hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Eltűnt a NAV értelmezése! Kereskedők százezrei bizonytalanságban

  • adozona.hu
2

Eltűnt a NAV honlapjáról tegnap reggelre az áfatörvénynek az az értelmezése, miszerint ha az adóalany – nem az online kasszával előállított – számlát bocsát ki, az ügylet adatait nem kell beütnie az online pénztárgépbe, s ha a nyugtakibocsátást követően kér valaki számlát, akkor sztornírozni kell a nyugtát – hívta fel az Adózóna.hu figyelmét egy olvasónk. Az adóhatóságnak csütörtökön délelőtt elküldött levelünkben meg szerettük volna tudni ennek az okát, de kérdésünkre mostanáig nem érkezett válasz.

Több százezer kereskedőt tart bizonytalanságban a NAV, akik értetlenül állnak az online pénztárgépek bevezetésével összefüggően szinte naponta érkező újabb és újabb jogértelmezések előtt. Az adóhatóság április 1-jén a honlapján közzétett egy – hivatali vezető által alá nem írt, így hivatalosnak nehezen tekinthető – állásfoglalást, mely szerint abban az esetben, ha az adóalany az adott ügyletről – nem az online pénztárgéppel előállított – számlát bocsát ki, az ügylet adatait nem kell beütnie az online pénztárgépbe.

Ha az online pénztárgépből történő nyugtakibocsátást követően kerül sor számlakibocsátásra (például azért, mert a vevő olyan időpontban jelzi, hogy számlát kér, amikor a nyugta kibocsátására vonatkozó parancs már nem vonható vissza), akkor a nyugta sztornírozandó. Amennyiben az ügylet adatainak az online pénztárgépben történő rögzítése valamilyen okból (például az ellenértéknek a pénztárgépben való rögzítése céljából) mégis szükségessé válik, arra csak „nem adóügyi bizonylat” kiállításával kerülhet sor.

Tegnap reggel olvasónktól érkezett kérdés nyomán értesültünk arról, hogy levette a NAV a honlapjáról az említett értelmezést. Majd 10 óra körül ismét feltette nagyjából egy óra időtartamra, 11 órakor pedig már megint nem volt fent a honlapon az állásfoglalás, amelyet azóta sem tett vissza a NAV. Az adóhatóságnak csütörtökön délelőtt elküldött levelünkben meg szerettük volna tudni ennek az okát, de kérdésünkre mostanáig nem érkezett válasz.

A NAV honlapja 2014. 04. 04-én 10 óra 10 perckor
Forrás: adózóna.hu

Képünkön látható, hogy ma 10 óra 10 perckor híre-hamva nem volt az április 1-jén a NAV honlapján közzétett értelmezésnek.

Olvasóinktól érkezett kérdésekből kiderül, megdöbbenve állnak a kereskedők a NAV állásfoglalása előtt. Sok év gyakorlata az volt eddig, hogy ha magánszemély számlát kért és kapott, akkor beütötték az összeget a pénztárgépbe, a nyugtát hozzáfűzték a számlához, a számlákat megőrizték, a könyvelés pedig a napi pénztárgépzáróról dolgozik. Most ha nem ütik be a pénztárgépbe ezeket a számlákat (amelyekből a könyvelés is dolgozik), véleményük szerint az adóhatóság sem lát napi szinten reális adatokat. Értetlenül állnak a kiadott, majd egyelőre eltüntetett értelmezés előtt. Továbbra is várjuk a NAV indoklását, miért vette le az értelmezést a honlapjáról.

Az Adózóna.hu úgy értesült, szakmai szervezetek jelezték a NAV-nak, hogy nincs rendben a tájékoztató, káoszt teremt, ezért vette le azt az adóhatóság a honlapjáról. A NAV a Nemzetgazdasági Minisztériummal egyeztet a kérdésben.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
Császár Judit

Szakmailag szerintem az évek óta érvényben lévő szabályt kell alkalmazni, mert ezzel a megoldással tényleg kidobott pénz az online pénztárgépek kötelező bevezetése, mert semmi köze nem lesz a tényleges napi pénzforgalomnak a pénztárgépbe beütött összegekhez. Ez igazi felhivás keringőre a zavarosban halászóknak. Csak az nem világos, hogy a NAV nem tud már gondolkodni sem? És kinek a jogköre, hogy a honlapon közzétegyen bármit is? Szakmai elbirálás nélkül!???

katica59

Tovább növeli a bizonytalanságot, hogy április 2-n ismét fenn volt honlapon. 11.30-kor még ott volt, 11:11-kor már megint nem. Le is fényképeztem mind a két napot.Tehát ez a tájékoztatás mesébe illő volt, hol volt - hol nem.... Ha ez 1-én valóban egy aláíratlan ügy volt, akkor miért kerülhetett fel 2-n és miért került le megint. Egyszer csak megint nem volt aláírva. És ilyenkor mit tegyen az adózó? Egyáltalán szakmailag akkor most mi z álláspont?

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink