekkel szemben, amelyek megfelelő mennyiségű információval fognak rendelkezni ügyfeleikről – véli Schannen Frigyes.
Hozzátette: az új irányhoz természetesen megbízható szoftverek és megfelelő hitelesítési és adatvédelmi megoldások szükségesek. A rendszer átlátható és egyszerű, ugyanakkor a harmadik félnek történő adatszolgáltatás csak elfogadott biztonsági garanciák mellett elképzelhető.
Az bizonyos, hogy a TPP-ktől kapott információ alapján a pénzintézetek kockázatelemzési és marketingtevékenysége sokkal hatékonyabbá válhatna, és naprakészebb, megbízhatóbb információt kaphatnának ügyfeleik pénzügyi helyzetéről.
Hozzászólások (0)