adozona.hu
Fenntarthatóság: mik az előnyei a vállalatok számára? És mik a hátrányok?
//adozona.hu/tamogatott_tartalom/Fenntarthatosag_mik_az_elonyei_a_vallalatok_7VOOA5
Fenntarthatóság: mik az előnyei a vállalatok számára? És mik a hátrányok?
Sokat hallunk a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati kötelezettségekről és különböző, az ESG-hez kapcsolódó feladatokról. Vajon ez csak egy szükséges rossz a vállalatoknak? Egy kényszerű kötelezettség, ami csak a pénzt viszi, de hasznot nem hoz?
Nos, az ESG-re érdemes egyfajta befektetésként tekinteni, aminek valóban van kezdeti költsége, viszont később jelentős hasznot is hozhat. A fenntarthatóság a vállalatok számára nem csupán morális kérdés, hanem egy olyan stratégiai tényező, amely számos üzleti előnyt nyújthat. A környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontokat figyelembe vevő, hosszú távon fenntartható működés pozitívan hathat a vállalatok reputációjára, pénzügyi lehetőségeire, piaci versenyképességére, valamint a társadalmi és munkavállalói megítélésükre.
És ugyanúgy igaz az ellenkezője is: a fenntarthatóságot negligáló vállalatok hosszabb távon jelentős versenyhátrányba kerülhetnek.
Nézzük meg, mik azok a fontos pontok, ahol a vállalat nyerhet vagy veszíthet a fenntarthatóság kapcsán!
Előny a nagy vevőknél
A különböző, fenntarthatósággal kapcsolatos szabályozások miatt a nagyvállalatok számára elengedhetetlenné vált, hogy pontos képet adjanak az értékláncukon belüli környezeti, társadalmi és irányítási kockázatokról és hatásokról. A beszállítóknak tehát magas fenntarthatósági követelményeknek kell megfelelniük. Azok a beszállítók, amelyek képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak, előnyösebb pozícióba kerülhetnek a beszerzési láncban, és hosszú távú szerződéseket nyerhetnek el a nagy vevőktől.
A fenntarthatóságot elhanyagoló vállalatok egyre kevésbé lesznek képesek megfelelni a nagy vevőik igényeinek, a beszerzési tendereken rendre hátrányba kerülhetnek, és csak jelentős, akár a profit rovására menő anyagi áldozatok árán juthatnak megrendelésekhez.
Előny az innovációban
A fenntartható gyakorlatok alkalmazása elősegítheti az innovációt és a folyamatos fejlődést a vállalaton belül. Az új technológiák és zöld megoldások bevezetése javíthatja a termékek és szolgáltatások minőségét, miközben csökkenti a környezeti terhelést. A fenntarthatóságra összpontosító kutatás-fejlesztési tevékenységek pedig új termékek és szolgáltatások kifejlesztéséhez vezethetnek, amelyek megfelelnek a fogyasztók növekvő igényeinek és elvárásainak.
Az új, fenntartható irányba tartó technológiák és fejlesztések fokozatosan kiszorítják majd a hagyományos eljárásokkal működő cégeket, így hosszabb távon ezek jelentősen lemaradhatnak az innovációs versenyben is.
Előnyös finanszírozás
Egyre inkább trend, hogy a befektetők és finanszírozók környezettudatos beruházási célokat és ezáltal az ezeket megvalósító cégeket preferálják, bízva abban, hogy hosszabb távon ez a működési modell lesz a sikeres. Különféle hitelek, befektetések és egyéb pénzügyi termékek kerültek és kerülnek bevezetésre, amelyek zöld és fenntartható célokat támogatnak, és amelyek refinanszírozását világszerte támogatják a szabályozó és felügyeleti hatóságok is. Egyre inkább trend, hogy előnyösebb kondíciókkal, könnyebben és gyorsabban juthatnak finanszírozási forráshoz a fenntarthatóságot célul kitűző vállalatok.
Ez egyben azt is jelenti, hogy a nem „zöld”, nem fenntartható beruházási célok megvalósítására egyre nehezebben és egyre költségesebben lehet majd finanszírozási forrást találni a jövőben. A pénz- és tőkepiacok várhatóan ezzel is szankcionálni fogják a nem fenntartható elveket követő vállalatokat.
Előnyös társadalmi megítélés
A vállalatok társadalmi megítélése egyre növekvő mértékben függ attól, hogyan viszonyulnak a fenntarthatósághoz. Azok a cégek, amelyek aktívan hozzájárulnak a környezetvédelemhez és a társadalmi jóléthez, nem csak a saját profitjukért, hanem a közjó érdekében is nagyobb felelősséggel viseltetnek, nagyobb eséllyel nyerik el a közösség támogatását és bizalmát. A közösség pedig egyben a fogyasztók összessége is. A társadalmi felelősségvállalás és az etikus üzleti gyakorlatok gyakran hozzájárulnak a pozitív fogyasztói megítéléshez és a márkahűséghez.
A versenyben itt is hátrányba kerülhetnek azok a vállalatok, amelyek nem reagálnak megfelelően a fogyasztók és általában a társadalom egyre növekvő, zöldítéssel és fenntarthatósággal kapcsolatos elvárásaira. Ha nem indulnak ebbe az irányba, akkor akár termékeik és szolgáltatásaik elutasítását, bojkottját is kockáztathatják.
Előny a munkaerőpiacon
A fenntarthatósági elköteleződés nemcsak a külső kapcsolatokra, hanem a belső vállalati kultúrára is pozitív hatással van. A fenntartható vállalatirányítás is kulcsfontosságú szerepet játszik ebben a folyamatban. Azok a cégek, amelyek integrálják a fenntarthatósági szempontokat a mindennapi működésükbe és döntéshozatalukba, nemcsak külső, hanem belső megbecsülésre is számíthatnak saját munkavállalóik részéről. A fenntartható munkahelyi kultúra csökkenti a munkavállalói fluktuációt, növeli a termelékenységet és javítja a munkahelyi légkört. Továbbá, a vállalatok könnyebben vonzzák a tehetséges munkaerőt, ha pozitív példát mutatnak a fenntarthatóság terén.
Egyértelműen kimutatható itt is a fenntarthatóságban mint stratégiacélban való gondolkodás hiányának negatív hatása: a nem megfelelő jövőképet felmutató vállalatok nehezebben tartják meg a munkavállalókat, és az újak megtalálása is nagyobb kihívással jár.
A fenntarthatóság komolyan vétele és a működésbe való beépítése tehát számos előnyt kínál a vállalatok számára, hosszú távon pedig nemcsak azok sikeréhez járul hozzá, hanem a környezet és a társadalom jólétéhez is. A fenntarthatóság mára egyszerre jelenti a piaci versenyelőny lehetőségét (és egyben a hátrányba kerülés kivédését), valamint a jövőbeni siker kritikus tényezőjét, így bátran kijelenthetjük, hogy a fenntarthatóság stratégiai szerepe egyre inkább megkérdőjelezhetetlen és jól látható.
A tartalom a Forvis Mazars megbízásából készült. A cikk létrehozásában az Adózóna.hu szakértői nem működtek közre.
Hozzászólások (0)