hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Távértékesítés és szolgáltatásnyújtás az EU-ban: az elektronikus piacterekre vonatkozó szabályok

  • Greff Magdolna okleveles adószakértő

Korábbi cikkeinkben bemutattuk a távértékesítéshez és a szolgáltatásnyújtáshoz kapcsolódó adókötelezettségek teljesítését egyszerűsítő és támogató egyablakos rendszereket, mostani írásunkban a platformokra vonatkozó szabályozást tekintjük át.

A kereskedelem szereplői a termékek távértékesítésének jelentős részét elektronikus felület (például: online piactér, platform, portál) közvetítésével bonyolítják le. A Héa-irányelvben megfogalmazott új szabályozás a hozzáadottérték-adó hatékony beszedésének biztosítása érdekében azokat az adóalanyokat, akik az említett elektronikus felületek révén elősegítik a termékek távértékesítését, bevonja az értékesítéseket terhelő áfa beszedésébe azáltal, hogy a rajtuk keresztül értékesített termékeknél – meghatározott esetben – adófizetésre kötelezetté teszi őket. Ennek megfelelően az áfatörvény a platformokra, elektronikus piacterekre vonatkozó teljesen új előírással egészült ki. A szabályozás két esetben tekinti adófizetésre kötelezettnek a platformokat:

– amikor a platform (elektronikus felület) harmadik államból 150 eurónak megfelelő pénzösszeget meg nem haladó belső értékű küldeményként importált termék távértékesítését segíti elő, valamint

– amikor a platform (elektronikus felület) a termék közösség területén történő – a közösségben nem letelepedett adóalany által nem adóalany részére történő – értékesítését segíti elő (ide kell érteni azt az esetet is, amikor a termék feladási és rendeltetési helye ugyanaz a tagállam).

A jogszabály mindkét esetben azt vélelmezi, hogy a platform a termék beszerzője és értékesítője is egyben, tehát áfa szempontjából ezekben az esetekben két termékértékesítés teljesül: az első ügylet az eredeti eladó és a platform között, a második ügylet pedig a platform és a vevő között jön létre. Ennek megfelelően 2021. július 1-jétől a platformokat az általuk elősegített ügyletek után adófizetési kötelezettség terheli, mely kötelezettségüket az egyablakos rendszeren keresztül is teljesíthetik.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük azokat a szabályokat, amelyek szerint megállapítható, hogy mikor kell a platformot úgy tekinteni, mint amely termék értékesítését segíti elő, s milyen adókötelezettségeket von ez maga után!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bejelentett részesedés eredménytartalék terhére

Pölöskei Pálné

adószakértő

Pótbefizetés visszafizetése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink