hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az új könyvelő elektronikus formában is kéri a könyvelési anyagot, a régi nem adja

  • Sinka Júlia okleveles adószakértő
5

Az új könyvelőhöz távozó ügyfélnek meg kell kapnia korábbi könyvelőjétől a könyvelést megalapozó bizonylatokat és azok feldolgozásának eredményét, azaz a könyvelési anyagot. Elegendő csak a papírokat átadni, vagy elektronikus formában is meg kell ezt tenni?

A korábbi könyvelőjétől 2021 októberében távozó vállalkozó megkapta 2021. évi papíralapú könyvelési anyagát. Minden korábbi, lezárt évet érintően is így történt: az ügyfél a következő év elején elvitte az előző évi könyvelési anyagot. Mivel az új könyvelő ugyanazzal a könyvelőprogrammal dolgozik, elődje elektronikusan átadta neki a 2021. év könyvelési anyagát.

A volt ügyfél és új könyvelője a megelőző öt év könyvelési anyagát is elektronikus formában szeretné megkapni, azzal fenyegetőzve, hogy jogi útra terelik a dolgot, ha a korábbi szolgáltató öt napon belül nem tesz eleget kérésüknek.

A régi könyvelő szerint őt erre kötelezni nem lehet, hiszen minden bizonylatot és nyilvántartást átadott papíralapon. A könyvelési adatbázist érintően a szerzői jogra hivatkozik: az 1999. évi LXXVI. törvény 60/A, illetve 84/A §-aira.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyből megtudja, hogy a könyvelési adatok tulajdonjoga kit illet meg, továbbá milyen adatokat, milyen formában követelhet az adóhatóság a vállalkozótól, illetve a könyvelőtől!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (5)
Adózóna

Köszönjük a hozzászólásokat! Sinka Júlia az érkezett hozzászólásokra és kérdésekre egy cikk formájában igyekezett reagálni, választ adni: https://adozona.hu/szamvitel/Milyen_formaban_tortenej_az_iratanyagok_ata_B43JA5. Bízunk benne, hogy mindenki számára sikerült kielégítő magyarázattal, válasszal szolgálni a cikkben! Üdvözlettel: Az Adózóna csapata

nagyane

Teljes mértékben egyetértek az adózóna.hu hozzászólóval.Én is már évtizedek óta könyvelek és mindent papír alapon adok át.
Soha semmi probléma nem volt ebből.

Ruszin Zsolt

Az adatvagyon az ügyfélé! Minden könyvelő, aki kifogásokat támaszt és nem adja át, az jogszabálysértően jár el.

Világosan bizonyítható, hogy mi lett átadva, nem világos, hogy az új könyvelő miért ne "dolgozhatna" bele. Ha a beszámolót összeállító személy rovatban hamis név szerepel, az szintén jogszabálysértő, annak semmi köze a könyvelési adatvagyon korábbi adatainak átadásához! A kifogások többsége inkább a könyvelési adatokat ért kritikák miatt fogalmazódik meg. Tehát: ahol vonakodnak átadni a könyvelési adatvagyont, ott jogosan merülnek majd fel a könyvelés minőségét, színvonalát érintő kritikák az ügyfél - a későbbi könyvelő - által.

A legnagyobb könyvelőirodák (mi is) már korábban is gond nélkül átadták a könyvelési adatvagyont (nemcsak a szoftveres mentést, hanem a táblázatokat, kimutatásokat is).

Tessék átadni a könyvelési adatvagyont, az ugyanis nem a könyvelőé!

A könyvelési adatvagyonról bővebb cikket is írtam, aki rákeres megtalálja, de vannak máshol is a jogszerű eljárást bemutató összefoglalók.

olvasó12

Sajnos nem tudtam elolvasni már a tanácsadás végét, de könyvelőként azok táborát erősítem, akik nem adják át a könyvelést elektronikus formában, ezért szeretnék hozzászólni a témához.
Többször volt olyan, hogy az új könyvelő kérte az elektronikus állományt, ugyan a könyvelési szerződésbe belekerült (minden ügyfélnél), hogy az állományt 5 évig őrzöm, de át nem adom, csak hatósági megkeresésre. Ennek egy oka van. Korábban én is átadtam minden további nélkül a mentést, majd az új könyvelő beledolgozott. A módosított adatokkal mérleg is készült, melynek kiegészítő mellékletében név szerint megnevezve szerepelek, holott a mérleget nem én készítettem (évközi könyvelőváltás történt). Rádásul mindez úgy derült ki, hogy a régi ügyfél visszatért hozzám, mondván segítsek rajta, mert az új könyvelő "nem hajlandó dolgozni". Mikor ránéztem az iratokra egyből elég sok problémás dolog látszott. Ekkor úgy döntöttem, hogy a papír alapú átadás a biztos. A saját munkámért felelek, azért vállalom is a felelősséget, de másért nem.
Másrészt pl. mikor én veszek át egy anyagot nem is érdekel, hogy mit csinált az előző könyvelő. A hozott anyagból dolgozunk, azt kötelesek vagyunk megnézni és csak utána rádolgozni a nyitó adatra. Ha valamit esetleg az előző könyvelő nem jól csinált, akkor azt ki kell javítani. Ha valaki meg sem nézni az előzményt, mert "csak betölti az adatokat", akkor hogy tud felelősséggel például mérleget készíteni azokból az adatokból? Ez csa költői kérdés volt.

adózóna.hu

Egyik olvasónk az alábbi észrevételek közlésére kérte az Adózónát:
Szerintem pedig alapvetően a megközelítés a rossz. Ha nem ugyanazt a szoftvert használják, akkor is felmerül a kérdés? Nyilván nem. Itt alapvetően az a helyzet, hogy az új könyvelő nem akar az adatok felvitelével bíbelődni, és hozzá akar jutni az előző könyvelő által rögzített adatokhoz. Szerintem ez azért is problémás, hiszen mindkét könyvelő "beledolgozhat" az adatbázisba, a másikra hárítva a hibát. Hiszen mindketten mondhatják, hogy: én úgy adtam át - én úgy kaptam.
Fel sem merülne az eredeti kérdés, ha nem ugyanazt a szoftvert használják. Tehát véleményem szerint a cikkíró adószakértő is rossz megközelítésből dolgozik. Ugyanakkor elismerem, hogy a "régi könyvelő" is rossz indokot ad, hiszen nem a szerzői jog védi őt, egyszerűen azt kellene mondania, hogy nem akarom átadni, hiszen átadtam máshogy, plusz nem kérnétek, ha nem azt a szoftvert használnátok. És itt vége is a sztorinak.
Az adóhatóság pedig egyáltalán nem gyakori, hogy kérne elektronikus formában mentés állományt. 25 éve könyvelek, még soha nem kértek tőlem mentés állományt semmilyen ellenőrzéskor. Amennyiben ellenőrzéskor mégis kérné a NAV, akkor meg kell keresni az előző könyvelőt, és kész.
Ha a régi könyvelő biztonság kedvéért két szoftverben is rögzíti ugyanazt a könyvelést, és az új könyvelő kérésére odaadja a másik szoftver mentés állományát, akkor mi helyzet? Hiszen adott mentés állományt.
Szerintem ennek a kérdésnek az eldöntése inkább jogász feladata lenne, mint adószakértőé, vagy számviteli szakembereké. Hiszen az adótörvényekben és a számviteli törvényben is csak az szerepel, hogy mit kell elkészíteni és odaadni, az pedig elkészült és megkapták. Nincs benne sehol, hogy elektronikus formában kell odaadni. És még egyszer: ha más a szoftver, nem is kéri senki a mentés állományt.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink