adozona.hu
Transzferár-szabályozás: hogyan csinálják mások?
//adozona.hu/archive/20090625_transzferar
Transzferár-szabályozás: hogyan csinálják mások?
A transzferár szabályozása az Amerikai Egyesült Államokból indult el. A szabályozás azt hivatott meggátolni, hogy egy cég a külföldi leányvállalatokkal és kapcsolt vállalatokkal folytatott tranzakcióival jelentős összegeket vonjon el az "otthoni" nyereségéből, és csoportosítson át a tranzakciókon keresztül a kedvezőbb adókulccsal rendelkező országokba. Hogy néz ez ki az Európai Unióban?
Németország
A jogszabályok értelmében, ha az adózó nyilvántartja az ügyleteket a kapcsolt felekkel, akkor az adóhatóság először általában megvizsgálja, hogy az teljes mértékben megosztásra vonatkozó jövedelem-e (azaz, hogy a jövedelmet helyesen osztották fel a kapcsolt felek).
Transzferár dokumentációt csak akkor kell az adóalanyoknak készíteniük, ha:
- üzleti kapcsolatban állnak
- főleg külföldiekkel, és
- közel álló személlyel
Finnország
Finnországban 2007. január 1-jétől tették kötelezővé a transzferár dokumentáció elkészítését kapcsolt vállalkozások esetében. Tartalmában megegyezik a Magyarországon előírt dokumentációval. A benyújtás a társasági adó bevallásával egyidejűleg történik, azonban eltérés a magyar szabályozáshoz képest, hogy az adóhatóság felszólítására bármikor, 90 napon belül köteles az adóalany információt szolgáltatni. Amennyiben a társaság nem készíti el a dokumentációt, az adóhatóság maximum 25.000 euróig (kb. 7.000.000 forint terjedő bírságot vethet ki rá.
Csehország
A jogrendszer nem szabályozza a transzferár dokumentáció elkészítését, a cseh pénzügyminisztérium egy irányelvet adott ki a témával kapcsolatban, azonban ennek alkalmazása és figyelembe vétele a transzferár dokumentáció elkészítésekor nem kötelező erejű.
Észtország
Észtországban a profitot nem terheli adó, így lényegesen kevesebben élnek az eredmény manipulálásának lehetőségével. Ebből következik, hogy a transzferár szabályozásnak nincs nagy jelentősége az országban, ennek ellenére a 2007-es év elejétől az adóhatóság ellenőrzi a dokumentációkat.
Franciaország
A francia jogban a transzferár kérdés nincs törvényileg szabályozva, a cseh gyakorlathoz hasonlóan itt is csak egy irányelv foglalkozik a kérdéssel, és ad nem kötelező erejű iránymutatást vele kapcsolatban.
Magyarország
A magyar transzferár szabályozás az OECD Transzferár irányelven alapul. A vállalatcsoportra vonatkozik, ahol az anyavállalat közvetlenül, vagy közvetve – leányvállalatain keresztül – jelentős befolyást gyakorol a társaság üzleti és pénzügyi politikájára különböző eszközök segítségével (szavazati többség, tulajdoni hányad). A vállalatcsoport pontos definícióját a Számviteli Törvény tartalmazza. A dokumentáció egyaránt vonatkozik a belföldi és külföldi kapcsolt felekre, valamint a telephelyekre és fióktelepekre. A mulasztás jogkövetkezménye 2.000.000 forintig terjedő bírság.
Lengyelország
Az adófizetőknek a lengyel társasági adó törvény szabályait kell figyelembe venniük a dokumentáció elkészítésekor. Nincs szabályozva a dokumentáció külalakja és tartalma, az elkészítésekor kizárólag a szokásos piaci ár bemutatása az elsődleges szempont, és ennek megfelelően a lehető legrészletesebb bemutatatás és indoklás. A mulasztás jogkövetkezménye, hogy a szokásos piaci árat a lengyel adóhatóság állapítja meg, és a be nem vallott vagyon után 50%-os kulccsal társasági adó megfizetésére kötelez. A dokumentáció benyújtásának határideje a társasági adó bevallás határideje.
Hollandia
A holland adóhatóság az OECD irányelvet alkalmazza, de emellett más nemzeti szabályozás is életben van. A szokásos piaci ár elvét az 1969-es társasági adó törvény 8/b pontja tartalmazza. A paragrafus kimondja, hogy amennyiben a vállalkozás egy vállalatcsoport tagja, a határokon átlépő vállalatcsoporton belüli tranzakciókról információt kell biztosítania az adóhatóság számára.
Norvégia
2007 júniusában fogadta el a norvég parlament a kapcsolt felek közötti tranzakciók szabályozásáról és beszámoltatásáról szóló törvényt. Ez alapján a norvég cégek jelentős hányada köteles a dokumentációt elkészíteni. A törvény nem tesz különbséget a határt átlépő és a határon belüli tranzakciók között, tehát a belföldi ügyletek egyaránt a szabályozás tárgyát képezik.
Románia
A romániai szabályozás az OECD irányelveket követi, és előírja, hogy a kapcsolt felek közötti tranzakciókat piaci értéken kell bemutatni. A profit alapú módszereket a kapcsolt felekre vonatkozó tranzakciókra csak a belföldi szabályozás szerinti limitált időszakra (5 év) lehet végrehajtani, hacsak a kettős adós egyezmények más alternatívát nem nyújtanak
Szlovénia
A szlovén transzferár szabályozás 2007 januárjától lépett életbe. 2007 előtt kizárólag az összehasonlítható tranzakciókat alkalmazták, 2007-től azonban a szokásos piaci ár meghatározása más módon is történhet az egyes tranzakciók esetében.
Svédország
A svéd szabályozás alapján a kapcsolt felek közötti tranzakciókat minden esetben dokumentálni kell. A dokumentáció tartalmazza a cég jogi és szervezeti felépítését, a cég bemutatását, a tranzakciók célját, funkció analízist, a szokások piaci ár megállapításának módját és indoklását. A funkcióanalízis című rész mutatja be a szokások piaci ár kiválasztásának módját a funkciók, kockázatok, és a kapcsolt felek tükrében. Az új szabályozás 2007 januárjától lépett életbe, benyújtása az adóbevallás benyújtásával egyidejűleg történik.
Egyesült Királyság
Az Egyesült Királyság szabályozása megköveteli, hogy az adóbevallásban közölt információkat alátámasztó dokumentációkat a cégek legalább hat éven át megőrizzék. Ez az időszak kiterjeszthető, amennyiben vizsgálat indul a társaság ellen. Bírság kiszabására csak abban az esetben kerül sor, ha a szükséges dokumentumokat a cég nem tudja felmutatni egy esetleges ellenőrzés során.
Ukrajna
A szabályozás Ukrajnában a piaci ár bemutatását követeli meg, mind a ráfordítások, mind pedig a bevételek esetében, a módszer kiválasztására nincs törvényi szabályozás, szabad kezet ad az adózóknak.
Ferencz Gyöngyi - Kneitner Lea
VGD