adozona.hu
Nyugdíjas külföldön: ezt kell tenni, hogy megkapja a járandóságát
//adozona.hu/tb_jarulekok_nyugdij/Nyugdijas_kulfoldon_ezt_kell_tenni_hogy_meg_5PW5EP
Nyugdíjas külföldön: ezt kell tenni, hogy megkapja a járandóságát
Annak érdekében, hogy a külföldön élő nyugdíjas megkapja magyarországi járandóságát, a nyugdíj folyósítási formájától függően meghatározott dokumentumokat, nyilatkozatokat kell kitöltenie, illetve csatolnia.
Tegnap közölt cikkünkben ismertettük, hogy milyen lehetőségei vannak a külföldön élő nyugdíjasnak, hogy járandóságát megkapja. Ahhoz, hogy a nyugellátás belföldi meghatalmazott részére érkezzen meg a postai kézbesítés útján, a folyósításhoz meghatalmazás csatolandó, amely tartalmazza a meghatalmazott nevét és címét. A magyarországi pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára történő folyósításhoz szintén meghatalmazásra van szükség a meghatalmazott nevének és címének feltüntetésével, valamint meg kell adni a pénzforgalmi szolgáltató megnevezését, címét és a számlaszámot.
Ha az ellátást EGT tagállamban pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára kérik, a következő adatokat kell megadni: a külföldi pénzforgalmi szolgáltató megnevezése, a külföldi pénzforgalmi szolgáltató címe (ország, város, utca, házszám), a külföldi pénzforgalmi szolgáltató SWIFT (BIC) kódja, a nemzetközi pénzforgalomban alkalmazott számlaszám (IBAN).
Ha az ellátást egyezményes országban pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára kérik, a következő adatokat kell megadni: a kedvezményezett bank megnevezése, a kedvezményezett bank címe (ország, város utca, házszám), a kedvezményezett bank SWIFT (BIC) kódja és/vagy a kedvezményezett bank azonosítója, a kedvezményezett számlaszáma.
Ha a jogosult az Erste Bankhoz kéri az utalást, nyilatkoznia kell e kéréséről.
Az ellátás pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára történő utalására csak akkor van lehetőség, ha a jogosultnak (vagy belföldi meghatalmazott részére történő folyósítás esetén meghatalmazottja) tulajdonosként vagy társtulajdonosként rendelkezési joga van a számla felett.
2013. július elsejétől az EGT tagállamban, egyezményes országban, vagy bármely más harmadik országban élő érintettek kérhetik, hogy Magyarországon mindenkor érvényes öregségi nyugdíjminimum összegét (2013-ban havi 28 500 forintot) meg nem haladó ellátásukat, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság negyedévente, félévente, vagy évente utólag folyósítsa az alábbiak szerint.
Az ellátásban részesülő személyekre nézve kötelező az úgynevezett adategyeztetési eljárás a Magyarországgal az Európai Unió vagy szociális biztonsági egyezmény miatt kapcsolatban lévő országok többségében alkalmazott és jól bevált gyakorlat. Az adategyeztetés során elengedhetetlen a nyugellátásra jogosult személyes jelenléte és közreműködése. Az adategyeztetés keretében lehetőség van az adatokban – mint például a lakcím – bekövetkezett változások bejelentésére, amely a nyomtatvány megfelelő kitöltésével és a Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz való visszaküldésével egyszerűen megtehető.
Az adategyeztetés célja annak elkerülése, hogy az időközben elhunyt nyugdíjas számára a nyugellátás folyósítása továbbra is folyamatos legyen és ezzel esetleg behajthatatlan túlfizetés keletkezzen a nyugdíjfolyósító intézménynél. Ahhoz, hogy az adategyeztető nyomtatvány hitelesítését végző intézmények meggyőződhessenek a jogosult életben létéről, személyes megjelenés szükséges, mivel a formanyomtatvány hitelesítésével felelősséget vállal a nyugdíjfolyósítást végző külföldi szervek felé az igazolt adatok hitelességéért és a további jogosultság fennállásáért.
A Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnak a külföldön élő vagy tartózkodó személyre nézve minden naptári év márciusában adategyeztetést kell végeznie (TnyR. 76. §).
A nyomtatványt az érintettnek kitöltve, aláírva és közjegyző vagy külföldi hatóság, illetőleg Magyarország külképviseleti szerve által hitelesítve kell visszaküldenie. Az adatokat igazolhatja továbbá a külföldi közigazgatási szerv, bíróság, számlavezető pénzintézet, nyugdíjbiztosítási szerv (nyugdíjpénztár) is.
A jogosult egészségi állapota vagy szociális helyzete miatt, szociális vagy egészségügyi intézményben tartózkodó személy esetében az adatokat, tényeket az említett intézmény, illetve annak orvosa is igazolhatja.
(Lehetőség van továbbá arra, hogy szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás keretében, az állam által kötelezően nyújtandó szolgáltatások szabályai szerinti központi azonosítási ügynök hozzáféréssel rendelkező személy az éves adategyeztetést, a tárgyév márciusában – elektronikus űrlapon is elvégezze. Ha az érintett az éves adategyeztetést elektronikus űrlapon végzi, a postai úton történő adategyeztetésre csak háromévenként van szükség.)
Ha a kitöltött nyomtatvány, illetve elektronikus űrlap az előírt határidőn belül nem érkezik vissza a Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz, vagy visszaérkezik, de abból a jogosultság fennállása nem állapítható meg, az ellátás folyósítását a határidő lejárta vagy a visszaérkezés napját követő második hónap első napjával az Igazgatóság megszünteti. A jogosultság későbbi bizonyítása esetén intézkedni kell az ellátás újbóli folyósításáról és a nem folyósított ellátás legfeljebb öt évre visszamenőlegesen járó – az időközi emelésekkel növelt – összegének kiutalásáról.
OLVASSA EL a témában korábban írt cikkünket is!
Hozzászólások (0)