adozona.hu
Társadalmi egyeztetés alatt a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer szabályozását módosító jogszabálytervezet
//adozona.hu/2023_as_adovaltozasok/Tarsadalmi_egyeztetes_alatt_a_kiterjesztett_7VDSCU
Társadalmi egyeztetés alatt a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer szabályozását módosító jogszabálytervezet
Megjelent a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer szabályozását módosító jogszabálytervezet. A közzétett jogszabálytervezet számos lényeges módosítást tartalmaz „A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól” szóló 80/2023. kormányrendelethez (továbbiakban: kormányrendelet) képest. A tervezet a kormany.hu oldalon érhető el. A várható változások közül a leglényegesebbeket a PwC adószakértői foglalták össze.
1. Termékkör pontosítása
A tervezet alapján nem minősül körforgásos terméknek a gyógyszerek fogyasztói csomagolása, tehát nem keletkezik kiterjesztettgyártóidíj-fizetési kötelezettség ennek vonatkozásában. Ugyanakkor a gyógyszerek gyűjtő- és szállítási csomagolása továbbra is körforgásos terméknek minősül és így kiterjesztett gyártói felelősségi díjat kell fizetni utána, illetve a fogyasztói csomagolás után környezetvédelmitermékdíj-kötelezettség állhat fenn.
A tervezet azonosító kódszámokra vonatkozó részéből kiolvasható, hogy az egyes egyszer használatos műanyagterméknek minősülő csomagolások nem csomagolásnak, hanem egyszer használatos műanyagterméknek fognak minősülni.
2. Újrahasználható csomagolószer után keletkező kötelezettség
A kormányrendelet eddig csak a belföldi gazdálkodó szervezet tulajdonában lévő külföldről visszahozott újrahasználható csomagolószerek esetében tartalmazott olyan szabályt, amely alapján az ilyen csomagolószer elválasztása a terméktől nem tekinthető saját célú felhasználásnak, így ezután kiterjesztett gyártói kötelezettség sem keletkezhet.
A tervezet ezt a rendelkezést azzal a többletkövetelménnyel egészíti ki, hogy a „mentesség” akkor alkalmazható, ha az érintett újrahasználható csomagolószereket felvették a hulladékgazdálkodási hatóság újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába és a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat korábban megfizették.
A tervezet további eseteket határoz meg, amikor nem keletkezik kiterjesztett gyártóifelelősségidíj-fizetési kötelezettség az újrahasználható csomagolószerek vonatkozásában:
- a külföldről behozott csomagolás részét képező újrahasználható csomagolószerek végleges elválasztása a terméktől, amennyiben ezeket a csomagolószereket 365 napon belül igazoltan visszaszállítják külföldre (a külföldre történő kiszállítás ténye szállítólevéllel vagy fuvarokmánnyal igazolható);
- a bérleti rendszerben használt újrahasználható csomagolószer elválasztása az árutól vagy abból csomagolás létrehozása, ha az újrahasználható csomagolószer bérbeadója a külön jogszabályban meghatározott bérleti rendszer üzemeltetésére vonatkozó engedéllyel rendelkezik (kivéve, ha hulladék keletkezik az újrahasználható csomagolószerből);
- a hulladékgazdálkodási hatóság újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába felvett újrahasználható csomagolószerből létrehozott csomagolás forgalomba hozatala esetén (kivéve az újrahasználható csomagolószerből létrehozott csomagolás első forgalomba hozatalát).
3. A gépjárműgyártók díjfizetési kötelezettsége
A kormányrendelet a gépjárműtermékkör esetén lehetővé teszi, hogy bizonyos termékkörökre vonatkozóan (elektromos és elektronikus berendezések, gumiabroncs és elemek, akkumulátorok) a gépjármű gyártója szerződés alapján átvállalja a kiterjesztett gyártói felelősségből fakadó kötelezettségeket.
A tervezet egyértelműsíti, hogy az átvállalás esetén a gépjárműgyártó jogosult a kiterjesztett gyártói felelősségi díj díjátalány szerint történő megfizetésére.
Pontosítják a gépjárművek részét képező körforgásos termékek utáni kiterjesztett gyártói felelősségi díj meghatározását: a díjátalány választása kivételével a körforgásos termék alkotórész vagy tartozék tömegével csökkentendő a gépjármű tömege.
4. Sütőolaj alapanyagként történő felhasználása más termék előállításához
A tervezet szerint lehetőség lenne az úgynevezett vevői nyilatkozat alkalmazására a sütőolajok esetében is, amennyiben a sütőolajat más termék előállításához alapanyagként használják fel és a felhasznált sütőolaj beépül a termékbe. Ebben az esetben az eladónak nem keletkezne EPR-díj-fizetési kötelezettsége. A nyilatkozattevő vevőnek igazolnia kell a sütőolaj felhasználását, ellenkező esetben díjfizetési kötelezettsége keletkezik.
A lehetőség nem vonatkozik a sütőzsírokra – figyelmeztetnek a PwC szakértői.
5. Kötelezettség megállapítása a készletre vétel alapján
A belföldi forgalomba hozatal és saját célú felhasználás mellett a tervezet szerint megjelenne a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerben a készletre vétel is, mint a kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetésének alapja. A készletre vétel szerinti kötelezettséget választók nem a forgalomba hozott, hanem a készletre vett mennyiség alapján lesznek díjfizetésre kötelezettek. A gyártó a készletre vétel szerint történő kötelezettség teljesítés módját negyedévente választhatná – emelik ki a PwC adószakértői.
6. „Önellenőrzés”
A tervezet lehetőséget teremtene a gazdálkodóknak, hogy az adatszolgáltatásaikat utólag helyesbíthessék. Az új szabályok szerint a gyártók a tárgyévben teljesített, az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatásaikat a tárgyévet követő év március 31. napjáig módosíthatják.
7. A fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószer
A módosítás alapján változik a kötelezett személye a fogyasztó számára történő értékesítés helyén megtöltésre tervezett és szánt csomagolószerből, továbbá a fogyasztó számára történő értékesítés helyén eladott, megtöltött vagy megtöltésre tervezett és szánt egyszer használatos csomagolószerből létrehozott csomagolás vonatkozásában.
Az új szabályok szerint ilyen csomagolószerek esetében a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség a csomagolószer gyártóját terheli.
Számukra a tervezet meghosszabbítja a hulladékgazdálkodási hatóság által történő nyilvántartásba vétel határidejét 2023. július 31-éig.
8. Számla szövegezése
A kiskereskedelmi értékesítések esetében nem lesz szükséges feltüntetni arra vonatkozó szövegezést, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi díj megfizetése az eladót terheli.
9. Vevői nyilatkozat
A kormányrendelet alapján nem kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni, ha a gyártó vevője nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos termékek legalább hatvan százalékát külföldre értékesíti.
A módosítás alapján a vevői nyilatkozatnak – a korábban előírt adatelemeken felül – tartalmaznia kell a nyilatkozattétel alapjául szolgáló jogszabályhely megjelölését is.
Adminisztrációs könnyítést jelent, hogy a nyilatkozó vevőnek nem kell a kiszállítást igazoló dokumentumokat benyújtania a hulladékgazdálkodási hatósághoz.
10. Technikai módosítások
A tervezet számos technikai módosítást tartalmaz, beleértve a díjkódok, a KF-kódok, az átvállalási szerződés kötelező elemei és a kötelezettség keletkezésének időpontja tekintetében.
A tervezetben foglalt módosítások számos ponton érintik a korábban közzétett kormányrendelet szabályrendszerét. Ezért érdemes áttekinteni, hogy a változtatások hogyan befolyásolják az érintettek kötelezettségeit, melynek gyors és hatékony kivitelezésében szakértő kollégáink nyújthatnak segítséget.
A tervezet további kapcsolódó jogszabályok módosítását is tartalmazza. Az érintett piaci szereplők 2023. június 27-ig oszthatják meg véleményüket a tervezet társadalmi egyeztetésének keretében a következő email címen: tarsadalmiegyeztetes@em.gov.hu.
Hozzászólások (0)