hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Fontos tudnivalók a munkaidő nyilvántartásáról a Kúria döntése tükrében

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő

A munkaidő-nyilvántartás a munkáltató alapvető kötelezettsége, mellyel összefüggésben számos gyakorlati kérdés felvetődik. A törvény ugyanis a munkaidő-nyilvántartás vonatkozásában általánosan fogalmaz, annak konkrét megvalósítási módja a felügyeleti szerv, illetve a bíróság gyakorlatából derül ki. Ezen kérdések szempontjából jelentősége van a Kúria legutóbbi döntésének (BH 2020.2.52.), melynek részleteit az alábbiakban ismertetjük.

A munka törvénykönyve általános kereteket ad csupán

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 134. paragrafusa rögzíti, hogy a munkáltató nyilvántartja a rendes és a rendkívüli munkaidő, a készenlét, a szabadság, valamint 2019. január 1. napjától kezdődően a 109. paragrafus (2) bekezdése, valamint a 135. paragrafus (3) bekezdése szerinti megállapodás alapján teljesített rendkívüli munkaidő tartamát (önként vállalt túlmunka).

A nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lennie a teljesített rendes és rendkívüli munkaidőnek, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának is. A nyilvántartás az írásban közölt munkaidőbeosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével is vezethető. Fontos, hogy kötetlen munkarend esetében a nyilvántartásnak kizárólag a szabadság és az önként vállalt túlmunka tartamát kell tartalmaznia.

A megfelelő nyilvántartás megléte mind munkaügyi ellenőrzés esetén, mind pedig munkaügyi perben kiemelt jelentőségű. Mindkét esetben a munkáltató terhére értékelik, ha a nyilvántartás nem, vagy nem kellően részletesen áll rendelkezésre.

OLVASSA EL kapcsolódó cikkünket is! Versenytilalmi megállapodás alapján követelt 4,5 milliót a munkáltató

Munkaügyi felügyelet: a munkavégzés napi kezdő időpontja szükséges, a tervadatok nem jogszerűek

Az említett jogesetben érintett munkáltató üzletében tartott ellenőrzést követően a munkaügyi felügyelet 2018. április 27. napján kelt határozatával 540 ezer forint munkaügyi bírságot szabott ki, mert a munkáltató megsértette egy munkavállalója esetében a napi munkaidő mértékére vonatkozó, az Mt. 99. paragrafusának (2) bekezdése előírását. A döntés megállapította továbbá, hogy a munkáltató 17 fő (név szerint felsorolt) munkavállaló esetén megsértette az Mt. munkaidő-nyilvántartásra vonatkozó 134. paragrafusának (1)–(3) bekezdéseiben foglalt előírásokat.

A határozat indoklása szerint az élelmiszerüzletben az ellenőrzés időpontjában bemutatott tárgyhavi munkaidő-nyilvántartás 2017. december 28-31. munkavégzési napokra előzetesen kitöltött munkaidőadatokat tartalmazott. A munkaügyi ellenőrzés időpontjában a munkáltató tehát nem rendelkezett naprakész és valós munkaidő-nyilvántartással, továbbá a bemutatott munkaidő-nyilvántartásban szereplő tervezett munkavégzési időadatok, a beosztásban szereplő tervezett időadatokkal nem mindenben egyeztek meg. A munkáltató másik üzletében a bemutatott tárgyhavi munkaidő-nyilvántartás pedig nem tartalmazta a munkavállalók tárgynapi munkavégzésének kezdő időpontját.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, mivel érvelt a munkáltató, és végül melyik fél álláspontját osztotta a Kúria!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Értékpapírszámla, jelentési kötelezettség

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Cafeteriajuttatás – számla elszámolhatóság

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Temetési segély, számla nélküli elszámolás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink