hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A sok fejtörést okozó munkaidőkeret: ezek a létesítésének szabályai

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, compliance szakértő

A munkaidőkeret a rugalmas foglalkoztatás egyik fő eszköze. Az év elején érdemes áttekinteni, hogy hogyan is létesíthetünk munkaidőkeretet, melyek az előnyei, illetve mire kell odafigyelnünk. Nézzük akkor a főbb szabályokat!

A munkáltató dönt a munkaidőkeretről

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) alapján a munkáltató a munkavállaló által teljesítendő munkaidőt munkaidőkeretben is meghatározhatja. Ez egyben azt is jelenti, hogy a munkaidőkeret alkalmazásához a munkavállaló hozzájárulása nem szükséges.

További munkajogi témájú írásokat az Adózóna oldalán itt olvashat. Munkaügyi iratmintatárunk 30 százalék kiadói kedvezménnyel itt vásárolható meg.

Ha ezt a döntést a munkáltató meghozza a következő lépés annak meghatározása, hogy milyen időtartamú keretet kíván létesíteni. A munkaidőkeret tartama legfeljebb négy hónap vagy tizenhat hét. Ezt tehát minden munkáltató alkalmazhatja. A munkaidőkeret tartama legfeljebb hat hónap vagy huszonhat hét a megszakítás nélküli, a többműszakos, valamint az idényjellegű tevékenység keretében, a készenléti jellegű, továbbá a 135. § (4) bekezdésében meghatározott utazó munkavállaló munkakörben foglalkoztatott munkavállaló esetében. A munkaidőkeret tartama, ha ezt objektív vagy műszaki vagy munkaszervezéssel kapcsolatos okok indokolják, kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb harminchat hónap. Ez egyben a leghosszabb időtartama a munkaidőkeretnek.

A kollektív szerződés megszűnése a már elrendelt munkaidőkeret alapján történő foglalkoztatást a kollektív szerződés megszűnését követő legfeljebb három hónapig nem érinti. Ez utóbbi kitétel azt jelenti, hogy a kollektív szerződés megszűnését követően három hónap múlva a munkaidőkeret le kell zárni, és a feleknek az Mt. 95. §-a alapján el kell számolni. Ahogyan arra a törvényi indokolás is utal, a feleknek tehát a 3 hónapos felmondási időt is figyelembe véve mindösszesen hat hónap áll rendelkezésére arra, hogy a munkaidőkeretet megfelelően lezárják.

Érdemes azt is szem előtt tartani, hogy a 363/2024. kormányrendelet 2025. január 1-jétől kezdődően a turizmus, vendéglátás területén az Mt. szabályaitól eltérően lehetővé teszi 24 havi munkaidőkeret alkalmazását. Erre azonban egyéb szektorokban nincsen mód.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, munkaidőkeretben miként állapítjuk meg a beosztható munkaidő mértékét, mik a szabályai az egyes munkanapok felhasználhatóságának, illetve miért kell kihirdetni azt!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Nyilászáró beépítése fordított adózással

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Ingatlanértékesítés áfa

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 április
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Együttműködő partnereink