Fenntarthatóság: mik az előnyei a vállalatok számára? És mik a hátrányok?

  • Bagyura András, Igazgató, Üzletfejlesztés, Fenntarthatósági szolgáltatások, Forvis Mazars

Sokat hallunk a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati kötelezettségekről és különböző, az ESG-hez kapcsolódó feladatokról. Vajon ez csak egy szükséges rossz a vállalatoknak? Egy kényszerű kötelezettség, ami csak a pénzt viszi, de hasznot nem hoz?

Nos, az ESG-re érdemes egyfajta befektetésként tekinteni, aminek valóban van kezdeti költsége, viszont később jelentős hasznot is hozhat.  A fenntarthatóság a vállalatok számára nem csupán morális kérdés, hanem egy olyan stratégiai tényező, amely számos üzleti előnyt nyújthat. A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontokat figyelembe vevő, hosszú távon fenntartható működés pozitívan hathat a vállalatok reputációjára, pénzügyi lehetőségeire, piaci versenyképességére, valamint a társadalmi és munkavállalói megítélésükre.

És ugyanúgy igaz az ellenkezője is: a fenntarthatóságot negligáló vállalatok hosszabb távon jelentős versenyhátrányba kerülhetnek.

Nézzük meg, mik azok a fontos pontok, ahol a vállalat nyerhet vagy veszíthet a fenntarthatóság kapcsán!

Előny a nagy vevőknél

A különböző, fenntarthatósággal kapcsolatos szabályozások miatt a nagyvállalatok számára elengedhetetlenné vált, hogy pontos képet adjanak az értékláncukon belüli környezeti, társadalmi és irányítási kockázatokról és hatásokról. A beszállítóknak tehát magas fenntarthatósági követelményeknek kell megfelelniük. Azok a beszállítók, amelyek képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak, előnyösebb pozícióba kerülhetnek a beszerzési láncban, és hosszú távú szerződéseket nyerhetnek el a nagy vevőktől.

A fenntarthatóságot elhanyagoló vállalatok egyre kevésbé lesznek képesek megfelelni a nagy vevőik igényeinek, a beszerzési tendereken rendre hátrányba kerülhetnek, és csak jelentős, akár a profit rovására menő anyagi áldozatok árán juthatnak megrendelésekhez.

Előny az innovációban

A fenntartható gyakorlatok alkalmazása elősegítheti az innovációt és a folyamatos fejlődést a vállalaton belül. Az új technológiák és zöld megoldások bevezetése javíthatja a termékek és szolgáltatások minőségét, miközben csökkenti a környezeti terhelést. A fenntarthatóságra összpontosító kutatás-fejlesztési tevékenységek pedig új termékek és szolgáltatások kifejlesztéséhez vezethetnek, amelyek megfelelnek a fogyasztók növekvő igényeinek és elvárásainak.

Az új, fenntartható irányba tartó technológiák és fejlesztések fokozatosan kiszorítják majd a hagyományos eljárásokkal működő cégeket, így hosszabb távon ezek jelentősen lemaradhatnak az innovációs versenyben is.

Előnyös finanszírozás

Egyre inkább trend, hogy a befektetők és finanszírozók környezettudatos beruházási célokat és ezáltal az ezeket megvalósító cégeket preferálják, bízva abban, hogy hosszabb távon ez a működési modell lesz a sikeres. Különféle hitelek, befektetések és egyéb pénzügyi termékek kerültek és kerülnek bevezetésre, amelyek zöld és fenntartható célokat támogatnak, és amelyek refinanszírozását világszerte támogatják a szabályozó és felügyeleti hatóságok is. Egyre inkább trend, hogy előnyösebb kondíciókkal, könnyebben és gyorsabban juthatnak finanszírozási forráshoz a fenntarthatóságot célul kitűző vállalatok.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a nem „zöld”, nem fenntartható beruházási célok megvalósítására egyre nehezebben és egyre költségesebben lehet majd finanszírozási forrást találni a jövőben. A pénz- és tőkepiacok várhatóan ezzel is szankcionálni fogják a nem fenntartható elveket követő vállalatokat.

Előnyös társadalmi megítélés

A vállalatok társadalmi megítélése egyre növekvő mértékben függ attól, hogyan viszonyulnak a fenntarthatósághoz. Azok a cégek, amelyek aktívan hozzájárulnak a környezetvédelemhez és a társadalmi jóléthez, nem csak a saját profitjukért, hanem a közjó érdekében is nagyobb felelősséggel viseltetnek, nagyobb eséllyel nyerik el a közösség támogatását és bizalmát. A közösség pedig egyben a fogyasztók összessége is. A társadalmi felelősségvállalás és az etikus üzleti gyakorlatok gyakran hozzájárulnak a pozitív fogyasztói megítéléshez és a márkahűséghez.

A versenyben itt is hátrányba kerülhetnek azok a vállalatok, amelyek nem reagálnak megfelelően a fogyasztók és általában a társadalom egyre növekvő, zöldítéssel és fenntarthatósággal kapcsolatos elvárásaira. Ha nem indulnak ebbe az irányba, akkor akár termékeik és szolgáltatásaik elutasítását, bojkottját is kockáztathatják.

Előny a munkaerőpiacon

A fenntarthatósági elköteleződés nemcsak a külső kapcsolatokra, hanem a belső vállalati kultúrára is pozitív hatással van. A fenntartható vállalatirányítás is kulcsfontosságú szerepet játszik ebben a folyamatban. Azok a cégek, amelyek integrálják a fenntarthatósági szempontokat a mindennapi működésükbe és döntéshozatalukba, nemcsak külső, hanem belső megbecsülésre is számíthatnak saját munkavállalóik részéről. A fenntartható munkahelyi kultúra csökkenti a munkavállalói fluktuációt, növeli a termelékenységet és javítja a munkahelyi légkört. Továbbá, a vállalatok könnyebben vonzzák a tehetséges munkaerőt, ha pozitív példát mutatnak a fenntarthatóság terén.

Egyértelműen kimutatható itt is a fenntarthatóságban mint stratégiacélban való gondolkodás hiányának negatív hatása: a nem megfelelő jövőképet felmutató vállalatok nehezebben tartják meg a munkavállalókat, és az újak megtalálása is nagyobb kihívással jár.

A fenntarthatóság komolyan vétele és a működésbe való beépítése tehát számos előnyt kínál a vállalatok számára, hosszú távon pedig nemcsak azok sikeréhez járul hozzá, hanem a környezet és a társadalom jólétéhez is. A fenntarthatóság mára egyszerre jelenti a piaci versenyelőny lehetőségét (és egyben a hátrányba kerülés kivédését), valamint a jövőbeni siker kritikus tényezőjét, így bátran kijelenthetjük, hogy a fenntarthatóság stratégiai szerepe egyre inkább megkérdőjelezhetetlen és jól látható.

A tartalom a Forvis Mazars megbízásából készült. A cikk létrehozásában az Adózóna.hu szakértői nem működtek közre.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Lakóingatlan értékesítése gazdasági társaságnak

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Nyelvi képzés áfamentesség

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Horgászjegyek bizományosi értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink