hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A telefonszámla elszámolása, könyvelése

  • adozona.hu
3

Internet-előfizetést, parkolási díjat és adományt is tartalmazó telefonszámla könyveléséhez kért segítséget olvasónk. Sinka Júlia adó- és számviteli tanácsadó írta le a megfelelő lépéseket.

Olvasónk részletesen a következőt kérte: „Szíveskedjen a következő példában szereplő telefonszámlának levezetni a nettóját és az összes adóját (levonható és nem levonható áfa, szja, eho), és összegszerűen – nem ezer forintra kerekítve – bekontírozni. Legyen egy telefonszámla, amelynek bruttó végösszege 100 000 forint. A számla tartalmaz egy bruttó 12 000 forintos internethányadot, 4×250=1000 forintos telefonos adományt (amelynek nincs áfája), 2000 forintos cégautó-parkolási díjat, az összes többi telefon-előfizetés (9000 forint) és a forgalom (76 000 forint). Kérem, hogy ezt a számlát szíveskedjen előkészíteni könyvelésre.”

A könyvelési tételek és áfa-elszámolás részletezése során feltételezem, hogy a magáncélú telefonhasználat tételes elkülönítése – bármilyen okból – a kérdésben szereplő cégnél nem megoldott, a telefonköltségeket részben sem számlázzák tovább, így a telefonszolgáltatás 20 százaléka után  (szja törvény 70. §) megfizetik a közterheket – kezdte válaszát szakértőnk, majd így folytatta:

Az alábbi főkönyvi számlákat használom:

  • 462. SZJA,
  • 4635. Egészségügyi hozzájárulás befizetési kötelezettség,
  • 454. Belföldi szállítók,
  • 522. Bérleti díjak,
  • 529. Igénybe vett szolgáltatások,
  • 559. Egyéb személyi jellegű kifizetések,
  • 562. Egészségügyi hozzájárulás,
  • 869. Különféle egyéb ráfordítások.

Az áfatörvény 124. § (3) bekezdése alapján a távbeszélő-szolgáltatás (SZJ 64.20.11 és 64.20.12) áfája a céges használat kapcsán felmerült költségek esetében sem vonható le. A példa szerinti adatokkal a telefonszolgáltatás a számla tételeiből bruttó (9000+76 000=) 85 000 Ft-ot jelent. Ebből az összegből

  • 20%, azaz 17 000 Ft a vélelmezett magáncélú használat (az áfa az áfatörvény 120–121. §-a alapján sem vonható le), 1,19-szoros szorzóval számított összegét 16% szja és 27 eho terheli, amit a cégnek kell megfizetnie

-         T 559- K 454     17 000 Ft,

-         T 559 – K 462      3 237 Ft,

-         T 562 – K 4635    5 462 Ft.

  • a fennmaradó bruttó 68 000 forintot kell 70-30 százalék arányban felosztani (47 600 + 20 400), az utóbbi áfája nem vonható le,

- T 529                      37 480 Ft,

   T 466                     10 120 Ft,

   K 454                     47 600 Ft és

- T 529 – K 454         20 400 Ft.

  • nem vonható le a parkolási díj (2000 Ft) áfája sem (áfatörvény 124. § (2) bekezdése e) pont) az üzleti célú igénybevétel tényétől, arányától függetlenül,

- T 522 – K 454           2 000 Ft.

  • az internet-használat áfáját érintő levonási tiltást az áfatörvény nem ír elő,

- T 529                         9 449 Ft,

   T 466                         2 551 Ft,

K 454                          12 000 Ft.

  • az adomány nem tartalmaz áfát

- T 869 – K 454             1 000 Ft.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (3)
kovariagnes

Kedves Sinka Júlia!

Ha a fentebbi példában 17.000 Ft a vélelmezett magáncélú használat, akkor a 1,19 szeres szorzóval számított 16 %-os szja és 27 %-os eho számításának melyik az alapja? A 17.000 Ft, ami a vélelmezett magáncélú használat, vagy a 85.000 Ft, ami a teljes bruttó telefon összeg? A számítási példájában a 3.237 Ft szja és 5.462 Ft eho a 85.000 Ft összegre számolva jönnek ki. A szöveges részben pedig az van, hogy a 17.000 Ft vélelmezett magáncélú használat után, vagyis a 17.000 Ft után kell megfizetni 1,19 szeres szorzóval a 16 szja és 27 eho terheket, melyek számszerűsítve 647 Ft szja és 1.092 Ft eho lenne csak. Melyik a helyes adó és járulék alap és összeg?

Üdvözlettel:

Kővári Ágnes

Sinka Jánosné

Kedves Hozzászóló!

Az Áfa-tv. 124.§.(3) bekezdése szerinti, az előzetesen felszámított adó levonását érintő korlátozás – 30% nem vonható le-,ez alól az adóalany a szolgáltatás adóköteles tevékenység érdekében történő igénybevétele esetén sem mentesül, ez a telefonszolgáltatásokat érintően az ún. főszabály.
A jogalkotó a hivatkozott jogszabályi helyen úgy fogalmaz, hogy a levonási tilalom az adótörvény 120-121.§-aitól függetlenül érvényes.
E két paragrafus – nem csupán a telefonszolgáltatásokra, hanem minden más, ügyletre vonatkozóan – kimondja, hogy az adóalanyok csak akkor és abban a mértékben élhetnek adólevonási jogukkal, ha a terméket, szolgáltatást adóköteles tevékenységükhöz szerezték be, vették igénybe, és a levonás csak ezen adóköteles tevékenység arányában megengedett.
Ez minden esetben alapszabály, akár nyersanyagot vásárolt, akár karbantartást végeztetett, akár béren kívüli juttatásként téli sapkát adott a dolgozóinak, akár- mint a kérdéses esetben – telefonszolgáltatást vett igénybe az adóalany vállalkozás.
Ez utóbbit azonban a jogalkotó további „szankciókkal” terhelte, azaz a 30%-os levonási tilalmat nem a vállalkozási célon kívüli igénybevétel, esetleg adómentes tevékenységhez felmerülő arány ténye - azaz a 120-121.§-ok szerinti okokból- , vagy vélelme miatt, hanem minden egyéb körülménytől függetlenül írja elő az Áfa-tv..

Kivételt jelent az, ha közvetített szolgáltatásként – azaz tételes kimutatás alapján, nem átalányban megállapítva- legalább a szolgáltatás 30%-át továbbszámlázza az adóalany. Ekkor a levonási tilalom alól mentesül a vállalkozás. Fontos, hogy ezzel összefüggésben sem az Áfa-tv., sem az ott hivatkozott KSH besorolási számok (SZJ) nem tesznek különbséget az előfizetési díj és a tényleges használat díja között, mindössze a szolgáltatás ellenértékéről rendelkezik az adótörvény. Ebből következően a levonási tilalom alóli mentességhez az előfizetési díjat is magában foglaló ellenértékre vetítve kell teljesülnie a továbbszámlázott összeg 30%-os arányának.

Fentiekből következően, ha a vállalkozás kimutatása szerint a telefonszolgáltatás magáncélú igénybevétele egyáltalán nem merül fel, akkor is érvényes a 30%-os szabály (kivéve a közvetített szolgáltatásként történő, ennek megfelelő arányú továbbszámlázást). Ugyanez a helyzet, ha történik továbbszámlázás – ekkor lényegében a vállalkozói tevékenység érdekében merült fel a költség, hiszen ebből, a továbbszámlázással, bevétele származott, azaz a szolgáltatás üzletszerű lesz -, de annak aránya elmarad a 30%-tól, akkor is, ha a továbbszámlázott összeget tételes kimutatás támasztja alá (azaz a közvetített szolgáltatás feltételinek megfelel.

A magánszemélyre át nem hárított magáncélú használat esetében - a kifizető a juttatás bruttó (áfás) értékére megfizeti a közterheket -, és mint a vállalkozási tevékenységen kívüli okokból felmerült kiadás áfáját, kivonja a szóban forgó telefonszámla adójából. Az így kapott különbözet 70%-a lesz levonható.

Abban az esetben, ha a vállalkozás az Szja-tv. szerint vélelmezett hányadot megfizetteti az érintett magánszemélyekkel, akkor már üzleti célt szolgáló szolgáltatási értékről beszélünk, hiszen a vállalkozásnak bevételre tett szert az áthárításával, akkor is, ha ez nem eredményez nyereséget. Amennyiben a vállalkozásnak nincs adólevonásra nem jogosító (adómentes) tevékenysége, akkor a számla egészére érvényes a 30-70%-os arány. (Marad a levonási tilalom, mert nem történt meg a szolgáltatás legalább 30%-os mértékű, közvetített szolgáltatásnak megfelelő- tehát nem átalányban megállapított- továbbszámlázása.)

Az, hogy a vállalkozásnál egyáltalán nem merült fel a telefonszolgáltatás magáncélú igénybevétele – azaz a tiltó szabály nélkül, az Áfa-tv. 120-121.§-a alapján az adó egésze levonható lenne, ha nincs adómentes tevékenységük- csak tételes kimutatás igazolhatja hitelt érdemlően.

A 30-70%-os szabály azonban – az Áfa-tv. 124.§-ában előírtak miatt - ekkor is érvényesül.
Az Szja-tv. – természetesen – nem állapíthat meg az Áfa-törvényt érintő szabályokat.

Ugyanakkor tételes kimutatás hiányában sem a magáncélú használat aránya, sem annak hiánya nem támasztható alá minden kétséget kizáróan.
Továbbá az Szja-tv. szabályai szerint egyes meghatározott juttatásnak minősülő juttatások – az Áfa-tv. szempontjából – nem a vállalkozás adóköteles tevékenysége érdekében merültek fel, az áfa nem vonható le (nem a 124.§., hanem a 120-121.§-ban előírtak miatt).
A fennmaradó számlaérték lehet „céges”, amelyre főszabályként a már többször hivatkozott 124.§, illetve az itt megfogalmazott szabály (30-70%) az irányadó.

Tételes kimutatás hiányában a szolgáltatás egészének üzleti célúvá minősítése (és a számla egészére vetítve a 30-70%-os arányt) tehát adókockázatot jelent. Akkor is, ha a kkv. szektorban ez jellemzően nem jelentős tétel, és – az általános vélekedéssel ellentétben az adóhatóság sem a telefonszámlákra „utazik”.

Üdvözlettel: Sinka Júlia

workpower

Tisztelt Szakértő!
Kontírozásával nem értek egyet.

Az ÁFA tv.124.§
(3) A 120. és 121. §-tól függetlenül szintén nem vonható le:
a) a távbeszélő-szolgáltatást (SZJ 64.20.11 és 64.20.12),
b) a mobiltelefon-szolgáltatást (SZJ 64.20.13),
c) az internetprotokollt alkalmazó, beszédcélú adatátviteli szolgáltatást (SZJ 64.20.16-ból)
terhelő előzetesen felszámított adó összegének 30 százaléka.

Az SZJA törvény ide vonatkozó rendelkezése:
70.§ (5)
c) telefonszolgáltatás magáncélú használata címén adóköteles jövedelem: a kifizetőt a juttatás, szolgáltatás miatt terhelő kiadásokból
ca) a forgalomarányos kiadások tételes elkülönítésével és a nem forgalomarányos kiadásoknak a forgalomarányos kiadások magáncélú hányada értékével meghatározott magáncélú használat értékének, vagy a kifizető választása szerint a kiadások 20 százalékának, illetve - ha magáncélú telefonhasználat elkülönítése nem lehetséges - a kiadások 20 százalékának
cb) ha a kifizető a szolgáltatás nyújtója, a magáncélú használat szokásos piaci értékének vagy az összes használat szokásos piaci értéke 20 százalékának
a magánszemély által meg nem térített része.

Fentieket értelmezve a teljes telefoncélú költség 30%-a esik Áfa levonás korlátozása alá. Tehát a fenti példánál maradva a 85eFt 30%-a nem áfás. A vélelmezett magáncélú használat viszont szintén a teljes telefoncélú költségből kerül megállapításra, mely a fenti példa alapján 85eFt 20%-a. A 30%-os Áfa levonás korlátozással érintett kiadásnak része (belső halmaza) a 20%-os vélelmezett magánhasználat.
A magánhasználatot nem kell kiszámlázni, ha nem vonom le az áfáját és nem a költségek között számolom el. Könyveléskor azonnal egyéb követelésként tartom nyilván, melynek a megfizetése bevételi pénztárbizonylattal vagy banki átutalással történik.
Amennyiben továbbszámlázom, akkor viszont az ÁFA levonható.

Én az alábbiak szerint kontírozom (nem számlázom tovább a magánt)
85e*20%=17e vélelmezett magánhasználat (egyéb követelés) 368/454
85e*10%=8,5e áfa levonás tiltás alá eső, költségként elszámolható szolgáltatás 529/454
85e*70%=59,5e Áfás, költségként elszámolható 529,466/454

Az elszámolást megbonyolítja, ha a számlában nem lebeszélhető előfizetés van, mert az nem tartozik a levonási tiltás alá.
fenti elszámolási technika már legalább 8-10 éve bevett gyakorlat, szakmai előadáson hangzott el néhány vitával terhes év után. a NAV még egyetlen ellenőrzésen sem kifogásolta.

Kíváncsi volnék, hogy az Ön által javasolt elszámolási technikára való utalást (%-os megosztások) hol találja a törvényben, honnan vezeti le ezt a módszert?
Üdvözlettel:

K.Sz. mérlegképes könyvelő

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bt. kültag alkalmi munkavállalóként

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink