Beruházás bérelt ingatlanon: hogyan, milyen amortizációval kell könyvelni?

  • adozona.hu

Kft. egy plázában bérel egy ingatlant 5 évre. A szerződésben szerepel, hogy a felújítást és a kialakítást saját költségére csinálja a bérlő, semmilyen visszatérítést nem kap. Meg is történt a bruttó 7 millió forintos beruházás/felújítás. Hogyan kell ezt könyvelni? Bérelt ingatlanon végzett beruházásként 161-en? A számviteli törvény szerinti 5 éves, 20 százalékos amortizációval, az adótörvény szerinti 6 százalékos amortizációval, vagy el lehet számolni egyből költségként, vagy elszámolni költségként, és 5 évre arányosan elhatárolni? – kérdezte olvasónk. Nagy Norbert adószakértő válaszolt.

Amennyiben az elvégzett munkák tartalmuk szerint beruházásnak vagy felújításnak minősülnek, azok értékét a számviteli törvény (Szt.) 26. § (2) bekezdése alapján a bérelt ingatlanon végzett beruházásként, az ingatlanok között kell kimutatni. A megvalósítás során a 161. „Befejezetlen beruházások” számla alkalmazása megfelelő, majd a használatbavételkor a beruházást aktiválni kell. A bekerülési értéket az Szt. 47–51. paragrafusai alapján – az áfa levonhatóságát is figyelembe véve – kell meghatározni.

Az Szt. 52. paragrafusának (1)–(2) bekezdései alapján a számviteli értékcsökkenést a várható hasznos élettartamra kell megállapítani. Ha a bérleti jogviszony 5 évre szól, annak meghosszabbítása nem várható, és a beruházás után a bérlő térítést nem kap, akkor az aktiválástól számított hátralévő bérleti időre, nulla maradványértékkel történő lineáris leírás indokolt. Teljes 5 éves használati idő esetén ez évi 20 százalékos értékcsökkenést jelent.

A társasági adóban az idegen (bérelt) ingatlanon végzett beruházásra a társaságiadó-törvény (Tao. tv.) 2. számú mellékletének II. fejezete alapján évi 6 százalékos értékcsökkenési kulcs alkalmazandó. A számviteli és az adótörvény szerinti értékcsökkenés eltérését a Tao. tv. 7. paragrafus (1) bekezdésének d) pontja és 8. paragrafus (1) bekezdésének b) pontja alapján az adóalapban rendezni kell.

Az Szt. 3. paragrafus (4) bekezdésének 9. pontja szerinti karbantartási munkák költségei a felmerüléskor elszámolhatók. A beruházás során beszerzett önálló berendezéseket külön kell minősíteni, és a 200 ezer forint egyedi bekerülési érték alatti tárgyi eszközökre az Szt. 80. paragrafusának (2) bekezdése szerinti egyösszegű értékcsökkenés is alkalmazható.

Az aktiválandó beruházás közvetlen költségként történő elszámolása és 5 évre szóló időbeli elhatárolása nem megfelelő megoldás. A bérleti jogviszony megszűnésekor a beruházás kivezetésének és esetleges áfakövetkezményeinek vizsgálata is szükséges.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Jelentési kötelezettségek a NAV felé

Szipszer Tamás

adószakértő

Kártalanítás továbbszámlázása

Szipszer Tamás

adószakértő

Társas vállalkozó kata mellett

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2026 október
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Együttműködő partnereink