adozona.hu
2027. január 1-jétől vezetik be a milliárdosok vagyonadóját, kibővítik a katát, eltörlik a sportolók extra adókönnyítését
//adozona.hu/szja_ekho_kulonado/A_kormany_dontott_a_vagyonadorol_a_kata_res_XKAWVR
2027. január 1-jétől vezetik be a milliárdosok vagyonadóját, kibővítik a katát, eltörlik a sportolók extra adókönnyítését
A kormány döntött a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a kata bővítéséről, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről – jelentette be Magyar Péter miniszterelnök a Facebookon. A javaslatokat társadalmi egyeztetésre bocsátották.
2027. január 1-jétől vezetik be a milliárdosok vagyonadóját
A vagyonadóról szóló törvény célja a kiemelkedő vagyoni helyzetben megtestesülő gazdasági teherbíró képesség bevonása a közteherviselésbe. A vagyonadó az egymilliárd forintot meghaladó vagyont terheli. Az adó mértéke sávosan progresszív, az adóalapba tartozó vagyonrész egymilliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó részére 1 százalékos, az afölötti részre 1,5 százalékos adókulcs vetül.
A törvény az egyes vagyonelem-csoportokra objektív és ellenőrizhető értékelési szabályokat, továbbá a családi, vállalkozási és vagyonkezelési konstrukciók sajátosságaira figyelemmel különös adóalap-megállapítási rendelkezéseket állapít meg.
Az adót az adóalany önadózással állapítja meg, vallja be és fizeti meg. A szabályozás az adókötelezettség ellenőrizhetőségét szolgáló bevallási és nyilvántartási szabályokat, a kettős adóztatás elkerülését szolgáló rendelkezéseket, valamint az adófizetés teljesítését segítő garanciális szabályokat is tartalmaz.
Társadalmi egyeztetés a vagyonadóról szóló törvényjavaslatról: a tartalmi összefoglaló ITT, a normaszöveg ITT., a hatásvizsgálati lap pedig ITT olvasható el. A társadalmi egyeztetés határideje: 2026.10.14.
Újszerű szabályok a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójára
Indokolt, hogy a tételes adózás választásának lehetősége az egyéni vállalkozók széles köre számára elérhető legyen, és az adózási forma a gazdasági tevékenység életszerű kereteihez igazodva a magánszemélyektől és a kifizetőktől származó bevételek megszerzése mellett egyaránt alkalmazható legyen.
A törvényjavaslat kisadózó egyéni vállalkozók tételes adója néven újrafogalmazza a legkisebb vállalkozók közteherviselésére vonatkozó szabályokat. A tételes adózást 2027. január 1-jétől a főfoglalkozású egyéni vállalkozók mellett a nem főfoglalkozású egyéni vállalkozók is választhatják. Így a nyugdíjasok és a diákok is újra katázhatnak.
Újra megnyílik annak a lehetősége, hogy a kata adózási módot választó kifizetők részére is bocsáthassanak ki számlát. Továbbra sem lehetne azonban az adózási módot munkaviszony kiváltására használni, ezt szankció jellegű szabályok akadályozzák meg.
A főfoglalkozású kisadózó által fizetendő tételes adó összege
- 2027-ben havi 100 ezer forint,
- 2028-tól a tárgyévet megelőző év első napján érvényes minimálbér szociálishozzájárulásiadó- és társadalombiztosításijárulék-tartalmának megfelelő, ezer forintra kerekített összege lenne.
A nem főfoglalkozású kisadózónál a kata összege
- 2027-ben havi 50 ezer forint,
- 2028-tól a tárgyévet megelőző év első napján érvényes minimálbér személyijövedelemadó-tartalmának megfelelő, ezer forintra kerekített összege lenne.
Az éves bevételi keretösszeg a jelenlegi kata 18 millió forintos értékéről 22 millió forintra emelkedik, az ezt meghaladó bevételrész után 40 százalékos különadót kell fizetni.
Ha a kisadózónak kifizetőtől is származik bevétele, akkor az után kiegészítő adót kellene fizetnie, ha ezen bevétel 15 százaléka meghaladja az adóévben összesen fizetendő tételes adó összegét.
Ezzel párhuzamosan a főfoglalkozású kisadózó társadalombiztosítási ellátásainak alapja is emelkedne. A főfoglalkozású kisadózó ezen jogállásának időtartama alatt biztosítottnak minősülne, a Tbj.-ben és a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV.
törvényben meghatározott valamennyi ellátásra jogosultságot szerezne.
A törvénytervezet szerint ezen ellátások számításának alapja havonta
a) 2027. január 1-jétől 317 ezer forint,
b) 2028. január 1-jétől a tárgyévi minimálbér összege lenne.
Átmeneti ideig, 2028. december 31-éig fennmarad a kisadózó vállalkozások tételes adójáról szóló 2022. évi XIII. törvény alkalmazásának lehetősége is. Ez azt jelenti, hogy kizárólag azok az egyéni vállalkozók, akik már 2026. december 31-én is adóalanyok voltak, két évig még a jelenleg hatályos szabályok szerint katázhatnak, annyi különbséggel, hogy 2027-ben a jelenlegi 50 ezer forint helyett 75 ezer, 2028-ban pedig 100 ezer forintra nőne a fizetendő adó összege.
Ezzel párhuzamosan az ebben a körben maradó katások társadalombiztosítási ellátásainak alapja 2027. január 1-jétől 161 ezer forintra, 2028. január 1-jétől pedig 215 ezer forintra emelkedne.
Aki 2028. december 31-én a kisadózó vállalkozások tételes adójának alanya, az főszabály szerint 2029. január 1-jétől automatikusan, a törvény erejénél fogva a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójának alanyává válna.
Társadalmi egyeztetés a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójáról szóló törvényjavaslatról: a tartalmi összefoglaló ITT, az indoklás ITT, a normaszöveg ITT, a hatásvizsgálati lap ITT olvasható el. A társadalmi egyeztetés határideje: 2026.10.14.
Megszűnne az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) szerint adózó sportolók kedvezménye
A hivatásos sportolókra is ugyanaz a szabály vonatkozik majd, mint az újságírókra, művészekre, előadókra és egyes más szakmák képviselőire. Évi 60 millió forintig tudnak ekho szerint adózni – derült ki Magyar Péter miniszterelnök tájékoztatásából.
Hozzászólások (0)