hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

APEH ellenőrzés: nehéz lesz megmagyarázni a hibás gyakorlatot

  • dr. Marosi Andrea

Az egyik internetes portálon éles szakmai vita alakult ki arról, hogy alkalmazni kell-e az evásnak a tevékenységre jellemző kereset fogalmát a tb járulékalap meghatározásakor. Csak az evásnak kell! A nem evás vállalkozó pedig a tényleges tb járulék alap után fizetheti a járulékot.

A törvény egyértelműen fogalmaz: vagy a tevékenységre jellemző kereset a tb járulék alapja vagy „ a tényleges járulékalapot képező jövedelem”. Nincs több variáció. A tényleges jövedelemre egy alsó korlátot határoz meg még a törvény, legalább a minimálbér. Tehát, ha valaki ténylegesen 50 ezer forint jövedelmet vesz fel személyes közreműködésért, akkor a járulék alapja 73 500 forint.

A félreértést valószínűleg egy téves, nehezen védhető könyvelői gyakorlat okozza. Eszerint a vállalkozók a minimálbér után fizetik meg a járulékot, de nem vesznek fel személyes közreműködésért jövedelmet. Ez azt jelenti, hogy a tényleges jövedelem nulla forint. Ezt azonban nagyon nehéz védeni egy adóhatósági vizsgálatnál. A helyes gyakorlat az lenne a minimum járulékalap elkerülésére, hogy a vállalkozó a minimálbérnek megfelelő személyes közreműködői díj nettó összegét veszi fel ténylegesen.  Ez a jövedelem a tb -törvény 4.§ k) pontjában meghatározott járulékalapot képező jövedelem fogalmának felel meg, mert bele tartozik az összevont adóalapba. Ez lesz a tényleges járulékalap.

De mi a helyzet az evásoknál?

Náluk értelmezhetetlen fogalom a tényleges járulékalap. A tb törvény 4.§ k) pontjában meghatározott járulékalapot képező jövedelem fogalma evásra nem vonatkozhat, mivel bevétele nem tartozik az összevont adóalapba. Az eva megfizetése után megmaradó összeg nem csak a személyes közreműködői díjat fedezi, hanem szétválaszthatatlan módon a költségeket és osztalékot is. Tehát az evás nem tud részletes nyilvántartást vezetni az általa vélelmezett személyes közreműködői díjról, mert az már a tevékenységre jellemző kereset meghatározását jelenti.

Hogyan kell meghatározni a tevékenységre jellemző keresetet a tb járulék szempontjából?

Tévesek azok a jogértelmezések, amelyek az szja törvény bővebb meghatározását tekintik alapnak, hiszen az szja törvény különhivatkozás nélkül nem alkalmazható a TB törvény fogalmi rendszerében. Gondoljuk csak meg, a minimálbér fogalmát is eltérően határozza meg a TB törvény illetve az Szja törvény. Mivel a TB törvény tartalmazza a tevékenységre jellemző kereset fogalmát, ezért azt kell alkalmazni. Ez pedig így szól: 4.§ q) „a természetes személy főtevékenységére jellemző, a piaci viszonyoknak megfelelő díjazás.” Ennek alapján az evásnak meg kell határoznia a tevékenységre jellemző keresetét. De erről nem kell az szja tv. 16.§ (8) bekezdése szerinti feljegyzést készítenie, mert ezt a (9) bekezdés kizárja. Bármekkora járulékalap után fizeti az evás a járulékot, az sohasem a tényleges járulékalapot jelenti, hanem mindig a tevékenységre jellemző keresetet. Az ellenbizonyítás az adóhatóság feladata. Érdekes bírósági pereknek nézünk elébe.

Angyal József okleveles adószakértő

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cafeteria

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink