adozona.hu
Osztalékfizetés: van rá esély, ha az értékvesztés felemészti az éves nyereséget és az eredménytartalékot?
//adozona.hu/szamvitel/Osztalekfizetes_van_ra_esely_ha_az_ertekves_V53MHH
Osztalékfizetés: van rá esély, ha az értékvesztés felemészti az éves nyereséget és az eredménytartalékot?
Társaságnak a tárgyévben jelentős értékvesztést kell elszámolnia, aminek következtében negatív lesz az adott évi adózott eredménye. Ez a veszteség összegében meghaladja a korábbi években felhalmozott (pozitív) eredménytartalékot. Fizethet-e osztalékot? – kérdezte olvasónk. Pölöskei Pálné adószakértő válaszolt.
OLVASÓNK KÉRDÉSE:
Társaság saját tőkéje kizárólag a jegyzett tőke, az eredménytartalék és a tárgyévi adózott eredmény sorokból áll, egyéb tőkeelem nincs. A tárgyévben jelentős értékvesztést kell elszámolnia, aminek következtében negatív lesz az adott évi adózott eredménye. Ez a tárgyévi veszteség összegében meghaladja a korábbi évek felhalmozott nyereségéből álló (pozitív) eredménytartalékot. Ugyanakkor a társaság teljes saját tőkéje a veszteség elszámolása után is meghaladja a jegyzett tőke összegét.
Kérdések:
1.) Dönthetnek-e a tagok a beszámoló elfogadásával egyidejűleg osztalék kifizetéséről a korábbi évek eredménytartalékának terhére abban az esetben, ha a tárgyévi adózott veszteség kimeríti a korábbi évek felhalmozott nyereségét, de a saját tőke egésze a tervezett osztalékfizetés után sem csökkenne a jegyzett tőke összege alá?
2.) Ha az 1. pontban felvázolt esetben az osztalékfizetés nem lehetséges, úgy a következő üzleti évben, ha a társaság adózott eredménye ismét pozitív (nyereséges) lesz, de az eredménytartalék egyenlege a tárgyévi eredmény hozzáadása után is negatív marad, dönthetnek-e a tagok osztalékfizetésről a pozitív tárgyévi adózott eredmény terhére, legfeljebb a tárgyévi nyereség összegéig?
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
A számvitelről szóló törvény (Szt.) 35. paragrafusának (2) bekezdése szerint a saját tőke a – jegyzett, de még be nem fizetett tőkével csökkentett – jegyzett tőkéből, a tőketartalékból, az eredménytartalékból, a lekötött tartalékból, az értékelési tartalékból és a tárgyév adózott eredményéből tevődik össze.
Az Szt. 39. paragrafusának (3) bekezdése rögzíti, hogy az előző üzleti évi adózott eredménnyel kiegészített szabad eredménytartalék akkor fizethető ki osztalékként, ha a lekötött tartalékkal, továbbá a pozitív értékelési tartalékkal csökkentett saját tőke összege az osztalék figyelembevétele (kifizetése) után sem csökken a jegyzett tőke összege alá.
Ha a társaságnál a saját tőke kizárólag a jegyzett tőke, az eredménytartalék, illetve a tárgyévi adózott eredmény sorokból áll, és a tárgyévi negatív eredmény meghaladja a korábbi évek eredménytartalékát, akkor az összevonás következtében negatív összeget kapunk, amely csökkenti a saját tőkét, azaz kisebb lesz a saját tőke, mint a jegyzett tőke.
Ha pedig a következő évben a tárgyévi eredmény pozitív, de az eredménytartalék azt meghaladó negatív összeg, akkor szintén kisebb lesz a saját tőke, mint a jegyzett tőke.
Az előzőek miatt, tehát az 1. és 2. kérdésre is az a válasz, hogy osztalékfizetés nem lehetséges.
Hozzászólások (0)