adozona.hu
Bírsággal torolta meg az MNB a jogszerűtlen banki díjemeléseket
//adozona.hu/altalanos/Birsaggal_torolta_meg_az_MNB_a_jogszerutlen_1I7EHK
Bírsággal torolta meg az MNB a jogszerűtlen banki díjemeléseket
Közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) 35 pénzügyi szervezetre, akik jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit.
A jegybank ma közzétett határozataiban az érintett szolgáltatóknak megtiltotta a jogsértés folytatását és elrendelte a jogtalanul elvont díjtöbblet visszafizetését ügyfeleik számára.
Az MNB elkötelezett a pénzügyi fogyasztóvédelmi feladatok következetes és maradéktalan ellátásában, a fogyasztókat megillető jogok határozott képviseletében, szükség esetén azok kikényszerítésében – áll a jegybank közleményében. Ezen tevékenysége keretében számos pénzintézettel szemben folytat fogyasztóvédelmi vizsgálatot.
A jegybank mostani – a 2012. január 1. és 2013. december 31. között megjelent hirdetményekre vonatkozó – vizsgálatai során az eddig lezárult eljárásokban az alábbi jogszabálysértéseket tárta fel az ellenőrzött pénzügyi szervezeteknél:
1) hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista az üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben;
2) a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint két hónappal hirdették meg;
3) a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt két hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról;
4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát;
5) az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt;
6) korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti;
7) megváltoztatták a díjszámítás módját.
Az MNB egyelőre 35 pénzügyi szervezet esetében hozta meg döntését. Mind a 35 szervezet esetében talált jogsértést a vizsgálat. A feltárt jogsértések nyomán a PST az érintett hitelintézetnek megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását, s összességében közel 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A jegybank 33 szolgáltatót arra is kötelezett, hogy 2014. április 30-ig térítsék vissza a jogsértéssel elvont díjakat a fogyasztóik számára. Az intézkedés teljesítéséről utóbbiaknak május 15-ig be kell számolni az MNB részére.
A jegybank a bírságok összegének megállapítása során figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértő díjak és tranzakciók számát, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is. Az MNB valamennyi érintett pénzügyi szolgáltató esetében egységes szempontok szerint arányos bírságtételeket határozott meg. Egyes szolgáltatóknál a maximális – e tényállásoknál legfeljebb 100 millió forintnyi – fogyasztóvédelmi bírsághoz közeli összeg kiszabását tartotta indokoltnak, mivel esetükben a jogsértés ügyfeleik széles körét érintette. Kilencven millió forint fölötti bírságot kell fizetnie a Budapest Hitel- és Fejlesztési Banknak, az Erstének, az FHB Kereskedelmi Banknak, az MKB-nak és a Raiffeisennek.
A kimagasló összegű bírságok kiszabására, valamint a határozott, általános megelőző hatású intézkedésekre azért volt szükség, mert a vizsgálat alapján az MNB azt állapította meg, hogy a szektorban elterjedt ez az ügyfelek számára hátrányos gyakorlat, hiszen az MNB mind a 35 lezárt ügyben jogszabálysértést tárt fel. A megelőző szerep azért is különösen fontos, mert a pénzforgalmi szervezetek szolgáltatásaik nyújtása során jelentős gazdasági, társadalmi funkciót töltenek be: a fogyasztók széles körét szolgálják ki, akik pénzforgalmi szolgáltatásaikat rendszeresen igénybe veszik.
A jegybank folytatja a többi pénzügyi szolgáltató ellenőrzését a 2012. január 1-jétől meghirdetett pénzforgalmi hirdetményeikre, illetve az azok nyomán ténylegesen életbe léptetett díjakra vonatkozóan.
Hozzászólások (0)