hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Home office szabályozása: kérdések, amelyeket törvényben kell tisztázni

  • dr. Hajdu-Dudás Mária, munkajogász

Az Mt. szabályozza ugyan a távmunka intézményét, azonban a vonatkozó rendelkezések a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott tevékenységre érvényesek, nem a manapság – kezdetben kényszerűségből elterjedt, majd a járványhelyzetben egyre inkább tért hódító, alkalomszerűen folytatott – otthoni munkavégzésre (home office). Jelenleg nem rendezi jogszabály az otthoni munkavégzést, így számos kérdést vet fel például az eszközhasználat, a munkavédelem, a kárfelelősség, a munkarend, és az infrastruktúra biztosítása is.

A home office-nak számos előnye van: a munkavállaló nem pazarolja az idejét a munkába járásra, nem terheli a környezetét utazással, kényelmesebb otthoni környezetben – akár a kertben napozás közben – is végezhet munkát. Alapvetően a munkáltató számára sem hátrányos az otthoni munkavégzés, viszont nincs kidolgozott keretrendszere, a munka törvénykönyve (Mt.)nem nevesíti.

A hatályos szabályozás alapján otthoni munkavégzésre a felek megállapodása alapján, de a munkáltató egyoldalú intézkedése nyomán is sor kerülhet, munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás keretében. Előbbi tartama a felekre van bízva, bárki kezdeményezheti. Utóbbi időtartama nem haladhatja meg naptári évenként a negyvennégy beosztás szerinti munkanapot vagy 352 órát. A jelenlegi járványveszélyhelyzet idején a szabályozás annyi könnyítést ad a munkáltatknak, hogy egyoldalúan jogosultak otthoni munkavégzést elrendelni,k aminek időtartama hosszabb időszakra is szólhat, de az – a távmunkával ellentétben – nem válik véglegessé.

Rendelje meg most 10% kiadói kedvezménnyel az "Újrakezdés a válság után" című kiadványunkat!
Tanuljuk meg értelmezni cégünk jelzéseit, hogy a lehető leggyorsabban tudjunk reagálni a változó gazdasági környezetre. Az Adózóna új szakmai kiadványa gyorsan és akár azonnal alkalmazható megoldások mellett közép- és hosszú távon is hasznosítható tanácsokat nyújt a cégvezetők és döntéshozók részére.

A távmunkára irányuló munkaszerződésben a felek meghatározzák a munkavégzés helyét, míg otthoni munka esetében a munkáltató átengedi a munkavégzés teljesítési helyének megválasztási jogát a munkavállalónak. A home office elrendelése nem feltétlenül jelent folyamatos otthoni munkavégzést, ez történhet meghatározott időtartamra is, például akként, hogy a munkavállalók kéthetente egymást rotálva mennek be a munkahelyükre, ezzel csökkentve a fertőződés veszélyét. Ugyanakkor többhónapos otthoni munkavégzés már nem minősülhet eseti jellegűnek, ekkor gondoskodni kell a távmunka keretében történő foglalkoztatásról.

Érdekes kérdés, hogy vajon a home office megfeleltethető-e a részbeni vagy részleges távmunkának?

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, milyen szabályozásra van szükség az otthoni munkavégzés jogi környezetének rendezéséhez!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink