adozona.hu
Durván bírságol a NAV. Feljelentéshez vezetett a lakásbérbeadás
//adozona.hu/adozas_rendje/Durvan_birsagol_a_NAV_Feljelenteshez_vezete_PFJLXH
Durván bírságol a NAV. Feljelentéshez vezetett a lakásbérbeadás
A lakás bérlője tetemes rezsitartozást hagyott hátra, nem fizette a bérleti díjat és még ő jelentette fel az adóhivatalnál a bérbeadót. Egy jogeseten keresztül bemutatjuk a NAV bírságolási útmutatóját és tényleges gyakorlatát.
Adózással foglalkozó szakemberek csaknem fél éve azt tapasztalják, hogy az adóhatóság bármilyen súlyú cselekmény és bármilyen mértékű adóhiány esetén 200 százalékos adóbírságot szab ki a határozatában. Ez történhet azért, mert hiába van az adóhatóságnak bírságolási útmutatója, a NAV teljesen szabadon dönthet az adóbírság mértékéről, csak a jóindulatán múlik, hogy éppen mennyi adóbírságot kap adózó. Korábban csak az igazán súlyos jogsértések esetén alkalmazták a 200 százalékos mértéket, kisebb adóhiányok, enyhébb cselekmények esetén főleg 50 százalékot róttak ki.
Egy jogeseten keresztül bemutatjuk a NAV bírságolási útmutatóját és az alkalmazott maximális bírság mérték kiszabásának jogi indoklását.
A 45 éve irodistaként dolgozó Marika édesanyja tíz éve csaknem magatehetetlen állapotban volt, folyamatos felügyeletre szorult, az ügyek vitelére teljesen alkalmatlan volt. Az első 9 évben lányáékkal lakott, majd az utolsó évben bentlakásos otthonban ápolták. Az otthoni ápolást is beteggondozó segítette heti több napban. A beteg anyuka lakása már 15 éve Marika nevére került, amire holtig tartó haszonélvezeti joga volt az édesanyjának.
A család az utolsó pár évben úgy döntött, hogy a gondozás költségeinek biztosítása miatt kiadja anyuka kis panellakását. A beteg anyuka még korábban adott a lányának egy teljes körű meghatalmazást, hogy kezelni tudja a lakással kapcsolatos összes teendőt.
Sajnos, a lakás bérlőjét igen szerencsétlenül választották ki, az eleinte határtalanul kedves, egyedül élő nőről kiderült, hogy már többszörösen volt büntetve. Az egy évig tartó bérleti jogviszony alatt csupán pár alkalommal fizette a bérleti díjat, de a bérbeadók csak egy év múlva tudták „kitenni”, az ismert magyar jogszabályok miatt, amik mindig azt védik, aki birtokon belül van.
A további meglepetések csak ez után kezdődtek. Először is végrehajtó érkezett Marikáékhoz, ekkor derült ki számukra, hogy 250 ezer forintos rezsitartozásuk keletkezett a bérbeadás miatt. Emellett a volt bérlő már a kényszerkiköltöztetéskor odavetette, hogy első dolga lesz, hogy feljelenti Marikát az adóhatóságnál.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy megtudja, mivel indokolta a NAV a bérbeadóra kirótt maximális bírságot, és mit mond a bírságolási útmutató!
Hozzászólások (4)
Asszem a NAV "egyedül" ezt nem tenné.
Sajnos 50-50%-os a tapasztalatom a NAV ellenőrzési területen dolgozó munkatársaival kapcsolatban. A fele teljesen felkészületlen, szakmai tudásnak nyoma sincs nála, empatikus képessége nulla, bizonyára soha nem tanult kommunikációt, de nem is született vele ez a képesség. Elképzelni nem tudom, hogyan kerülhetett ellenőrzési pozícióba. Legutóbbi esetben alkalmi munkavállaló téves bejelentése miatt szinte ordította felénk, hogy jól meg leszünk büntetve, holott az Art. szerint a téves bejelentést követően 8 napon belül javíthatjuk a hibát és korrigálhatjuk a jogviszonyt megbízási vagy munkaviszonnyá. Meg is kaptuk az eljárást megszüntető határozatot.
Viszont tisztelem azokat az ellenőröket, akik ismerik a "másik oldalt", korábban dolgoztak pénzügyi területen és van némi fogalmuk, hogy hogyan kell és lehet a vállalkozásokra előírt számtalan jó és rossz jogszabályt betartani. Ezekkel a kollégákkal mindig zökkenőmentesen zajlik az ellenőrzés.
Egyszer, még talán 15 évvel ezelőtt megpróbáltunk a kollégáimmal egy Vállalkozó-APEH találkozót szervezni, ahol a vállalkozók feltehették volna a NAV-nak kérdéseiket annak érdekében, hogy a vállalkozásaikat szabályosan tudják működtetni. Akkor még közel nem volt ennyire bonyolult az adózás, mint manapság. Vállalkozói oldalról nagyon komoly volt az érdeklődés, az APEH is biztosított minket, hogy küld az aktuális témának megfelelő előadót. Minden le volt szervezve mikor is a találkozó előtt 1 nappal az APEH lemondta. Nem értettük mi a célja ezzel: nem tud megfelelő szakembert biztosítani vagy nem érdeke, hogy segítse a vállalkozások szabályos működését? Azóta sem tudtuk meg, mi volt az ok.
A fent leírt esetben nem hagynám annyiban a bírságot, a Jóistenhez is elmennék, mert igenis lehet és gyakran van is a NAV-val szemben igaza az adózónak, csak nagyon erős elhatározás és kitartás kell ennek kivívására.
A NAV-nak szigorúnak, de ugyanakkor korrektnek (tényleges bevétel és költségek figyelembe vétele) és méltányosnak kellene lennie. A kis bevételű magánszemélyekkel szeret a NAV keménykedni, mivel a felettes hatóság érdemben nem fog foglalkozni a fellebbezéssekkel, bíróságra pedig nem éri meg menni... A NAV frusztrációja (politikus-maffiózokhoz nem nyúlhat, professzionális adócsalókkal szemben szervezetileg és emberanyagban nem tudja felvenni a versenyt) csak frusztrációt eredményez az adózóknál is, az adómorált nem javítja.
Egyszerűen visszataszító a NAV eljárása. Hasonló jókat kívánok az ügyben eljáró alkalmazottaknak.