hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Új áfaszabályozás a láthatáron, készülhet a pénzügyi szektor

  • adozona.hu

Alig száradt meg a tinta az új áfatörvény lapjain, máris megjelent a láthatáron a pénzügyi szolgáltatások áfakezelésének átfogó, közösségi szintű revíziója. A brüsszeli menetrend szerint – amennyiben a közelmúltban beterjesztett javaslati csomagot elfogadják – a mélyrehatóan újraszabályozott pénzügyi áfakörnyezet 2010-ben lép életbe, és ez a reform várhatóan újabb kihívások elé állítja a hazai pénzügyi szolgáltatókat. A reformok hátterét és a javaslat várható hatását a PricewaterhouseCoopers (PwC) szakértői elemezték.

A javaslati csomag elemzésével a jogszabályi reform jelentőségét és főbb irányait szeretnénk kiemelni valamint felhívni a pénzügyi szektor szereplőinek figyelmét, hogy a folyamat még nem zárult le. A kormányzati szervekkel való közreműködés révén még mindig aktív szereplőivé válhatnak az arra vállalkozók. 

Elavult szabályozás, jogbizonytalanság

Napjainkban már szinte közhelynek tekinthető az a megállapítás, hogy a dinamikusan fejlődő pénzügyi szektor kinőtte a Közösségi Áfa Irányelv (a továbbiakban: irányelv) által biztosított áfamentesség kereteit. Az 1977-ben bevezetett szabályok elavultak és zavaróan elnagyoltak (az ez év elejétől hatályos hazai szabályok ezt a rezsimet ültették át, néhány kigazítással). Az sem képezheti vita tárgyát, hogy az irányelv szabályainak tagállami értelmezése, vagyis a pénzügyi szolgáltatások országonkénti kezelése eltérő, és ez a körülmény jelentős terheket ró a nemzetközi színtéren működő pénzügyi szereplőkre.

A 90-es évekre visszanyúló és jelenleg is zajló reformfolyamat hátterében az a felismerés áll, hogy a rendkívül nehezen átlátható adójogi környezet a jogbiztonság hiányához, míg a korszerűtlen szabályozás rejtett áfateher felhalmozódásához vezet. Mindez a pénzügyi szolgáltatók mindennapjaiban úgy csapódik le, hogy az EU-ban 27 külön piacon kénytelenek működni, és a tagállami szabályok diverzitása miatti jogbizonytalanságot – az ebből fakadó kockázatot – többletforrások (pl. külső tanácsadók) bevonásával kénytelenek ellensúlyozni. Azonban még így sem szabadulhatnak attól a rizikótól, hogy – a szabályok elnagyoltsága miatt – esetenként az adóügyi jogviták végére csak egy hosszas, bizonytalan kimenetelű bírósági eljárás tehet pontot. 

Talán ennél is súlyosabb hatású azonban a jelenlegi szabályozás elavultsága, hiszen az közvetlenül a gazdasági folyamatok áramvonalasításának útjában áll. Mivel az áfamentesség terjedelme már nem fedi le a pénzügyi szolgáltatási szektor egészét, a pénzügyi műveletek során elkerülhetetlenül rejtett áfateher halmozódik fel, ami költségként jelentkezik, és így közvetlen árbefolyásoló hatású (pl. outsourcing, szolgáltató központok létrehozása, csoporton belüli tranzakciók esetén).

A fenti tényezők miatt az EU-ban az áfa a pénzpiacok konszolodációját akadályozó, a pénzügyi szektor hatékonyságát gátló, költség- és kockázatnövelő tényezővé vált, és ennek következtében, a finanszírozás drágulásán keresztül a gazdaság valamennyi szektorának fejlődőképességére is negatív hatást gyakorol.

