További témák
hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

NAV-felhívás Uniós Vámkódex szerinti különleges eljárások engedélyezéséről

  • adozona.hu

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítás Vám Főosztálya főosztályvezetője 7009/2019. számon felhívást adott ki az Uniós Vámkódex szerinti különleges eljárások vám-árunyilatkozattal történő engedélyezéséről – írja honlapján a NAV.

A felhívás szövege a következő:

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítás Vám Főosztálya főosztályvezetője által kiadott 7009/2019. felhívás Uniós Vámkódex szerinti különleges eljárások vám-árunyilatkozattal történő engedélyezéséről

1. A vám-árunyilatkozattal történő engedélyezés esetén az engedélyezésre vonatkozó általános szabályokat a vám-árnyilatkozatra vonatkozó szabályok figyelembe vételével kell alkalmazni. Ennek áttekintésére szolgál az 1. számú melléklet.

2. Jelen felhívás nem vonatkozik a szóbeli vám-árunyilatkozat, a vám-árunyilatkozatnak tekintendő cselekmények (a 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az Uniós Vámkódex egyes rendelkezéseire vonatkozó részletes szabályok tekintetében történő kiegészítéséről szóló 2015/2446 számú bizottsági rendelet (a továbbiakban: FJA) 163. cikk (4) bekezdése) és az ATA/CPD igazolványok alkalmazásának esetére (FJA 163. cikk (5) bekezdése).

3. Vám-árunyilatkozattal történő engedélyezés a következő vámeljárások esetén lehetséges:

a. aktív feldolgozás,
b. passzív feldolgozás,
c. meghatározott célra történő felhasználás,
d. ideiglenes behozatal.

4. A vám-árunyilatkozattal, illetve a CDMS (Customs Decision Managment System – Vámhatósági Határozatok Rendszere) útján engedélyezett (a továbbiakban: előzetes engedélyezés) különleges eljárások esetén az engedélyezés érdemben ugyanazt jelenti. Ennek értelmében az engedélyező vámhivatalnak az adott különleges eljárás feltételeinek teljesülését (az érintett vámhivatalok (vámeljárást lezáró, felügyelő vámhivatal) bevonásával) teljes körűen meg kell vizsgálnia. Az engedélyezés határideje az FJA 171. cikk (1) bekezdése alapján mindkét esetben a befogadástól (ami vám-árunyilatkozattal történő engedélyezés esetben a vám-árunyilatkozat elfogadása) számított 30 nap (ha az engedélyezés csak Magyarországot érinti).

5. Ha a vám-árunyilatkozattal történő engedélyezés esetén az engedélyezés feltételei nem állnak fenn, akkor az áru átengedése – vagyis engedélyezése és azután vámeljárás alá vonása – nem történhet meg.

6. A vám-árunyilatkozattal történő engedélyezés során – ugyanúgy, mint az előzetes engedélyezés során – az engedélyező vámhivatal határozza meg azt, hogy melyik vámhivatal legyen a vámeljárás felügyeletét ellátó vámhivatal a vám-árunyilatkozaton szereplő adatok figyelembe vételével. A felügyelő vámhivatalnak azt a – Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerveinek hatásköréről és illetékességéről szóló 485/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) 1. melléklete szerinti – területi szervet kell meghatározni, amely az engedélyezett tevékenység felügyeletét az illetékességi területén belül biztosítani tudja. A vámeljárás elszámolására a felügyelő vámhivatalnál kerül sor (FJA 175. cikke).

7. Az engedélyező vámhivatal határozza meg továbbá azt, hogy a vámeljárás lezárását követően szükséges-e elszámolást benyújtani a felügyelő vámhivatalhoz (FJA 175. cikk (1) bekezdése).

8. A vám-árunyilatkozattal engedélyezett különleges eljárás esetén az FJA 2. cikk (8) bekezdése szerinti adatkövetelményeknek megfelelően kiegészített vám-árunyilatkozat egyben az engedélykérelem is (FJA 163. cikk (1) bekezdése). Előfordulhat, hogy az engedélyező vámhivatal a vámeljárás jogosultjának kérelmétől (a vám-árunyilatkozatban szereplő adatoktól) eltérően szándékozik előírni a szóban forgó különleges eljárás egyes elemeit. Ebben az esetben a vámeljárás jogosultjának lehetősége van arra, hogy a vám-árunyilatkozat a vámhivatali észrevételeknek megfelelő módosítását kérje. Amennyiben ezt nem teszi meg az érintett személy, akkor az áru átengedése (ami jelen esetben a különleges eljárás engedélyezését, illetve a különleges eljárás alá vonást is jelenti) nem végezhető el.

9. A vám-árunyilatkozattal engedélyeztetni kívánt különleges eljárások esetén a nyilatkozattevőnek:

a) Megfelelő melléklet kóddal (IPO: 0357, OPO: 0359, EUS:0784) jeleznie kell, hogy a vám-árunyilatkozat egyben engedélykérelemként is szolgál. Ideiglenes behozatal (TEA) esetén nem szükséges kód megadása.

b) Az FJA 2. cikk (8) bekezdése szerinti adatokkal ki kell egészítenie a vám-árunyilatkozatot. A szükséges adatok körét jelen körlevél 2. melléklete tartalmazza. Az adatok megadása elektronikus úton (adatok feltüntetése egy dokumentumban, amely csatolásra kerül (egyéb mellékletkód használatával a CDPS-ben, kódja: „MAS”) mellékletként a vám-árunyilatkozathoz), vagy a vám-árunyilatkozat elfogadását követően haladéktalanul papír alapon történik.

10. Amennyiben a különleges eljárás engedélyezése a VA 262. cikke alapján az áru átengedésével megtörténik, az engedélyező vámhivatal az áruátengedési üzenetet a megfelelő adatokkal egészíti ki írásban.

Budapest, 2019. június 19.

Torda Csaba
pénzügyőr dandártábornok főosztályvezető

A felhívás mellékleteit itt és itt találja.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Regisztrációs adó könyvelése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Engedményezés

Pölöskei Pálné

adószakértő

Munkásszállás idegenforgalmi adó

Pölöskei Pálné

adószakértő

2019 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X