Változás az elektronikus ügyintézésben, azaz hogyan válhat hivatalosan is digitálissá az állampolgár

  • dr. Seregély Barbara ügyvéd, dr. Papp Anna Katalin LL.M., CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda
4

Az Országgyűlés tavaly decemberben elfogadta a 2023. évi CIII. törvényt, melynek keretében megkezdődött a digitális állam és az állami szolgáltatások digitális térbe való költöztetése. Ennek a folyamatnak a megnevezése a digitális állampolgársági program, vagy közismertebb, rövidített nevén a DÁP. A program számos lehetőséget és funkciót kínál, amelyek egy része már most is alkalmazható, míg többségét a jövőben folyamatosan vezetik majd be. Az alábbiakban röviden és összefoglaló jelleggel ismertetjük a DÁP lényegét és annak funkcióit, majd arra is kitérünk, hogy a DÁP megjelenése mennyiben érinti a most alkalmazott azonosítási (pl. ügyfélkapu, ügyfélkapu+), valamint hitelesítési (AVDH) lehetőségeket.

Micsoda valójában a DÁP?

A DÁP a magyar állam azon deklarált törekvése, hogy megkönnyítse állampolgárai életét. Ennek keretében létrehoztak egy olyan felületet, amelyben összekötik az állami szerveket, egységesítik a hivatali felületeket, és érthetőbbé teszik az ügyintézés menetét. A DÁP mindezeket a szolgáltatásokat egy mobilalkalmazás keretében nyújtja majd a magánszemélyek részére.

A digitális állampolgárság megszerzésének 3 előfeltétele van;
(i) személyazonosító okmány megléte (személyi igazolvány vagy útlevél vagy vezetői engedély),
(ii) 14 év feletti életkor,
(iii) megfelelő okostelefon.

Ezek birtokában bárki digitális állampolgárrá válhat megfelelő regisztráció elvégzésével.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, melyek a DÁP-pal igénybe vehető szolgáltatások, miben más a DÁP-pal történő azonosítás más azonosítási módokhoz képest!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (4)
Adózóna

Tisztelt Gy. T.!
Köszönjük visszajelzését, igyekszünk azt a témaválasztáskor figyelembe venni.
Üdvözlettel:
dr. Seregély Barbara ügyvéd, dr. Papp Anna Katalin LL.M., CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda

Adózóna

Tisztelt Ruszin Zsolt!
A cikk természetesen nem reklám célú, jogászként a feladatunk az objektív tájékoztatás egy tőlünk függetlenül bevezetésre kerülő rendszerről. Álláspontunk szerint a legjobb megoldás a változások ismerete és az azokra való időbeli felkészülés. A cikk álláspontunk szerint nem tartalmaz tárgyi tévedést, hiszen a telefonos autentikáció tényleges megoldás, de valóban nem az egyetlen, ezért a visszajelzése alapján kiegészítettük a mondatot a „például” szóval a teljes egyértelműség kedvéért („… majd például a telefonunkra telepített hitelesítő alkalmazásban…”). Köszönjük az egyes operációs rendszerekre adott kimerítő tájékoztatását (amelyet nem áll módunkban ellenőrizni), de – ahogyan írtuk is – a DÁP egyelőre párhuzamosan él az ügyfélkapu+-szal, így jelenleg utóbbi megoldással is élhet bármely adózó.
Üdvözlettel:
dr. Seregély Barbara ügyvéd, dr. Papp Anna Katalin LL.M., CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda

Gy. T.

Erről kéne olvasnunk. "Tekintettel arra, hogy a DÁP bevezetése számos meglévő elektronikus ügyintézést érinteni fog, mindenképp javasolt mind magánszemélyként, mind jogi személy képviseletében tisztában lenni a változásokkal, és arra időben felkészülni, hogy az átállás ne okozzon fennakadást."

Ruszin Zsolt

Miért kellett egy ilyen dicsérő reklámcikket lehoznia pont az adózónának?

Ráadásul a cikk tárgyi tévedést is tartalmaz, hiszen az ügyfélkapu+ belépéshez szükséges authentikátor nemcsak telefonon van. Az authentikátor funkcióra számos alkalmazás és informatikai megoldás van, ami a PC-n, vagy más eszközön is fut. Ilyen például a Chrome böngésző "Hitelesítő" elnevezésű bővítménye.

A DÁP nem fut Huawei HMS operációs rendszeren, így nagyjából félmillió állampolgárnak kellene csak emiatt mobiltelefont cserélnie.

A jelenlegi KSH adatok szerint nagyjából 600 ezer egyéni vállalkozás és további félmillió társas vállalkozó, ügyvezető, őstermelő érintett van. A legfőbb probléma az, hogy ebből a körből legalább negyedmillió honfitársunk teljesen alkalmatlan a digitális állampolgárságra, holott az elektronikus ügyintézés számukra kötelező lenne. Ezt az űrt a könyvelők töltötték ki az elmúlt évtizedekben, de most már elegünk van a "gyorsabb, kényelmesebb és hatékonyabb ügyintézésből", mert az valójában nekünk okoz többletmunkát.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szabadságkiadásra irányuló megállapodás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Efo, létszámkeret

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Munkaidőkeret

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink