hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magánnyugdíjpénztár: százalékok és lehetőségek

  • Futó Gábor

A Magyarországon 1998. január 1-jétől működő vegyes-finanszírozású nyugdíjrendszer leglényegesebb vonása, hogy a magánnyugdíjpénztár tagjának társadalombiztosítási nyugdíja 25 százalékkal kevesebb lesz, mint a nem pénztártagoké - Futó Gábor, az Adózóna szakértője a magánnyugdíjpénztárak visszáságairól és a kilépés lehetőségéről ír.



Magánnyugdíjpénztár tagjává lehet válni önkéntes döntéssel, a pályakezdőkre nézve kötelező a vegyes rendszer. Az önkéntes döntéssel csatlakozóknak korábban és jelenleg is, nem kevesebbről kellett és kell dönteniük, mint arról, hogy a nyugdíjkorhatár betöltésekor a magánnyugdíjpénztár szolgáltatásaként járadék formájában visszakapják-e legalább elveszett társadalombiztosítási nyugdíjuk 25 százalékát. A pályakezdőknek nincs min töprengeniük, nekik kötelezően be kell lépni valamelyik magánnyugdíjpénztárba.

A szakértők szerint legalább 15 évi pénztártagság szükséges ahhoz, hogy a magánnyugdíjpénztár szolgáltatása elérje a társadalombiztosítási nyugdíj elveszített egynegyed részét. A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint az e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.), illetőleg a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (Mpt.) Parlamenthez benyújtott tervezete 1997. év nyarán még egyaránt tartalmazta azt a szabályt, miszerint 47. életévét betöltött személy nem léphet be magánnyugdíjpénztárba. Azért, mert a 62 éves nyugdíjkorhatárhoz viszonyítva a 47 évesnél idősebb személy már nem tud 15 évi pénztártagságot szerezni. Ezt a szabályt azonban a parlamenti képviselők – alkotmányossági aggályoktól vezérelve – annak idején „kiszavazták” a törvényekből. Ugyanakkor az Mpt-vel történt egy kisebb fajta más irányú „változtatás” is. Eredeti javaslat szerint a magánnyugdíjpénztár alapítói között nem szerepeltek pénzintézetek (bankok, biztosítók, stb.) Mégis jelenleg ilyen pénzintézetek működtetik a magánnyugdíjpénztárak túlnyomó többségét. Az Mpt. 7. § (1) bekezdése szerint alapító lehet: munkáltató, illetve több munkáltató közösen, szakmai kamarák külön-külön vagy együttesen, illetőleg kamarával (kamarákkal) együttesen is, valamint munkavállalói, munkáltatói érdekképviseletek külön-külön vagy együttesen, illetve ez előzőekkel együttesen, amennyiben valószínűsítik, hogy az alapítandó pénztár taglétszáma eléri a kétezer főt.

Végül azonban – sokak szerint váratlanul – a törvény szövegébe bekerült egy második bekezdés, miszerint: „(2) Alapításnak minősül, ha az (1) bekezdésben foglalt feltételek mellett a jogerős tevékenységi engedéllyel rendelkező önkéntes nyugdíjpénztár közgyűlése minősített (kétharmados) többséggel úgy dönt, hogy e törvényben meghatározott pénztári feladatokat is ellát. Ebben az esetben a pénztár és az önkéntes nyugdíjpénztár egy jogi személy, mely az e törvényben foglalt szabályoknak megfelelően működik.”

Önkéntes nyugdíjpénztárak 1994. évtől működhetnek, szemben a kötelező magánnyugdíjpénztárakkal, akár már 15 fővel is alapíthatók. Miután „pénzről van szó” minden pénzintézetnek megvolt a maga önkéntes nyugdíjpénztára, a saját dolgozóknak szinte kötelessége volt abban taggá válnia (sőt ajánlott volt, hogy „hozzon magával mindenki még egy embert”). Így ezek a pénzügyi dolgozók alkotta önkéntes nyugdíjpénztárak – akár 15 fővel – a közgyűlésen kétharmados többséggel úgy dönthettek, hogy mostantól magánnyugdíjpénztárként (is) működnek. Erre vezethető vissza az az „agresszív ügynöki tevékenység”, melynek eredményeként az idősebb korosztály a vártnál (százezres nagyságrenddel) nagyobb számban választotta a magánnyugdíj rendszerét. E téren rendszerint csak azt az érvet volt szokásos felhozni, miszerint az idősebb korosztály bizalma is megrendült az állami nyugdíjrendszer iránt. Jelentős számban hatvan éven felüli tagokat is nyilvántartott a pénzügyi felügyelet! Ez önmagában is több anomáliához vezetett: a pályakezdők kötelező tagságának megszűntetése, majd visszaállítása, a tagdíj „befagyasztása”. A tagdíj sokáig nem emelkedett az eredetileg megcélzott 8 százalékra, ennek pedig az oka a Nyugdíjbiztosítási Alapban keletkezett nem várt nagy összegű hiány (a magánnyugdíjpénztárt választó személy járulékai egy részét tagdíjként a magánnyugdíjpénztárba fizeti, s minél többen választják ezt a rendszert, a hiány annál nagyobb). Azt azonban előre lehetett látni, hogy emiatt sokan pórul járnak, a 15 évi pénztártagsággal nem rendelkező személyek 25 százalékkal kevesebb társadalombiztosítási nyugdíjat kapnak, amelynek elvesztése nem térül meg a magánnyugdíjpénztár kifizetéseiből.

Az elvétve jelentkező egy-egy egyedi ügy mellett először a probléma tömegesen a szolgálati nyugdíjra jogosultak (rendőr, katona, stb.) körében merült fel. A sokak által „irigyelt” rendszer szerint, szolgálati nyugdíjra – életkorától függetlenül – jogosult az, aki legalább 25 év szolgálattal rendelkezik. A rendszeresen visszatérő létszámleépítések következtében, igen sok szolgálati nyugdíjas elveszítette nyugdíja 25 százalékát, a magánnyugdíjpénztárból kilépni nem lehetett, a pénztár általában egyösszegű kifizetést ajánlott fel tagjának (erre akkor van lehetőség, ha a tag nem rendelkezik legalább 180 havi tagsági idővel), ez az összeg azonban csupán néhány havi társadalombiztosítási nyugdíj-különbözetet fedezett.

A vázolt probléma megoldásának szándékával fogadta el az Országgyűlés a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló törvény módosítására a 2004. évi LIV. törvényt (amelyet utóbb az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló 2004. évi CI. törvény tovább pontosított). E szerint az Mpt. 23. § (1) bekezdését egy új f) ponttal egészíti ki, amely szerint a pénztártag tagsági viszonya a törvény 123. § (6) bekezdése szerinti visszalépés esetén is megszűnik.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakképzési szerződés továbbfoglalkoztatás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Személygépkocsi adózása

Nagy Norbert

adószakértő

Ázsiós jegyzett tőke emelésének számviteli elszámolása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink