adozona.hu
Banki díjemelések miatt bírságolt az MNB
//adozona.hu/altalanos/Banki_dijemelesek_miatt_birsagolt_az_MNB_1NBRFB
Banki díjemelések miatt bírságolt az MNB
Korábbi hasonló intézkedései után újabb 71,75 millió forint bírságot szabott ki az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) tíz pénzügyi szervezetre, amelyek jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztókat terhelő díjakat és költségeket. Ugyanakkor tíz intézmény esetében a vizsgált időszakban vagy nem történt díjemelés, vagy annak végrehajtási módja megfelelt a hatályos jogszabályi előírásoknak. A márciusban megbüntetett piaci szereplők eddig közel 3,12 milliárd forint jogsértően elvont díjat fizettek vissza mintegy nyolcszázezer magyarországi fogyasztónak.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt időszakban – korábbi bejelentésének megfelelően – újabb pénzügyi szervezeteknél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplők 2012. január 1-je és 2014. április 25-e közt a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein. Emlékezetes: a jegybank a jogszerűtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 2014 márciusában (Milliárdos jegybanki bírság a jogsértően díjat emelő pénzügyi szervezeteknek).
Az MNB a díj- és költségemelkedés témakörében elmúlt időszakban lezárt vizsgálatai során tíz pénzügyi szervezet esetében állapított meg jogsértést – derül ki a jegybank ma publikált határozataiból. A jogsértések ezúttal is a következők voltak:
1) hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben;
2) a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint két hónappal hirdették meg;
3) a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt két hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról;
4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát;
5) az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt;
6) korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti;
7) megváltoztatták a díjszámítás módját.
Mindezek nyomán az MNB tíz pénzügyi szervezet számára tiltotta meg a jogsértő magatartás folytatását, összességében 71,75 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki számukra, s közülük 9 szolgáltatót kötelezett a jogsértően elvont díjtöbblet fogyasztóknak történő visszafizetésére is. Egy esetben nem kötelezte az MNB visszafizetésre a szolgáltatót, mivel a vizsgálat időtartama alatt már igazoltan teljesítette a visszafizetést. Az egységes elvek szerint meghatározott bírságösszegeknél a jegybank ezúttal is figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértő díjak és tranzakciók számát, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is.
A korábbi időszakhoz képest több esetben alacsonyabb bírságtételek oka, hogy a jogsértések kisebb intézményekhez köthető, amelyek részben inkább vállalati bankolással foglalkoznak, így egyenként kevesebb fogyasztót érintettek, akiktől kisebb mértékű díjat is vontak el jogszerűtlenül.
A megbírságolt intézmények és a bírságok összege:
|
Ugyanakkor tíz intézmény esetében a vizsgált időszakban vagy nem történt díjemelés, vagy a díjemelés végrehajtásának módja megfelelt a hatályos jogszabályi előírásoknak.
A következő intézmények esetében nem történt jogsértés:
Magyar Cetelem Bank Zrt. |
Merkantil Váltó és Vagyonbefektető Bank Zrt. |
Porsche Bank Hungaria Zrt. |
Sberbank Magyarország Zrt. |
Banif Plus Bank Zrt. |
KDB Bank Európa Zrt. |
Kereskedelmi és Hitelbank Zrt. |
UniCredit Bank Hungary Zrt. |
Somogy Takarékszövetkezet |
Hatvan és Vidéke Takarékszövetkezet |
Mint ismeretes, a márciusban intézkedéssel sújtott pénzügyi szolgáltatóknak 2014. június 15-éig kellett összesíteniük és jelenteniük a jegybank felé, hogy mekkora mértékű jogosulatlanul elvont díjat fizettek vissza jelenlegi és a vizsgálat időszakában velük kapcsolatban álló korábbi ügyfeleiknek.
Az MNB összesítése szerint a visszafizetésre kötelezett 33 pénzügyi szervezet közül 27 pénzügyi szervezet összességében mintegy 3,12 milliárd forintnyi összeget térített vissza közel 800 ezer fogyasztónak. Eszerint a jegybanki intézkedéseknek köszönhetően egy lakossági fogyasztó átlagosan közel 4 ezer forint jogosulatlanul elvont díjat kapott vissza. Hat további pénzügyi szervezet – közöttük jelentős piaci szereplők – esetében ugyanakkor a szolgáltatók által kezdeményezett bírósági eljárás felfüggesztette a díjvisszafizetések végrehajtását. E fogyasztók akkor kaphatják vissza pénzüket, ha a bírói testületek ítéletei is megerősítik az MNB határozatainak jogszerűségét.
Hozzászólások (0)