adozona.hu
Dióhéjban az e-pénztárgép alkalmazásáról
//adozona.hu/afa/epenztargep_nyugta_enyugta_felhoalapu_papir_92NJG3
Dióhéjban az e-pénztárgép alkalmazásáról
A pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások is alkalmazhatják nyugtaadási kötelezettségük teljesítésére az e-pénztárgépet? Mikor kell kinyomtatni a nyugtát? Hogy működik az e-pénztárgép applikáció a gyakorlatban? Olvasói kérdésre Szipszer Tamás adószakértő válaszolt.
A kérdés részletesen így hangzik: azt, hogy melyik adózó kötelezett pénztárgéphasználatra, a 48/2013. NGM rendelet tartalmazza. A 2025. július 1-jétől elérhető e-pénztárgépet a 48/2013. NGM rendelet alapján pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások is alkalmazhatják nyugtaadási kötelezettségük teljesítésére (például kiskereskedők stb.)? Vagy csak azok a vállalkozások, amelyeket a fent említett kormányrendelet nem nevesít (például fodrászok stb.), és eddig papíralapú nyugtát állítottak ki, de szeretnék kiváltani a papíralapú nyugtákról 2026. szeptember 1-jétől felmerülő adatszolgáltatási kötelezettségüket? Amikor letöltöm az e-pénztárgép applikációt, akkor mindenképpen kell nyomtatót választanom hozzá, vagy online pénztárgéppel kell társítanom. Feltételezem azért, hogy a vásárló kérésére ki tudjam nyomtatni a nyugtát. Így viszont nem érvényesül a nyugta költségcsökkentő funkciója – vagy a jogalkotó az online pénztárgép internetelőfizetésére gondolt, amely megspórolható az e-pénztárgép használatával? Milyen információkat kell tudni erről az új alkalmazásról, hogy fog működni a gyakorlatban?
Az Adózóna pénztárgéphasználattal kapcsolatos írásait itt olvashatja el. |
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA
Az e-pénztárgépnek két altípusa van:
- a hardveralapú pénztárgépek és a
- felhőalapú pénztárgépek.
Azok a vállalkozások akik a 48/2013 NGM rendelet alapján kötelesek a nyugtát pénztárgéppel kiadni, azok kizárólag hardveralapú pénztárgépet használhatnak.
A papír alapon kiállított nyugtákról pedig csak 2026. szeptember 1-jétől kell majd adatot szolgáltatni. Addig célszerű gyakorlatilag minden vállalkozásnak a felhőalapú e-pénztárgép alkalmazására átállni (kivéve a pénztárgép-kötelezettek körét, akik egészen 2028. július 1-jéig használhatják a régi pénztárgépeket, majd ezt követően a hardveralapú pénztárgépeket).
E-nyugta akkor minősül kibocsátottnak, ha az az elektronikus nyugtatárba megérkezik. Ugyanakkor a vevő kérésére papíralapú másolatot is kell adni, de csak akkor, ha a vevő ezt kifejezetten kéri.
Az e-pénztárgép felhőalapú megoldásai képesek nyomtatható verzióban is nyugtát generálni, és a vevő kérésére azt nyomtatni kell. Ugyanakkor az új rendszernek éppen az a lényege, hogy ne legyen papíralapú forgalom. A rendszer lényege az, hogy a vevő letölt a telefonjára egy nyugtatár applikációt, s abban meg fogja találni a nyugtáját, és ott az 10 évig sértetlenül meg is marad. Ez mindenképpen sokkal előnyösebb, mint papír alapon nyugtát kérni.
Hozzászólások (0)