adozona.hu
Műemlék ingatlanok taoalap-kedvezményének megszűnése – mire érdemes figyelni? Jogcímek
//adozona.hu/tarsasagi_ado_innovacios_jarulek/Muemlek_ingatlanokhoz_kapcsolodo_adoalapked_DY07FB
Műemlék ingatlanok taoalap-kedvezményének megszűnése – mire érdemes figyelni? Jogcímek
Egy nyári jogszabály-módosítás kivezeti a társasági adó rendszeréből a műemlék ingatlanokhoz kapcsolódó adózás előtti eredményt csökkentő tételeket. Mivel az irányadó előírások már csak az idei évben hatályosak, azon társaságiadó-alanyoknak, amelyek jogosultak (vagy jogosulttá válhatnak) valamelyik vonatkozó adóalap-csökkentő tétel figyelembevételére, érdemes megfontolniuk azok 2026. adóévi alkalmazását. Írásunkban áttekintjük, hogy e körben milyen szempontokat indokolt figyelembe venni.
Az Országgyűlés 2026. július 28-án fogadta el és a Magyar Közlönyben 2026. július 30-án jelent meg a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv végrehajtása érdekében szükséges adóintézkedésekről, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2026. évi XXXV. törvény (Módtv.), amely 2027. január 1-jei hatállyal vezeti ki az említett taoalap-csökkentő kedvezményeket.
Elöljáróban hangsúlyozzuk, hogy mivel a naptári évtől eltérő üzleti évet választó adózóknak az adómegállapítási, bevallási, adófizetési, adóelőleg-fizetési kötelezettséget az üzleti év első napján hatályos szabályok szerint kell teljesíteniük a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao. tv.) 5. § (1a) bekezdése alapján, így esetükben az adóalap-kedvezmény alkalmazhatósága átnyúlhat 2027-re is.
Ha például egy kft. üzleti évének választott mérlegfordulónapja november 30., és a következő üzleti éve 2026. december 1-jén kezdődik, akkor a 2026. december 1. és 2027. november 30. közötti üzleti évére még figyelembe veheti a műemlék ingatlanokhoz kapcsolódó adóalapkedvezmény-szabályokat.
A vonatkozó, adózás előtti eredményt csökkentő tételeket és azok felhasználásának szabályait a Tao. tv. 7. § (1) bekezdés sz), ty) illetve x) pontjai, továbbá a Tao. tv. 7. § (26)–(29) bekezdései tartalmazzák.
Meg kell jegyezni továbbá, hogy bár a műemlék ingatlanokhoz kapcsolódó adóalap-csökkentő tételeket a társasági adó rendszeréből kivezetik, továbbra is hatályban marad a műemléki ingatlan felújítása esetén járó illeték-visszatérítés [az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 80. § (4) bekezdése alapján], illetve az építményadóban érvényesíthető mentesség. A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) 13. § (1) bekezdés d) pontja szerint mentes az építményadó alól a magyar építészetről szóló törvény szerint műemléknek minősülő ingatlan a megszerzésének évében és az azt követő három évben. Továbbá, ha önkormányzati rendelet alapján a helyi emléknek vagy nemzeti emléknek minősülő műemléki védelem alatt álló épületet felújítják, akkor az épület, illetve az épületben lévő önálló adótárgy (lakás, nem lakás céljára szolgáló épületrész) a felújításra kiadott engedély véglegessé válását követő három egymást követő adóévben mentes az adó alól [Htv. 13/A § (1) bekezdés].
OLVASSA TOVÁBB! Erről szól még a cikk:
• milyen jogcímen lehet csökkenteni az adóalapot,
» műemlék ingatlan beszerzése,
» tárgyieszköz-beszerzésnek nem minősülő beruházások,
» műemlék ingatlan felújítása.
Hozzászólások (0)