hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Michel-javaslat: emészthetőbb így az EU-tagállamok számára a keretköltségvetés és az újjáépítési alap terve?

  • adozona.hu

A hét második felében terjeszti elő Charles Michel, az Európai Tanács elnöke kompromisszumos javaslatát az újjáépítési eszközről és a következő hétéves pénzügyi keretről, ami egy héttel később a tagállamivezetők asztalára kerül. A „fukar” nettó befizetők megtarthatnák a visszatérítéseiket és az MFF főösszege is valamelyest csökkenne, míg a közép-európaiakat az újjáépítési alapok elosztási kulcsainak módosításával próbálják megnyerni az alkunak. A jogállami feltételesség beáldozását valószínűleg az EP akadályozhatja meg, olvasható a Bruxinfo oldalán.

A héten esedékes európai parlamenti plenáris ülést követően jöhet ki az a javaslat, amiben Charles Michel, az Európai Tanács elnöke kísérletet tesz majd a tagállami álláspontok közös nevezőre hozására a 750 milliárd eurós újjáépítési eszköz és az 1100 milliárd eurós (mindkét szám bizottsági javaslat) hétéves keretköltségvetés kérdésében. Michel első öt hónappal ezelőtti, még a Covidot megelőző kísérlete diplomaták szerint csúfos bukásnak bizonyult. Öt hónap elmúltával és a gazdasági recesszió kellős közepén azonban kedvezőbbnek tűnnek a feltételek a megállapodásra, elsősorban azért, mert mindenki tisztában van azzal, hogy a csomagra égetően szükség van az európai gazdaság talpra állításához.

A második kísérlet sikerének esélyeit a német és a francia kormány által májusban prezentált terv is növeli, ami tulajdonképpen megágyazott az Európai Bizottság május végi javaslatának.

A kompromisszum előkészítése és a tárgyalások levezénylése normális esetben az Európai Tanács elnökének reszortja lenne. Ám a július 17–18-i EU-csúcs előtti helyezkedésből kitűnik, hogy a megállapodás, ha lesz belőle valami, sokkal inkább a július 1. óta a soros elnöki posztot betöltő Németország kancellárjának és honfitársának, Ursula von der Leyen bizottsági elnöknek a vállán nyugszik majd. A szerepcsere beszédes jeleként von der Leyen, és nem az EiT elnöke trombitálta össze július 8-ra Brüsszelbe Angela Merkelt és a három uniós intézmény vezetőit, hogy előkészítsék a terepet az alku előtt.

A BruxInfónak nyilatkozó források is megerősítették, hogy Charles Michel (vagy inkább a tanácsi főtitkárság) javaslata nem nyúl érdemben hozzá a csomag méretéhez és a struktúrájához sem, de várhatóan még a vissza nem térítendő támogatások és a kölcsönök 2/3:1/3-os aránya sem változik majd (a Politico értesülései szerint ugyanakkor lesz bizonyos átrendeződés a kölcsönök javára). Az alapok elosztásának kritériuma ugyanakkor módosulhat, tekintettel arra, hogy a bizottsági javaslatnak ezt a pontját rengeteg kritika érte a nettó befizetők és a közép- és kelet-európaiak részéről is. Az első jelekből ítélve az EiT elnöke Berlin messzemenő jóváhagyásával az alku érdekében kész lehet a csomag olyan elemeinek a mellőzésére is, amelyek a javaslat szerves részét képezik, de egyes országok éles ellenállásába ütköznek. Ezek közé tartozhat a költségvetési visszatérítés meghagyása a Brexit után is az öt nettó befizetőnek, valamint a kifizetések jogállami feltételekhez való kötése.

Diplomaták szerint, ha ezek a megállapodás felé is vinnének, még bőven akadnak olyan pontok, amelyeken elhasalhat a megállapodás. Az Európai Tanács elnökének még több pénzt kell majd találnia a magyar kohéziós politikai borítékba annak érdekében, hogy Orbán Viktor is elégedetten állhasson fel a tárgyalóasztaltól.

Ami a számokat illeti, lapunknak nyilatkozó források megerősítették a Politico és a Die Welt által is közzétett értesülést, hogy az újjáépítési eszköz 750 milliárd eurós keretéhez nem nyúl hozzá a kompromisszumos javaslat, mert az elsősorban a déli tagállamok (és a piacok) számára lényeges üzenet, hogy az EU kész a segítségükre sietni a bajban. A 2021 és 2027 közötti keretköltségvetést azonban – a nettó befizetők kedvében járva – kész valamelyest megvágni a Bizottság által javasolt 1100 milliárd euróról 1050 és 1094 milliárd euró közé. Úgy, hogy a Politico információi szerint nem a közös agrárpolitika és a kohéziós politika keretét csökkentenék, hanem olyan új tételekét, amelyek nem részei a jelenlegi hétéves pénzügyi keretnek.

Ugyancsak a megállapodás fő akadályának számító négy „fukar” (Ausztria, Dánia, Hollandia és Svédország) támogatásának megnyerése érdekében nem szüntetnék meg azokat a költségvetési visszatérítéseket, amelyeket korábban a brit rebate miatt vezettek be, de amelyek a britek távozása miatt okafogyottá váltak. Ebből mellesleg Németország is profitálna. Végül több, tengeri kikötővel rendelkező nettó befizető (főleg a hollandok) a Bizottság által javasoltnál több vámbevételt is maguknál tarthatnának.

Ezek a „cukorkák” lényegében azt a célt szolgálják, hogy részlegesen kompenzálják a nettó befizetőket a növekedő költségvetési befizetéseik miatt. Az újjáépítési eszköz 750 milliárd eurója hosszú távon visszafizetendő kölcsön lesz, aminek visszafizetésének feltételeit és időzítését is rögzíteni kell majd. Berlinnek és a négy fukarnak tett engedményként Charles Michel kész lehet arra, hogy a Brüsszel által javasolt 2028-nál egy-két évvel előbb kezdődjön meg a hitel törlesztése.

A nettó befizetők egy másik kulcskérdésben is kötik az ebet a karóhoz. Arról van szó, hogy milyen feltételekhez kössék a legnagyobb, tagállami beruházásokat és reformokat támogató 560 milliárdos újjáépítési alapból (RRF) a források lehívását. A javaslat értelmében ehhez minden tagállamnak egy beruházási és reformtervet kell majd benyújtania az európai szemeszteren belül elfogadott országspecifikus ajánlások figyelembevételével, és a Bizottság értékelné ki és fogadná el a terveket. Hollandia és néhány más tagállam azonban azt szeretné, ha a Tanács egyhangú döntésétől tennék függővé a pénzekhez való hozzáférést. Alternatívaként fordított minősített többségi döntés is szóba jöhet, ha a Bizottság javaslatát felül akarnák bírálni.

Úgy tudjuk, hogy ebben a kérdésben nagyjából megegyezik a fő kedvezményezett déli és a keleti tagállamok hozzáállása, amelyek lehetőleg minél rugalmasabb feltételeket szeretnének a válság hatásait enyhítő pénzek felhasználásához. A V4-ek szerint egységes feltételeket már csak azért sem lenne érdemes lefektetni, mert nekik nem a strukturális reformok hiánya, hanem a felzárkózás jelenti az első számú kihívást.

A közép-európaiak, de számos más ország is elégedetlen volt a források elosztásának a Bizottság által javasolt kritériumaival, amelyekben a 2015 és 2019 közötti (vagyis a válság előtti) munkanélküliségi ráta volt a meghatározó. Ennek a kritikának elébe menve az EiT elnöke egy módosított formulát terjeszt majd elő. Az első két évben (2020 és 2022 között) a keret 70 százalékát az eredeti kritérium alapján folyósítanák, míg két év után a keret 30 százalékát a válság gazdasági teljesítményre gyakorolt tényleges hatása alapján, ahogy azt számos ország követeli.

A járványügyi helyzettel összefüggő írásainkat ITT olvashatja el.

Mint fentebbemlítettük, a Merkel-Michel duó láthatóan abból a logikából indul ki, hogy a gyors megállapodás érdekében kész lehet olyan javaslatok mellőzésére vagy felvizezésére, amelyek különösen kényesek egyes országok számára és megnehezíthetik készségüket a kompromisszumra. Ilyen vörös vonalnak számít a nettó befizetők számára a költségvetési visszatérítés, de bizonyos jelekből arra lehet következtetni, hogy a korábban Németország által is erőteljesen szorgalmazott jogállamisági kondicionalitás sincs már kőbe vésve.

Többen felfigyeltek Angela Merkel csütörtöki, egy sajtótájékoztatón elhangzott válaszára, ami azokat a benyomásokat látszik erősíteni, hogy legalábbis a kancellár mindent alárendel a megállapodásnak, és ehhez képest minden más, így a jogállami feltételesség is másodlagos. „A jogállam ügye nem csak a pénzről szól. Ez egy átfogó történet, amely még éveken keresztül folytatódni fog. Ahhoz, hogy a pénzek kifizetését a jogállamhoz kössük, először szükség van a pénzekre. Ezért a július 17–18-i csúcsnak természetesen elsősorban arról kell gondoskodnia, hogy ne maradjunk üres kézzel 2021. január 1-jén. Ezért a fő feladat, hogy előrelépjünk az újjáépítési alap és az MFF kérdésében, hogy legyen egy alap a munkához” – közölte a kancellár.

Diplomaták ugyanakkor emlékeztetnek rá, hogy a kifizetések jogállami feltételekhez való kötését elég sokan támogatják, ideértve a nettó befizetőket, az Európai Parlamentet és még a német kormányon belül is a CDU koalíciós partnerei, a szociáldemokraták nagyon nyomják a témát. Az EP számára pedig annyira központi kérdés, hogy az alkuból való kihagyása, vagy túlzott meggyengítése casus belli-vel érhet fel a képviselők szemében, akik az EU-szerződés szerint egyszerű többséggel akár el is utasíthatják a legfelsőbb szinten elfogadott politikai megállapodást az MFF-ről.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink