hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Extraprofit-különadók: mutatjuk a legújabb változásokat

  • Andersen Adótanácsadó Zrt.

Jövőre is érvényben maradnak az extraprofit-különadók. A július 17-én kihirdetett 317/2023. kormányrendelet viszont több ponton is módosítja a különadó szabályait rögzítő 197/2022. számú kormányrendelet. Az Andersen Magyarország szakértői összefoglalták a változásokat.

A legújabb módosítások értelmében módosultak a gyógyszergyártók és -forgalmazók által igénybe vehető adókedvezmények részletszabályai, csökken a kőolajtermék-előállítók különadójának mértéke, és pontosította a kormány a bányajáradék kiszámításának módjára vonatkozó rendelkezéseket.

A gyógyszergyártók által érvényesíthető különadó-kedvezmény

A gyógyszergyártókat terhelő különadó mértékének kiszámításakor továbbra is a már ismert sávos rendszert kell figyelembe venni. Jelentős változás azonban, hogy a 317/2023. számú kormányrendelettel kihirdetett változások lehetőséget kínálnak arra, hogy a gyógyszergyártó vállalatok csökkenthessék fizetési kötelezettségüket, ha kutatás-fejlesztési tevékenységet végeznek vagy tárgyi eszközt szereznek be.

A gyógyszergyártók a 2024. adóévi különadó-fizetési kötelezettségüket az alábbi tételekkel csökkenthetik:

– az adóévi tárgyi eszköz beszerzésére, előállítására irányuló, Magyarország területén megvalósuló beruházás bekerülési értéke;

– amennyiben az előző pontban említett beruházás a tárgyévben nem fejeződik be, úgy a beruházás bekerülési értékének adóévi növekedése; valamint

– az egészségügyi ágazatot érintő, a társasági adóról szóló törvény szerinti saját tevékenységi körben végzett alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés adóévi közvetlen költsége (ideértve az engedélyezett I-III. fázisú klinikai vizsgálatok költségét, valamint a Magyarországra megrendelt klinikai kutatások költségét is).

A különadó összegének csökkentése maximum a csökkentő tételek figyelembevétele nélkül számított, az adott adóévre fizetendő különadó összegének 50 százalékáig lehetséges.

A gyógyszerforgalmazókat terhelő különadó

A gyógyszerforgalmazókat terhelő különadó mértéke a 10 ezer forintot meghaladó termelői áras gyógyszerek esetében továbbra is 40 százalék, azonban a 2023-as és 2024-es adóévek vonatkozásában a gyógyszergyártóknál említett különadó-csökkentő tételek szintén alkalmazhatók. A csökkentő tételek ez esetben is a csökkentés figyelembevétele nélkül számított 40 százalékos mértékű adókötelezettség maximum 50 százaléka lehet azzal, hogy az adófizetési kötelezettség nem lehet kevesebb, mint az a befizetési kötelezettség, amely 20 százalékos adómérték esetén keletkezett volna.

Változik a bányajáradék mértéke

Az új kormányrendelet értelmében a bányajáradék kiszámítása a nyersanyagok értékétől függ 2023. szeptember 1-jétől – a termelési műszaki terv szerint.

Földgáz esetében, ha a meghatározott fajlagos érték 28 000 forint/megawattóra és 55 000 forint/megawattóra közötti, akkor 48 százalék lesz a járadék, szabadáras értékesítésnél 42 százalék, próbatermelésnél pedig 36 százalék.

Ha a fajlagos érték meghaladja az 55 000 forint/megawattóra értéket, akkor 62 százalék lesz a járadék, szabadáras értékesítésnél és próbatermelésnél pedig 56 százalék.

Az egyes kőolajfajták esetében, ha a fajlagos érték 230 000 forint/tonna és 260 000 forint/tonna közé esik, akkor a járadék mértéke 24 százalék, amennyiben meghaladja a 260.000 forint/tonna értéket, akkor 44 százalék a bányajáradék összege.

Csökken a kőolajtermék-előállítók különadója

A módosító rendelet szerint 2024. január 1-jétől évi 2,8 százalékról 1 százalékra csökken a kőolajtermék-előállítókat terhelő különadó mértéke. A különadó alapja továbbra is a 2022. adóévi éves beszámoló alapján meghatározott nettó árbevétel.

Légitársaságok különadója

Az elmúlt időszakban többször módosították a még 2022. július 1-jén a 197/2022. kormányrendelettel bevezetett extraprofit-különadók szabályait. Ennek keretében 2023. augusztus 1-jei hatállyal több különadóra vonatkozó rendelkezés, köztük a légitársaságok hozzájárulásáról szóló rendelkezések is törvényi szabályozást kaptak – írja elemzésében dr. Horváth Dániel, az Andersen Magyarország menedzsere.

A jogalkotó az adóztatás szükségességét – egyebek mellett – azzal indokolta, hogy a légi közlekedés jövedékiadó-mentessége miatt a légitársaságok által okozott szennyezőanyag-kibocsátást eddig gyakorlatilag nem terhelte semmilyen árazási eszköz. Más kérdés, hogy ez a közeljövőben egészen biztosan változni fog, mivel az energiaadó-irányelv felülvizsgálata körében az EU-s szennyezőanyagkibocsátás-kereskedelmi rendszerből 2026-ra – lépcsőzetes rendszerben – teljesen törlik a légi közlekedési ágazat ingyenes kibocsátási egységeit.

A törvényi rendezést az a deklarált jogalkotói cél is indokolta, hogy bár a légiközlekedési hozzájárulást extraprofitadóként vezették be, de a tervek szerint zöldadóként a jövőben, tehát az extraprofitadók kivezetése után is fennmaradna.

Az adóköteles tevékenység a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (Lt.) szerinti légi személyszállítási tevékenység. Az adót az a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet fizeti, mely az utas- és poggyászkezelési tevékenységet látja el. A hatósági feladatokat a NAV látja el, háttérjogszabály pedig az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) és az adóigazgatási rendtartás (Air.).

A hozzájárulás alapja a földi kiszolgálást végző társaság által kiszolgált légi jármű belföldről induló utasainak száma, a tranzitutasokat kivéve. A hozzájárulás mértékét az utas végső úti céljának és a kibocsátási értékeknek  figyelembe vételével kell meghatározni. A ráták az egy ülésre jutó alacsonyabb kibocsátási értékek esetében csökkennek, míg a környezetet jobban terhelő repülőutak esetében nőnek, a következők szerint:

– ha az utas végső célja az Európai Unió, az Albán Köztársaság, az Andorrai Fejedelemség, Bosznia-Hercegovina, az Észak-macedón Köztársaság, az Izlandi Köztársaság, a Koszovói Köztársaság, a Liechtensteini Fejedelemség, a Moldovai Köztársaság, a Monacói Hercegség, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága, a Norvég Királyság, San Marino Köztársaság, úgy az egy ülésre jutó kibocsátási érték függvényében a hozzájárulás mértéke utasonként 1600 forint (10,50 kilogrammnál alacsonyabb), 3900 forint (10,50 és 17,50 kilogramm közötti) vagy 6200 forint (17,50 kilogrammnál magasabb).

– ha az utas végső célja az előző pontban fel nem sorolt ország, úgy az egy ülésre jutó kibocsátási érték függvényében a hozzájárulás mértéke utasonként 3900 forint (10,50 kilogrammnál alacsonyabb), 9750 forint (10,50 és 17,50 kilogramm közötti) vagy 15 600 forint (17,50 kilogrammnál magasabb).

A 317/2023. kormányrendelet rögzíti, hogy akkor is az alacsonyabb ráták és összegek alkalmazandók, ha az utas végső célja Izrael Állam.

Adatszolgáltatási kötelezettsége keretében a tárgyhót követő hónap 5. napjáig a hozzájárulási kötelezettséget keletkeztető légi járművet üzemeltető légitársaságnak kell megküldenie a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezetnek (vagyis az adóalanynak) az érintett utazásokkal kapcsolatos kibocsátási értékeket. A hozzájárulás mértékét az adóalany az adatszolgáltatás alapján állapítja meg, de ha egy légitársaság az adatszolgáltatási kötelezettségének nem tesz eleget, akkor az érintett légi jármű utasai után a hozzájárulást az utas végső úti céljától függő legmagasabb mértékkel kell megfizetni. Érdekeltek tehát az adóalanyok abban, hogy a légitársaságok adatszolgáltatása határidőben és teljes körben érkezzen be hozzájuk.

A hozzájárulás összegének megállapítása és alátámasztása érdekében a földi kiszolgálást végző gazdasági társaságnak nyilvántartást kell vezetnie az adatszolgáltatás során hozzá beérkezett információkról. Majd az önadózás szabályainak figyelembevételével, a hozzájárulást azon induló utasok száma után kell megállapítania, bevallania (a KEMEL jelű NAV elektronikus formanyomtatványon) és megfizetnie, akik esetében az indulás időpontja az adott bevallási időszakra esik, azaz a tárgyhót követő hónap 20. napjáig.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink