hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Egyszerűsített foglalkoztatás: fontos Kúria-döntés a munkaadóknak

  • dr. Hajdu-Dudás Mária, munkajogász
4

A munkáltató alkalmi munkavállalókat foglalkoztatott a megállapodás szerinti esetenkénti napi 10 óra tartamú munkaidőben, akként, hogy rendkívüli munkavégzésért díjazást nem fizetett, nem alkalmazta az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény (efo-törvény) melléklete szerinti munkaszerződés-mintát, és munkaidő-nyilvántartást sem vezetett. A munkavédelmi hatóság, majd valamennyi jogorvoslati lehetőség kimerítését követően a Kúria is megállapította, hogy a munkaadó eljárása jogszabálysértő volt. Nézzük meg az ügy tanulságait.

A munkáltató abban állapodott meg két munkavállalóval, hogy naponta 10 órát dolgoznak egyszerűsített foglalkoztatás keretében takarító, illetve asszisztens munkakörben. Előbbi dolgozót 14, utóbbit 8 alkalommal foglalkoztatta. A felek a munkaszerződésben rögzítették a napi 10 órás munkaidőt, illetve az adott napra fizetendő munkabér összegét.

A munkavédelmi hatóság a lefolytatott ellenőrzés eredményeként megállapította, hogy a fenti két munkavállaló foglalkoztatása jogsértő volt. A munkáltató a munkavállalóknak ugyanis csak az alapbért fizette ki, noha a nyolc óra feletti munkavégzés rendkívüli munkaidőben történő munkavégzésnek minősül, ezért 50 százalékos bérpótlékot kellett volna fizetni. Erre tekintettel a hatóság kötelezte a munkáltatót az elmaradt bérpótlékok megfizetésére.

A munkáltató a másodfokú hatóság fellebbezést elutasító határozatával szemben bírósághoz fordult. Érvelése szerint az egyszerűsített foglalkoztatás esetén nem alkalmazhatóak a munka törvénykönyve (Mt.) munkaidő-nyilvántartásra és a rendkívüli munkavégzésre vonatkozó rendelkezései. Azt a tényt nem vitatta, hogy jelen esetben nem álltak fenn a teljes napi munkaidő felemeléséhez szükséges feltételek. Erre nézve a törvény akként rendelkezik, hogy a teljes napi munkaidő a felek megállapodása alapján legfeljebb napi 12 órára emelhető, ha a munkavállaló készenléti jellegű munkakört lát el, vagy a munkáltató vagy a tulajdonos hozzátartozója.

A közigazgatási és munkaügyi bíróság a keresetét elutasította.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük a Kúria döntését, amely számos fontos tanulsággal szolgál az alkalmi munkavállalókat foglalkoztató munkaadók számára.

A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (4)
dudas.dr

Kedves Toronicza Úr!

A jogalkotó alatt az Országgyűlést értettem, amikor elfogadta az Mt-t (a Közlönyben 2012.01.06. napján is azonos szövegezéssel jelent meg a 145.§ (1) és (2) bekezdése – 2013.08.01. napjával egészült ki a (3) bekezdéssel) és kifejezetten az Önnek írt válaszomban írtam le, nem a cikkben, jelezve, hogy ez a 145.§ (2) bekezdésére vonatkozik. Azaz jogalkotóként természetesen nem a Kúriára gondoltam, a Kúria csak megerősítette az értelmezést.

A cikk szerinti jogeset 2014-es, 2012.07.01. napja óta változatlan tartalommal van hatályban az Mt. 145.§ vonatkozásában, a Kúria döntése (BH 2017.1.30. , az ítélet száma: Mfv.II.10.048/2016.) a hatályos szabályok alapján született, és nem a régi Mt. idejében.

A rendkívüli munkavégzés díjazható szabadidővel a felek megállapodása alapján. Ez nem mond ellent annak, ha abban állapodnak meg, hogy átalányt kap cserébe a munkavállaló (hiszen akkor értelemszerűen nem állapodtak meg szabadidőben). Nem vitatom, nehéz előre megmondani, várhatóan mennyi túlórát fog elrendelni a munkáltató, ezért az átalány mértékét a feleknek egy hosszabb időszak alapulvételével kell meghatározniuk. Biztos vagyok benne, hogy sok esetben nem lesz pontos, számos visszaélésre ad lehetőséget, és szegény munkavállaló keresheti az igazát a bíróságon (noha az alábbi Mfv.II.10.228/2012/4. számú bírói döntés alapján az is aggályos számomra, hogy egyáltalán kifogásolhatja).

Amennyiben a pótlékátalány arányos részét kell meghatározni, arra az esetre az Mt. 136. § (3) bekezdésében foglalt szabályt, vagyis az alapbér meghatározott időszakra történő kiszámításának szabályát kell alkalmazni, e szerint tehát órákra szükséges lebontani a havi alapbért. E számítási szabály alkalmazása azért indokolt, mert a pótlékot is magában foglaló alapbér jogi természete megegyezik a pótlékokat nélkülöző alapbérével.

Határozott álláspontom, hogy a Vezinfo Kft. cikke az (1) bekezdés szerinti, bérpótlékot magába foglaló alapbérről ír (az „alapbéresített” kifejezés, de a tartalma is erre utal).

Mostmár nagyon kíváncsivá tett. Megnéztem a nálam fellelhető Kommentárokat.
- HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft. Kommentárja szerint: „Az átalány fizetése a felek megállapodásához kötött. Átalány meghatározására a rendkívüli munkavégzés ellenértékéül szolgáló, és a 143. §-ban szabályozott pótlék helyett is van lehetőség.”
- Opten Kft. Kommentárja szerint: „A felek bérpótlék helyett, illetőleg készenlét vagy ügyelet esetén a munkavégzés díjazását és a bérpótlékot is magában foglaló havi átalányt állapíthatnak meg (pótlékátalány). A törvény szövegéből az következik, hogy amennyiben ilyen megállapodás történik a felek között, úgy tételesen, tehát pótlékonként kell megállapítani az átalány összegét, tehát a munkaszerződésből ki kell tűnnie annak, hogy mely pótlék, illetőleg mely díjazás esetében milyen összegű átalányt állapítanak meg a felek. Az átalányfizetésre irányuló megállapodás azonban csak akkor érvényes a Kúria Mfv.II.10.752/2013/4. számú döntése szerint, ha felek pontosan meghatározzák, hogy a munkabér mekkora része kerül megállapításra a rendkívüli munkavégzés ellenértékeként mint átalány, és hozzávetőlegesen milyen mértékű rendkívüli munkavégzés ellentételezésére szolgál ez a bérrész. Ugyanis ha a felek erről nem rendelkeznek, akkor ez valójában a munkabérről történő munkavállalói lemondásnak minősül, ami az Mt. 163. § (1) bekezdése szerint tilos. A rendkívüli munkavégzés előrelátható mértékét azért kell belefoglalni az ilyen megállapodásba, hogy a munkavállaló azért, mert átalányként kerül részére elszámolásra és kifizetésre a pótlék, ne kerülhessen méltánytalan és számára sérelmes helyzetbe.” Továbbá „az Mfv.II.10.228/2012/4. számú határozatában azt mondja ki a Kúria, hogy amennyiben a felek utólagos eseti elszámolás helyett pótlékátalányban állapodnak meg, akkor ez azt feltételezi, hogy a megállapodáskor a jövőre nézve megbecsülik az adott időszakra eső túlmunka mennyiségét. Következésképpen a pótlékátalány összege utóbb nem kifogásolható azon az alapon, hogy a rendkívüli munkavégzés keretei között ténylegesen ledolgozott órák száma meghaladja a megállapodáskor figyelembe vett hozzávetőleges mértéket. Ennek az a magyarázata, hogy pótlékátalányban megállapodni fogalmilag lehetetlen e kalkuláció hiányában, márpedig az adott időszakkal és az adott időszakra eső kalkulált túlmunkaórák számával a munkavállalónak is tisztában kell lennie a megállapodáskor. Mivel ez csak egy lehetőség a felek érdekében a jogszabálytól való eltérésre, ezért amennyiben a munkavállaló a megállapodás idején vitatja e kalkuláció valósságát, akkor e megállapodás létre sem kell, hogy jöjjön, így pedig a bérpótlékok az Mt. szerint fizetendők.”
- Berke/Kis: „Kommentár a munka törvénykönyvéhez” szerint: „Az Mt. 145.§ (2) bekezdése alapján a felek a munkaszerződésben havi átalánydíjazásban is megállapodhatnak, amely magában foglalhatja az Mt. 140-143.§-ában rögzített valamennyi pótlékot, illetve a készenlét vagy ügyelet pótlékát és ezek időszakában ténylegesen végzett munka díjazását. Az Mt. az átalánydíjazásban való megállapodás lehetőségét szélesítette, hiszen a korábbi gyakorlatban vitás volt az, hogy egy pótlékok (különösen a műszakpótlék) helyettesítésére lehetőség volt-e átalány megállapítására. A rendkívüli munkavégzés esetében – a régi Mt. 147.§ (5) bekezdése alapján – megállapítható átalánydíjazás lehetősége nem volt vitás, noha kétségtelen volt az is, hogy ebben az esetben a munkavállaló esetleg a rendkívüli munka törvényes pótlékánál alacsonyabb díjazásra volt jogosult. A bérpótlékokat helyettesítő átalány csak a bérpótlék összegét foglalhatja magában (azt helyettesítheti), a munkavállaló (rendes) munkabérért nem”.

A Kommentárokat - nemcsak - általam nagyra tartott, tudásban, tapasztalatban messze felettem álló munkajogászok (bírók, gyakorló ügyvédek, egyetemi tanárok) készítették, így mindig hajlok arra, hogy elfogadjam az álláspontjuk, noha előtte én is kialakítom a sajátomat. Ez jelen esetben teljesen egyező.

Köszönöm a kedves szavait! Őszintén remélem, hogy még nagyon sokszor megtisztel a véleményével, logikus, tisztán levezetett érveléseivel!

Szép napot kívánok! Üdvözlettel: Hajdu-Dudás Mária

barnagabi

Tisztelt DR. Hajdu - Dudás Mária!
Értelmezésem szerint, az Mt. 145.§-ban kifejezetten a 140-142.§-ban meghatározott bérpótlékokat:140.§: vasárnap végzett munka pótlékai, 141.§. :műszakpótlék, 142.§: az éjszaka végzett munka pótléka lehet alapja a munkaszerződésben történő megállapodásban, figyelemmel az Mt. 136.§ (3) bek. arányosításra, átalányban az alapbérbe beépítve megállapítani. Az Mt. 143.§-a rendelkezik a napi munkaidőn felül elrendelt rendkívüli munkavégzés pótlékainak mértékéről,és a (2) bek. "A munkavállalónak ötven százalék bérpótlék vagy - munkaviszonyra vonatkozó szabály vagy a felek megállapodása alapján - szabadidő jár." Ez a pont azt támasztja alá, hogy a túlóráért bérpótlékot fizet, a munkáltató, vagy megállapodás alapján szabadidőt biztosít. Ez azt is kizárja, hogy ezen rendkívüli munkaidőben végzett munkáért bérpótlék átalányt adjon, vagy x nap szabadidő átalányt biztosítson, de a 145.§, a 143.§-t nem is engedi ebbe a körbe, jóllehet, hogy itt is bérpótlékként nevesíti, de az alapjogcím a napi, heti vagy havi, ill. munkaidőkereten felül elrendelt, elvégzett munka ellenértékét kell megfizetnie a munkáltatónak, különös figyelemmel az Ön által is említett garanciális szabály érvényesülésére tekintettel. A régi 1992. évi XXII. Tv.-ben volt lehetőség a túlórát átalányban megfizetni.
Kérdésem az, hogy a válasza utolsó bekezdésében irt:" a jogalkotó azonban úgy döntött", - mikor és ki, hogy mivel a főcím a Fontos Kúria döntés a munkaadóknak, kit ért ezen cikkben jogalkotónak, mert itt egy Kúria döntés mint örökérvényű igazságai szól a munkaadóknak, amely testület nem jogalkotó.
Az Alaptörvény 25. cikke szerint a Kúria Magyarország legfőbb bírósági szerve. A Kúria biztosítja a bíróságok jogalkalmazásának egységét, jogegységi határozatai a bíróságokra kötelezőek.
Véleményem szerint a bérpótlék és bérpótlék között lényegi különbség van ez esetben is, melyet a szakirodalom is alátámaszt:" Igy ha a munkavállaló alapbérében elismerésre kerülnek a kivételes körülmények, a bérpótlék nem jár. E megoldás ugyanakkor nem valamennyi, hanem csak a vasárnapi - és munkaszüneti napi munkáért, a több műszakos tevékenységért, és az éjszakai munkáért járó bérpótlék " alapbéresített" megállapítását teszi lehetővé." (Forrás: Vezinfo Kft Mt 2014 245.old.66.9)
Tisztelt Ügyvédnő! Évek óta előfizetője vagyok az adozona.hu és figyelemmel olvasom és használom a szakértői álláspontjait.
Tisztelettel: Toronicza István

dudas.dr

Tisztelt Toronicza István Úr!

A jogeset már javában az új Mt. hatálya alatt, 2014-ben történt. El kell különíteni egymástól ugyanis az Mt. 145.§(1) és (2) bekezdését.

Az (1) bekezdésben a törvény lehetővé teszi, hogy a harminc százalékos műszakpótlék, a tizenöt százalékos éjszakai pótlék, stb. (Mt. 140-142.§ szerinti pótlékok) tételes elszámolása helyett az említett bérpótlékokat is magában foglaló alapbért állapítsanak meg a felek. A lényege tehát, hogy a felek az alapbérbe beépíthetik az említett pótlékokat. Ez a szabály tehát azt jelenti, hogy a felek a munkavállaló alapbérét a pótlék fizetését megalapozó különleges körülmények viszonylag gyakoribb előfordulására tekintettel magasabb mértékben állapítják meg, és így az alapbér a bérpótlékot is magában foglalja. Garanciális szabály azonban, hogy a rendkívüli munkavégzés díjazását azonban nem lehet ilyen módon meghatározni.

Ehhez képest a (2) bekezdés szerinti havi átalányban történő megállapodásra már a rendkívüli munka ellentételezése esetén is van lehetőség (a törvény szövege szerint: „bérpótlék helyett”, márpedig az Mt. 143.§ szerinti pótlék is annak minősül). Ez a felek kifejezett megállapodásához kötött, abban konkrétan azt is meg kell jelölni, hogy az átalány mely pótlék(ok) kiváltását szolgálja. Azaz nem elegendő azt írni, hogy a felek által kölcsönösen meghatározott pótlékátalány összege pl. 80.000,- Ft, hanem külön meg kell határozni, hogy ez mely bérpótlék jogcímén illeti meg a dolgozót. Ilyen megállapodás esetén a munkavállaló átalányként a munkaszerződésben meghatározott pótlékösszegre jogosult. A bérpótlékot helyettesítő átalány kizárólag a bérpótlék összegét foglalhatja magában, a munkavállaló munkabérét nem, azaz a rendes munkabért nem helyettesítheti.
Az átalány megállapítása során azonban követelmény, hogy a munkavállaló arányos díjazásra jogosult, nem kerülhet aránytalanul, lényegesen hátrányosabb helyzetbe a tételes elszámoláshoz képest (ilyen esetben ugyanis a megállapodás érvénytelennek minősül és a munkavállaló részére tételes elszámolás alapján jár a bérpótlék). A törvény nem ad pontos eligazítást az átalány meghatározása során, azt a felek megállapodására bízza a fenti, arányos díjazásra vonatkozó rendelkezés betartásával.

Amit Ön írt, az nagyon ésszerű, jóhiszemű és értem, hogy a munkavállalók védelme érdekében gondolja így. A jogalkotó azonban úgy döntött, hogy a túlmunka-átalányban való megállapodás jogszerű és érvényes, az aggályokat a fenti szabályokkal kívánja „eloszlatni”.

Az észrevételét köszönettel vettem, azonban az álláspontom fenntartom.

Üdvözlettel: Hajdu-Dudás Mária

barnagabi

Az egyszerűsített foglalkoztatással kapcsolatosan közöltekkel az alábbiakat jegyzem meg: A mai napon is hatályos 2012.évi I. Tv.- ben hivatkozások nem helytállóak, nevesítetten az hogy a szövegben " a Kúria -döntés örökérvényű igazságai (BH.2017.01.30) - a felek munkaszerződésben a munkavégzés díjazását és bérpótlékokat is magában foglaló havi átalányt állapíthatnak meg az Mt. 140-143.§-ra hivatkoztak. A hatályos törvényi szöveg erre nem ad felhatalmazást. "145. § (1) A felek a 140-142. §-ban meghatározott bérpótlékot is magában foglaló alapbért állapíthatnak meg.86

(2) A felek a munkaszerződésben

a) bérpótlék helyett,

b) készenlét vagy ügyelet esetén a munkavégzés díjazását és a bérpótlékot magában foglaló havi átalányt állapíthatnak meg.87

(3)88 A pótlékátalány arányos részének meghatározásakor a 136. § (3) bekezdését megfelelően alkalmazni kell."
A rendkívüli munka ellenértékét átalányban nem lehet meghatározni, azt tételesen kell elszámolni és megfizetni, - különös figyelemmel a rendkívüli munkavégzés éves korlátai miatt sem.
Tisztelettel javaslom a leközölt szöveg felülvizsgálatát és a hivatkozások pontosítását. Üdvözlettel: Toronicza István

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink