hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Tulajdonos lesz a német állam a Lufthansában

  • MTI

Várhatóan nem szerez döntő befolyást a német állam a koronavírus-világjárvány miatt óránként egymillió euró (350 millió forint) veszteséget termelő Lufthansa csoportban (Lufthansa Group), a német társaság csütörtöki tájékoztatása szerint az állami tulajdonrész 20 százalékos lehet, amit nemkívánatos felvásárlási kísérletek elhárítására tovább lehet emelni a blokkoló kisebbségi tulajdonrészig.

A frankfurti tőzsdén jegyzett részvénytársaság csütörtökre virradóra rendkívüli közleményben reagált a szövetségi kormánnyal hetek óta tartó tárgyalásokról szóló hírekre, amelyek szerint sikerült elvi megállapodásra jutni arról, hogy az állam egy 9 milliárd eurós tőkeinjekcióért a blokkoló kisebbségnek megfelelő 25 százalék plusz 1 részvény tulajdonrészt szerez.

A közlemény szerint a tervezett megállapodás két fő elemből áll. Az egyik egy 6 milliárd eurós tőkejuttatás, egy úgynevezett csendes betét, amelyért az állam a koronavírus-járványban bajba került nagyvállalatok támogatására létrehozott úgynevezett gazdasági stabilizációs alapon (WFS) keresztül 20 százalékhoz jut a több légitársaságot összefogó vállalatcsoportban.

A társaság további 3 milliárd eurót is kap a koronavírus-járvány miatt a nagyvállalatok támogatására indított műveletek másik főszereplőjétől, az állami fejlesztési banktól (KfW). A bank úgynevezett átváltható kötvény formájában nyújtja a kölcsönt. A tervezett megállapodás szerint a kölcsönt 5 százalék plusz 1 részvény nagyságú tulajdonrészre lehet váltani. A KfW akkor élhet a lehetőséggel, ha felvásárlási kísérlet indul a légiközlekedés első számú német szereplőjéért.  

A Lufthansát kezdettől, tavaly év végétől erősen megviseli a koronavírus-járvány miatti visszaesés a légiközlekedésben. Flottájának nagyjából 90 százalékát ideiglenesen kivonták a forgalomból, a dolgozók ugyancsak 90 százaléka kényszerszabadságon van, a kormány pedig már március közepén elindította a járvány miatt bajba került vállalatok támogatását szolgáló programjait, mégsem sikerült megegyezni csaknem két hónapon keresztül.

A Lufthansa vezetősége azt akarta elérni, hogy az állam legyen csendestárs, vagyis a kormány csak tőkével vegyen részt a vállalkozásban, és ne szóljon bele vállalatirányítási ügyekbe. Sajtójelentések szerint azt is mérlegelték, hogy az állami támogatás helyett inkább fizetésképtelenséget jelentenek és csődvédelmi eljárás keretében újjászervezik a céget. A kormánypártok közül a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) hajlandó a csendestársi megoldásra, koalíciós partnerük, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) viszont ragaszkodik ahhoz, hogy a kormány a támogatás fejében szerezzen nagyobb befolyást a vállalati ügyekben, vegyen részt például a személyzeti politikával és az éghajlatváltozással összefüggő kérdések eldöntésében.

A Lufthansa közleménye alapján inkább a vállalatvezetés és a CDU/CSU pártszövetség irányvonala érvényesül.

Azonban a cég hangsúlyozta, hogy a megállapodás ugyan már elérhető közelben van, de a koncepciót még nem véglegesítették.

A csoporthoz a névadó Lufthansa mellett az Eurowings, az osztrák Austrian Airlines, a svájci Swiss és Edelweiss Air légitársaság, valamint a belga Brussels Airlines diszkont légitársaság tartozik. Tavaly 145 millió utast szállítottak, ami 2,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A világszerte 135 ezer embert foglalkoztató cégcsoport korábban 4500 ember felvételét tervezte 2020-ra. Az utóbbi hetekben naponta átlagosan mindössze 3000 utast szállítottak, és azzal számolnak, hogy el kell bocsátani 10 ezer alkalmazottat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink