hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Új uniós terv a társasági adóra

  • BruxInfo

A társasági adózás uniós rendszerének mélyreható reformját célozza az a cselekvési terv, amit szerdán terjesztett elő az Európai Bizottság. Brüsszel többek között leporolja a közös konszolidált társaságiadó-alapra vonatkozó korábbi javaslatát, és arról is gondoskodni kíván, hogy a cégek ott fizessenek adót, ahol a nyereségük keletkezik.

A méltányos és hatékony társasági adózásról szóló új cselekvési tervet terjesztett elő szerdán az Európai Bizottság.

A mostani kezdeményezés már a második azoknak a javaslatoknak a sorában, amelyek célja az adókikerülés jelenségének visszaszorítása, az államkasszák számára a fenntartható bevételek biztosítása és az egységes piac megerősítése a vállalkozások számára. „Összegezve, ezek az intézkedések jelentős mértékben továbbfejlesztik a társasági adóra vonatkozó feltéteket az Unióban, méltányosabbá, hatékonyabbá és növekedésbarátabbá téve azokat” – jellemzi a testület az új javaslatokat.

A Bizottság szerint a társasági adózásra vonatkozó jelenlegi uniós szabályozás nem felel meg a modern gazdaság igényeinek. Az összehangolatlan nemzeti intézkedéseket bizonyos vállalatok kihasználják, hogy kibújhassanak adófizetési kötelezettségük alól az EU területén. Ez jelentős bevételkiesést okoz a tagállamoknak, nagyobb adóterhet ró az állampolgárokra, és versenytorzuláshoz vezet azon vállalkozások számára, amelyek nyereségük után megfelelően adóznak.

„A mai napon elfogadtunk egy nagyra törő, de reális tervet a méltányosabb és növekedésbarátabb adóztatásról az Unióban. Ez a terv azon az alapelven nyugszik, hogy minden vállalkozás – kicsi vagy nagy, helyi vagy globális – méltányosan járuljon hozzá az adóterhekhez ott, ahol tényleges üzleti tevékenységet folytat és nyereségre tesz szert” – szögezte le Valdis Dombrovskis, a testület euróért és szociális párbeszédért felelős alelnöke.

„Az Unióban a társasági adózásnak radikális reformokra van szüksége. A növekedés, a versenyképesség és a méltányosság érdekében a tagállamoknak össze kell fogniuk, és mindenkinek viselnie kell a ráeső méltányos adóterhet. A Bizottság a mai napon lefektette a társasági adózásra vonatkozó új uniós megközelítés alapjait. Most a tagállamokon a sor, hogy építsenek rá” – fogalmazott Pierre Moscovici, aki a gazdasági, pénzügyi és adóügyi kérdésekért felel az Európai Bizottságban.

A cselekvési terv egyik meghatározó eleme a közös konszolidált társaságiadó-alapra (CCCTB vagy KKTA) vonatkozó évekkel ezelőtti bizottsági javaslat ismételt előterjesztése.

Brüsszel érvelése szerint a KKTA minden területen előrelépést jelentene, hiszen javítja az egységes piacot a vállalkozások számára, miközben megszünteti a társaságiadó-kikerülés lehetőségét. Emlékezetes, hogy a Bizottság 2011-ben egy ízben már letette a javaslatot az asztalra, amiről azonban egyetértés hiányában elakadtak a tárgyalások. A testület a KKTA által kínált előnyöket figyelembe véve most mégis esélyt lát a tárgyalások folytatására.

A közös adóalap révén valamennyi tagállam ugyanazon szabályok alapján számolná ki a határokon átnyúló tevékenységet folytató vállalatok leadózandó nyereségét. Ez által ki lehetne küszöbölni a tagállami rendszerek között meglévő kiskapukat és joghézagokat, amelyeket jelenleg a cégek kihasználhatnak. A konszolidáció révén pedig feleslegessé válnának az egy adott vállalatcsoporton belüli transzferárak, amelyek jelenleg a nyereségek átcsoportosításának (úgynevezett profit shifting) egyik fő mozgatórugói. A közös társasági adóalap teljesen átláthatóvá tenné az egyes tagállamok tényleges adórátáját, mivel eltávolítaná a nemzeti rendszerekben meglévő nehezen átlátható és kedvezményes adómegoldásokat. Ezzel pedig csökkentené a kártékony adóverseny mértékét.

A Bizottság által 2016-ban előterjesztendő új KKTA kötelező lesz, legalább a multinacionális cégek számára. A Bizottság néhány éve még egy választható verziót javasolt, mert akkor az adókörnyezet egyszerűsítése számított az elsődleges célnak. A közös adóalap előnyei azóta potenciális adóelkerülés ellenes intézkedésként is nyilvánvalóvá váltak. A jelenlegi jogi kiskapukat kihasználó nagyobb cégek azonban aligha lépnének be a rendszerbe, ha csak nem kötelező. Utóbbi által viszont az agresszív adótervezést leggyakrabban alkalmazó vállalatokra is kiterjedhetne a rendelkezés.

A tagállamok megegyezésre való hajlandóságának növelése érdekében már az eredeti javaslat is több szakaszban vezette volna be a közös konszolidált társaságiadó-alapot. Első lépcsőben elhalasztanák a konszolidációt, mert eddig ez bizonyult a tárgyalásokon a legkeményebb diónak. Így a tagállamok gyorsabban haladhatnának a javaslat más aspektusainak a megtárgyalásával. Mihelyt a közös alapról sikerülne megállapodni, második lépcsőben bevezetnék a konszolidációt is.

A Bizottságnál hangsúlyozzák, hogy a KKTA semmi esetre sem az adókulcsok harmonizálásának irányába mutató első lépés, ahogy azt egyébként számos tagállam is feltételezi. A tagállamok tehát ezután is maguk határozhatnák meg a társasági adó mértékét. A KKTA ugyanakkor nagyobb átláthatóságot teremt majd a tényleges társasági adóhelyzetet illetően a tagállamokban, tisztességesebb versenyt teremtve az EU-n belül.

A cselekvési terv kijelöli a hatékony uniós adóztatáshoz vezető utat, amelynek lényege, hogy a vállalatok a nyereség keletkezése szerinti országban kötelesek méltányos összegű adót fizetni. Számos módon el lehet érni ezt, anélkül hogy harmonizálni kelljen a társaságiadó-kulcsokat az Unión belül. A Bizottság többek között intézkedéseket javasol a joghézagok kiküszöbölése, a transzferárazási rendszer javítása és a kedvezményes adórendszerekre vonatkozó szigorúbb szabályok végrehajtása érdekében. Ezek a kezdeményezések előmozdíthatják a tagállamok között jelenleg zajló, a hatékony adóztatásra vonatkozó uniós megközelítésről folytatott vitát.

A nem együttműködő joghatóságokkal szemben alkalmazandó nyíltabb és egységesebb uniós bánásmód érdekében a Bizottság közzétett egy páneurópai jegyzéket a tagállamok által feketelistára tett harmadik országokról és területekről. A jegyzéket az adóügyi kérdésekben nem együttműködő joghatóságok átvilágítására, valamint az ezekre irányuló közös uniós bánásmód kidolgozására lehet felhasználni. A jegyzék ily módon meg fogja erősíteni a tagállami közös védelmi rendszert a bevételeket fenyegető külső veszélyek ellen.

A Bizottság elindított továbbá egy nyilvános konzultációt, hogy visszajelzést kapjon arról, hogy a vállalatokat kötelezni kell-e bizonyos adózási információk közzétételére, beleértve az országonkénti jelentéstételt. A konzultáció, együttesen a Bizottság jelenleg folytatott hatásvizsgálati munkájával, előmozdítja majd az esetleges jövőbeni intézkedések kialakítását.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

USA adószám alatt utólagos engedmény

Bunna Erika

adótanácsadó

Társasház

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink