hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Áfaemelés, szuperbruttósítás: mennyibe fog kerülni? (Számítási példa)

  • adozona.hu

Bajnai Gordon által bejelentett adócsomag a korábban napvilágot látott reformjavaslatokkal egybecseng, ugyanakkor újdonságot az általános forgalmi adó kulcsának 5 százalék pontos emelése, a 18 százalékos áfakulcs bevezetése illetőleg a személyi jövedelemadóztatás területén a korábbi javaslatcsomagtól eltérő szuperbruttósítást jelent. Indokolt és érezhető változtatások-e ezek? Szakértőket kérdeztünk.

Áfamódosítás

A jelentősebb áfaemelésre a költségvetési és az egyensúlyi helyzet stabilizációjához szükség van, ugyanakkor az áfaemelés inflációs hatásait is szükséges figyelembe venni. „A jelenlegi kifejezetten alacsony inflációs környezet az áfa-emeléshez megfelelő környezetet biztosít, ennek inflációs hatása pedig várhatóan a következő évben már nem jelentkezik” - emelte ki Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary adótanácsadó és pénzügyi szolgáltató vezérigazgatója. A 18 százalékos áfakulcs bevezetését politikai gesztusként kell értelmezni, ennek hatása a piac szempontjából kérdéses, hiszen nem jelent jelentős csökkentést a korábbi 20 százalékos kulcshoz viszonyítva, így elképzelhető hogy az adott termék illetve szolgáltatáskörben a végfelhasználók számára nem lesz érzékelhető. 

Szerencsésebb lett volna az alapélelmiszerek tekintetében egy lényegesen kedvezőbb kulcsot bevezetni, a távhőszolgáltatás esetében pedig a 18 százalékos kulcs helyett a magasabb 25 százalékosat kellett volna alkalmazni. Ez azzal magyarázható, hogy júliusban a fűtési szezon véget ér, ennek megfelelően a 2009/2010-es fűtési szezonban várhatóan - amennyiben a forint nem gyengül jelentősen - a felhasznált földgáz árcsökkenésén keresztül érezhetően csökkenni fognak a távhőszolgáltatás díjai (mivel a földgáz ára Európában a kőolaj világpiaci árának a kilenc havi átlagához igazodik).

Mi változik még?
A társaságokat érintő javaslatokról, a munkáltatói terhek csökkentéséről szóló hírekért kattintson ide!
Az áfa mértékének növelését áfa adónemen belül kell kompenzálni. Minél alacsonyabb jövedelemsávba esik valaki, annál nagyobb mértékű az élelmiszerek (rezsiköltség) aránya jövedelmében - mondta az Adózónának Angyal József okleveles adószakértő. Nem értek egyet azokkal a véleményekkel, hogy az alapvető élelmiszerek kedvezményes kulcsba sorolása „szociális kérdés”. Egy ilyen lépés teljes mértékben összhangban van az európai uniós áfairányelvvel. Azzal közgazdászok is egyetértenek, hogy csökkenő (visszaeső) gazdasági növekedés mellett nincs jelentősebb inflációs veszély, tehát az áfa melés megléphető. Az előzetes hírek még arról szóltak, hogy 15 százalékos lesz az új kedvezményes kulcs. A bejelentés már 18 százalékról szól. Angyal József szerint ennek így nem sok értelme van a . A 20 százalékról csak 18 százalékra csökkentésnek nem lesz érezhető hatása. Nagyon szűk azon termékek köre (kenyér, pékáru, tejtermék), amelyek a 18%-os kulcs alá kerülnének. Érezhető válságkezelő hatása – a szakértő állítja – egy 10 és 25 százalékos kétkulcsos áfának lenne, az alapvető élelmiszerek szélesebb körének (pl. húsáruk is) 10 százalékos kulcs alá sorolásával. A tervezett 5% - 18% - 25% áfakulcsok mindenkinél tehernövekedést eredményeznek. 

Nemzetközi tapasztalat - tette hozzá - válság időszakokban megnő a „fekete-szürke” gazdaságból származó jövedelmek aránya. Ezen jövedelmek megadóztatására a legjobb módszer a fogyasztáson keresztüli adóztatás. A válságkezelés azt jelenti, hogy úgy kell átrendezni az áfa terheket, hogy a válságban is fogyasztani képes tehetősebb magánszemélyekre jutna nagyobb áfa teher. Ezt a célt valósíthatja meg az élelmiszerek kedvezményes kulcsba sorolása. Teljesen felesleges az áfa emelés kompenzálására év közben az szja sávhatár visszamenőleges módosítása. 

Szuperbruttósítás

Várhatóan 2010. január 1-től vezetik be az úgynevezett szuperbruttósítást, ami annyit jelent, hogy a jelenlegi bruttó bérhez hozzászámítják a munkáltatót sújtó adóterheket, amelyek várhatóan 5 százalékponttal 32 százalékról 27-re csökkennek. Az új módszerrel számított magasabb adóalap alacsonyabb - várhatóan 15-17 százalékos szja - kulccsal fog adózni, a javaslat szerint 4-5 millió forint éves jövedelemhatárig, e határ felett a várható adókulcs 33-35 százalék lesz. A szuperbruttósítás vonatkozásában még nem láttak napvilágot azok a részletszabályozások, amelyeken keresztül a szuperbruttósítás, mint javaslat egyértelműen támogatható. Fontos kiemelni, hogy a szuperbruttósítás, amennyiben a minimálbér adómentessége megszűnik, az alsóbb jövedelemkategóriákban adóteher-emelkedéshez vezetne, így 2010-től szükség lehet a minimálbér összegének jelentősebb emelésére, ami a jelenlegi gazdasági környezetben a munkaadói oldal ellenállásán elvérezhet.

Fontos további lényeges lépéseket tenni a jövedelmeket sújtó adók és járulékok vonatkozásában, hiszen míg a környező országokban az elvonás a bérek vonatkozásában 40 százalék körüli, addig ez Magyarországon bőven 50 százaléknál nagyobb elvonást jelent. Célszerű lenne átgondolni a családi adóztatás bevezetését, amelynek kidolgozására 2010-ig elegendő idő áll rendelkezésre. A családi adóztatáson keresztül a bérjövedelemből élő, azonban több gyermeket nevelő családokat lehetne kedvezőbb adózási helyzetbe hozni. Ugyanakkor e rendszeren keresztül a segélyeken élőket is a munka irányába lehetne terelni - természetesen ez utóbbi a megfelelő munkahelyteremtés nélkül önállóan nem valósítható meg.  

Ez valójában a személyi jövedelemadó alapjának növelését jelenti. Ez majdnem mindenkinél - a sávhatártól függően - még a tervezett adókulcs csökkentés mellett is, adóterhelés növekedést fog jelenteni. Számokban kifejezve: a jelenlegi 100 ezer forint bevételhez 29 százalék+3 százalék (+ 32 000 forint) munkáltatói teher és 18 százalék (18 ezer forint) szja tartozik. A „szuperbruttósítás” és 5 százalékos járulékcsökkentés (27százalék) után az szja alapja 127 ezer forint lesz. Ha a tervezett „szja-kulcscsökkentés” legkedvezőbb 15 százalékos értékével számolunk, akkor az szja 19 050 (127 000, 15 százaléka) forint lesz. Az adóalap növelésének van sávhatáremelési vonzata is: a mostani, 1,7 milliós sávhatárt is „szuperbruttósítani” kell. Növelni kell 27 százalékkal: 2 159 ezer forintra. A korábban tervezett 2,5 milliós sávhatár bruttósítás után 3,175 milió lenne. 100 ezer forintos, 36 százalékos sávba eső jövedelemre is elvégezve a számítást, az eddigi 36 ezer forint szja helyett a bruttósított 127 ezer jövedelem után 33 százalékos kulccsal számolva 41 910 forint lesz a fizetendő adó.


Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Késedelmi kamat számlázhatósága

Nagy Norbert

adószakértő

Egyszerűsített végelszámolás

Nagy Norbert

adószakértő

Illetékmentesség cégek közötti készpénzátadás

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink