adozona.hu
Dilemmák az online számlázás és az egyidejű pénztárgéphasználat miatt
//adozona.hu/2018_as_valtozasok/Dilemmak_az_online_szamlazas_es_az_egyideju_U27OKZ
Dilemmák az online számlázás és az egyidejű pénztárgéphasználat miatt
A számítógépes számlázóprogram, illetve az online pénztárgép rendszeréből elküldött ugyanazon számlaadatokról honnan fogja tudni a NAV rendszere, hogy az nem két külön eseményről, hanem ugyanarról szól? Az összegen kívül ugyanis nincs más egyező azonosítójuk a bemenő adatoknak. Akár lehet két azonos összegű, de különböző ügylet is. Ha minden, tehát az összes számla, nem csak a 100 ezer forint feletti áfatartalmúak adatait online beküldi az informatikai rendszer, akkor mi szükség van a PTGSZLAH beküldésére? – kérdezte olvasónk. Dr. Kelemen László jogász, adószakértő válaszolt.
Számítógépes számlázóprogrammal kiállított készpénzes számla összegét be kell ütni a pénztárgépbe is. Július 1-je után nemcsak a pénztárgép jelenti az összes készpénzes vásárlás értékét a NAV felé, hanem a 100 ezer forint áfatartalom feletti számlák esetében az online számlázó program is. Nem jár ez kétszeres adóvonzattal? Esetleg ezeket a tételeket nem kell a pénztárgépbe beütni? Lehetséges, hogy ha minden tételről az online számlázóprogram segítségével állít ki számlát a vállalkozás, és engedélyezi, hogy az összes számlát beküldje a NAV-nak, akkor nem kötelező a pénztárgéphasználat? – kérdezte első körben olvasónk.
Az első kérdésre a válasz az, hogy nem, hiába jelentenek duplán az informatikai rendszerek, egy ügylet vonatkozásában csak egyszer kell az áfát megfizetni (ezt a NAV több alkalommal megerősítette) – szögezte le szakértőnk. A második kérdésre válaszolva: a pénztárgéphasználat nem kötelező akkor, ha minden ügyletről számlát bocsát ki az adózó (ez a korábban hatályos szabályokból is levezethető), ekkor azonban – az online adatszolgáltatáson túl – külön kell nyilatkozni a kibocsátott számlákról, a PTGSZLAH nyomtatványon.
Olvasónk a válasz után kifejtette, hogy kételyei és további kérdései vannak a témával kapcsolatban. A számítógépes számlázóprogram, illetve az online pénztárgép rendszeréből elküldött ugyanazon számlaadatokról honnan fogja tudni a NAV rendszere, hogy az nem két külön eseményről, hanem ugyanarról szól? Az összegen kívül ugyanis nincs más egyező azonosítójuk a bemenő adatoknak. Akár lehet két azonos összegű, de különböző ügylet is. Ha minden, tehát az összes számla, nem csak a 100 ezer forint feletti áfatartalmúak adatait online beküldi az informatikai rendszer, akkor mi szükség van a PTGSZLAH beküldésére?
Szakértőnk szerint a kérdések abszolút jogosak, az adóhatóság ugyanis nem fogja tudni, hogy ugyanarról az ügyletről van szó, azt csak esetleges ellenőrzéskor lehet megállapítani. Gyanítható, hogy ebben a szektorban (épp a duplikáció miatt) gyakoribbak lesznek az ellenőrzések – véli Kelemen László. A második kérdésre, mely szerint miért szükséges a PTGSZLAH, ha minden számláról adatot szolgáltat az adóalany, egyelőre nem ismert a válasz, ugyanezt a kérdést szakértők is felvetették az adóhatóságnak, indoklást egyelőre nem kaptak.
Hozzászólások (3)
Kedves Meister,
szakmai oldalon ne "blokkoljunk" már...
Nem is értem, hogy honnan jön ez a dolog, hogy számlát állít valaki ki, azt beüti a pénztárgépbe.
Nem kell beütni!
Sem a papír alapú számlát, sem az online számlát, sem a számítógépes szoftverrel kiállított számlát.
A NAV a dupla-könyvelés eltűrte, mert sok vendéglátóhelyen egyszerűbb csak a napi zárásokat leadni a könyvelőnek, mint azt is, és a számlatömbot is. De elvileg, ha kinyomtatod a blokkot, és utána kér számlát a vevő, akkor a pénztárgéppel sztornózni kellene, és csak a számlát adni a vendégnek/vevőnek.
Az első kérdés problematikája már ismert, amit az okoz, hogy az adüzük a 24/1995-ös PM rendelet több, mint 10 éve hatályon kívül helyezett szakasza szerint járnak el:
7.§ (2) A pénztárgépben a számlával (egyszerűsített számlával) bizonylatolt készpénz (beleértve a készpénzhelyettesítő eszközzel teljesített) bevételt is rögzíteni kell. Ebben az esetben a számlának a vevő részére történő kibocsátása előtt, a pénztárgép nyugtáját a kibocsátónak a számla (egyszerűsített számla) tőpéldányához kell csatolnia (…).
Hiába, az emberi agy nehezen cseréli le a szokásjogot.
A NAV még 2014-ben úgy gondolta, hogy ebből nem lesz baj: http://nav.gov.hu/nav/online_penztargepek/uzemeltetok_cikkek/tajekoztato_a_szamlaval_bizonylatolt_ugylet_adatainak_penztargepben_valo_rogziteserrol.html
Aztán 2018 elején rájöttek, hogy ebből bizony gond lesz. A közlemény azonban még mindig elérhető. Egyes NAV előadásokon viszont már hallható, hogy ezzel az adózók jogszabályt sértenek, és azt nem szabadna csinálni:
https://youtu.be/gHxRMOqaw-0
A második kérdésből nem derül ki, hogy az online pénztárgép használata helyett, vagy azért ad számlát az értékesítő, mert a számlakibocsátás kötelező (pl. a vevő kéri). A kötelező számlakibocsátás esetén a PTGSZLAH-ban való feltüntetés szükségtelen.
A PTGSZLAH adataiból - mivel az erre alkalmatlan - az adóhatóság egyébként nem fog bevallástervezetet készíteni, így az adatütközést nem fog eredményezni.