További témák
hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vámosi cáfol: nem a rászorulók és a kkv-k ellen van

  • Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs

Az elmúlt évek gyakori adóváltoztatási elképzeléseit megunva a négy nagy adótanácsadó cég képviselője kompromisszumos javaslatot dolgozott ki és tett le a társadalom asztalára, pártsemleges módon. Több gazdasági szövetség, kamara már felzárkózott az elképzelés mögé.



Az anyag mértéktartó. Tudomásul veszi, hogy az adókorszerűsítés nem csodaszer, de fontos. Az államháztartás egyensúlyának szükséges javulását nem kockáztatja. Bevezetéséhez több évet lát szükségesnek. Az esetleges bevételkiesés részbeni ellensúlyozására adórendszeren belüli változtatást is elképzelhetőnek tart. Érthető módon nem tesz konkrét javaslatot az állami kiadás csökkentésére, hiszen az már egy „másik szakma”. Azt persze nyilvánvalóvá teszi, hogy van miből csökkenteni, hiszen a magyar költségvetés támogatásai mindenféle megközelítésben túl magasak, ugyanakkor hatékonyságuk megkérdőjelezhető.

A jelenség amúgy egyedülálló. Nem tudok arra példát mondani, hogy az egyébként a piacon egymás vetélytársai összefogjanak, s nemzeti szempontú, hangsúlyozottan szakmai közös anyagot készítsenek. Az összeállítás nyilvánosságra kerülésekor kapott hideget-meleget, ahogy az egy adókorszerűsítési elképzelésnél lenni szokott. Vegyük sorra a negatív bírálatok némelyikét:

„Kisvállalkozás-ellenes”
Nem értem ezt a véleményt. Miért járnának rosszul a kisvállalkozások, ha mondjuk, megszűnik az iparűzési adó vagy a szolidaritási adó? Miért rossz, ha a munkabért terhelő tb-járulék 10 százalékponttal csökken és helyette 8000 forintra nő a tételes egészségügyi hozzájárulás? A bér után ma 29 százalék tb-t és 1950 forint tételes egészségügyi hozzájárulást kell fizetni. Ez a 69 ezer forintos minimálbér esetében a munkáltatónak havi 6900 forintos tb-csökkenést és 6050 forintos eho növelést jelentene, vagyis alkalmazottakként havi 850 forintos megtakarítást jelentene. Ha a bér magasabb, a megtakarítás még több!

„A nagy cégek szekértolói”
A javaslat szektor- és nagyság semleges. Minden tisztességesen adózó cég jól járna bevezetése esetén. Egyébként sem lenne baj a „nagyoknak” kedvezni, hiszen ők hozzák a tőkét, a termelési kultúrát, befektetéseik révén az új munkahelyeket, s ők igénylik a kisvállalkozások beszállító tevékenységét. Az ő kedvüket keresni mindannyiunk érdeke. Ha a program ilyen lenne… De nem ilyen. Ismétlem: szektor- és nagyság semleges!

"A szociális szempontokat nélkülözi”
Az adójóváírás megszüntetése valóban felvethet szociális aggályokat, ezek azonban kezelhetők. Először is a mai valós helyzetben elfogadhatatlan, hogy az alkalmazottak jelentős hányada (harmada – fele?) minimálbéren van bejelentve. Nem abból él, hanem ennyi után viseli a társadalom közös kiadásait fedező terheket. Ez elfogadhatatlan. A közjó nem magától van, a közjó hátterét az adófizetők adják. Mindenki tudja, nem jó az a kép, hogy a személyi jövedelemadó 4/5-ét 960 ezer honfitársunknak kell fizetnie (ez 2006-os adat). Ha valaki eddig „mutyizott”, ezután ne tegye. A „monoki kezdeményezés” mögé felzárkózó közvélemény bizony egyre érzékenyebb az e téren kialakult hazai közállapotokra.

Lássuk be, az adójóváírás megszüntetése tényleges megélhetési gondot okozhat a valóban csak a minimálbért keresők körében. (Ott se biztos, mert lehet, hogy a család, a másik magasabb keresete, vagy különböző állami juttatások – családi pótlék, támogatás, segély stb. – okán újabb segítség nélkül is el tudja tartani magát.) Ezen valóban segíteni kell, de nem adóügyi eszközökkel. Mivel a szociális támogatási rendszer érdemi újragondolása éppen folyik, talán ott kellene eszközöket találni, biztosítani, a valóban rászorultak védelmére. Persze nem úgy, hogy a segély végszükség, különben többet rombol, mint segít. (Erről a szociológusok tudnak sokat mondani. Milyen ember lesz abból a gyerekből, aki sosem látta a szülőjét, nagyszülőjét munkába menni? Halászni kell tanítani, a halászat feltételeit kell biztosítani, nemcsak halat adni! )

A minimálbér adómentesítése nyilvánvaló hiba volt, az esetleges szociális problémákat rossz hatásfokkal kezeli. Nem véletlen, hogy újabban a minimálbér növekménye adóköteles (havi 1080 forinttal). Valószínűleg normálisabb helyzetet teremt, ha az adójóváírás megszüntetéséből származó költségvetési bevétel egy részéből célzottan, valós viszonyok alapján, szociális támogatást juttatnak a ténylegesen rászorulóknak.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Kivás cég egyszerűsített hipa-alapja

Pölöskei Pálné

adószakértő

Munkáltatói lakáscélú támogatás II.

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Tanuló foglalkoztatása

Surányi Imréné

okleveles közgazda

2019 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X