adozona.hu
Javaslatcsomag a héa-szabályok módosításáról, 2. rész. Számlázás
//adozona.hu/afa/hea_szabalyok_iranyelv_afa_szamla_szamlazas_XQ7I0F
Javaslatcsomag a héa-szabályok módosításáról, 2. rész. Számlázás
Az Európai Bizottság 2022. év végén terjesztette elő a HÉA Irányelv módosítására irányuló javaslat-csomagját. A cikksorozat első cikkében a javaslat előterjesztésének okait vizsgáltuk meg, és elemeztük azokat a területeket, amelyeket a módosítás érinteni fog. Jelen cikkben a számlázáshoz kapcsolódó szabályokat ismertetjük.
A javaslat alapvető célja a hatékonyabb adatszolgáltatás bevezetése, amelynek formája az elektronikus számlázás lesz. A közösségen belüli ügyletek esetén kötelező lesz az elektronikus számlázáson alapuló, valós idejű digitális jelentéstétel. Az elektronikus számlázásra való áttérés évente akár 11 milliárd euróval is csökkentheti a héa-csalást, és az elkövetkező tíz évben évente több mint 4,1 milliárd euróval mérsékelheti az uniós kereskedők adminisztratív és megfelelési költségeit. A részletszabályokat az alábbiakban foglalhatjuk össze:
(1) Általános lesz az elektronikus számlázás
A javaslat eltörli azt a rendelkezést, amely szerint az elektronikus számlák kiállításához a számlabefogadó beleegyezése szükséges (232. cikk), ez azt fogja jelenteni, hogy a számlakibocsátók áttérhetnek elektronikus számlakiállításra a vevők beleegyezése nélkül is. Nyilván továbbra is célszerűnek tűnik az ezzel kapcsolatos előzetes egyeztetés, hiszen a szolgáltatást nyújtó / terméket értékesítő fél érdeke is az, hogy a vevője időben, és megfelelő formában megkapja (és még inkább: időben ki is fizesse) számláját.
Cikkünk első részét itt olvashatja el! |
Ezen rendelkezés ugyanakkor minden bizonnyal meg fogja gyorsítani az elektronikus számlázás penetrációját, hiszen az adóalanyok számlázási rendszereiket az elektronikus számlázás teljes körű megvalósításához fogják tudni igazítani.
A javaslat egyértelműen azt célozza meg, hogy a számlák kiállításának alapértelmezett rendszere az elektronikus számlázás legyen, az új szabályok szerint a tagállamok kötelezővé is tehetik az elektronikus számlázást. Ugyanakkor az elektronikus számláknak meg kell felelniük az európai szabványnak. Ez a szabványt az (EU) 2017/1870 bizottsági végrehajtási határozat fogadta el. (A rendelet szerinti szintaxisok a következők:
„1. UN/CEFACT ágazatközi számlázási (Cross Industry Invoice) XML üzenet a 16B XML sémákban meghatározottak szerint (SCRDM – CII)
2. Az univerzális üzleti leírónyelven (Universal Business Language, UBL) készült számlák az ISO/IEC 19845:2015 által meghatározottak szerint.”
Az Adózóna áfával kapcsolatos további cikkeit itt olvashatja el! |
Az irányelvben módosul továbbá az elektronikus számla fogalommeghatározása is, hogy azt összehangolják az elektronikus számlázás közbeszerzésben történő alkalmazásáról szóló 2014/55/EU irányelvben foglalt fogalommeghatározással, amely az üzleti és a közszféra közötti ügyleteket érintő elektronikus számlázást szabályozza. Következésképpen, ahol az irányelv elektronikus számlát említ, ott ezután a strukturált elektronikus számlát kell érteni.
(2) Számlakiállítási határidő szabályai
Az irányelv jelenleg hatályos szabályai szerint a közösségi adómentes termékértékesítésekről, illetve a főszabály alá tartozó szolgáltatások esetén, amelyeket közösség más tagállamában letelepedett adóalanynak nyújtanak (és a fordított adózás alá esnek) kiállítandó számlát legkésőbb „az adóztatandó tényállás bekövetkeztének hónapját követő hónap tizenötödik napján kell kibocsátani”. Ezen határidőt az irányelv (2028-tól) az adóztatandó tényállás megvalósulását követő két napra rövidíti.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyben ismertetjük az adatszolgáltatásra vonatkozó szabályokat!
Hozzászólások (0)