Erre a problémahalmazra igyekszik megoldást találni a Közösségi jogalkotás, amely a közelmúltban a reformolyamat fontos állomásához érkezett. A többéves előkészületi munka és számos szövegváltozat után az Európai Bizottság tavaly november 28-án nyújtotta be a pénzügyi szolgáltatások áfakezelésének reformjára vonatkozó javaslat-csomagját az Európai Tanácshoz.

[[ Oldaltörés: A javaslat ]]



A Bizottság két dokumentumot, egy irányelv módosítást és egy példákat felsorakoztató rendelet-tervezetet álított össze (a továbbiakban együtt: javaslat). Munkáját jelentős mértékben a pénzügyi szolgáltatások áfamentességének gazdasági hatásait vizsgáló, a PricewaterhouseCoopers által - Bizottsági megrendelésre - készített tanulmány által levont következtetésekre alapozta. 

A javaslat egyrészt tartalmazza az áfamentesség körébe tartozó pénzügyi szolgáltatások modernizált és példákkal szemléltetett definícióit. Ezzel igyekszik pontosan lefedni a pénzügyi szektor egészét, oly módon, hogy a rugalmas megszövegezés a jövőbeni új szolgáltatásokat se zárja ki indokolatlanul a mentesség köréből (future proofing). 

Fontos újdonság, hogy a javaslatban alapelvi szinten áfamentességet élveznek azok a kiszervezett szolgáltatások, amelyek az adott pénzügyi főszolgáltatás elkülöníthető, lényegi és specifikus részét képezik (ezekre is találunk példákat a rendeletben). Lényeges továbbá, hogy az új definíciók részletesebbek és világosabbak lettek, így az eltérő értelmezés kockázata is csökken. A szabályozás egységesítését szolgálja az is, hogy az egyes mentességi kategóriák alá eső példákat a Bizottság egy rendeletben foglalta össze, amely jogforrás közvetlen hatállyal bír majd, vagyis nemzeti közvetítő norma - nemzetenkénti saját interpretáció - nélkül érvényesülhet.

A javaslat másrészt bevezeti a tagállamok mérlegelési jogkörétől független lehetőséget arra, hogy a pénzügyi szektor szereplői adókötelessé tegyék adómentes szolgáltatásaikat (hasonlóan pl. az ingatlanbérbeadási szolgáltatás hazai kezeléséhez; 2012-től). Ezzel az opcióval a pénzügyi szolgáltatók gyakorlatilag szokványos áfaalanyokká válhatnak: áfát számíthatnak fel és vonhatnak le. 

A javaslat harmadrészt bevezet egy, a pénzügyi szektorra specifikált csoportos költségmegosztási (cost sharing) struktúrát, amely a kiszervezett szolgáltatások határon átnyúló forgalmának áfamentességére biztosít lehetőséget. Ez utóbbi két jogintézménnyel a pénzügyi szolgáltatók olyan áfakezelési eszközökhöz jutnak, amelyek révén a pénzügyi műveletek során (például a kiszervezett szolgáltatások révén, vagy az üzleti ügyfelek felé teljesített szolgáltatásokon) felhalmozódó rejtett áfateher hatékonyan kezelhető, illetve egyes esetekben teljesen eltüntethető lehet, anélkül hogy ezt a tagállamok részére biztosított mérlegelési jogkör akadályozná.

Hangsúlyozzuk, hogy az egyes adóoptimalizációs jogintézményekkel szembeni tagállami obstrukció kézzel fogható jelenség. Erre jó példa, hogy Magyarorszáon (több tagállamhoz hasonlóan) sem a pénzügyi szolgáltatások adókötelessé tételére, sem a csoportos költségmegosztási konstrukció alkalmazására – amely nem opcionális (!) – nincs lehetőség.

[[ Oldaltörés: Szektorspecifikus reformok ]]


Összességében elmondható, hogy – hiányosságai és helyenkénti következetlenségei ellenére – a javaslat a pénzügyi szolgáltatók számára előnyökkel szolgál majd, és az adótervezés új távlatait nyithatja meg számukra. Az egységesebb és egyértelműbb szabályozás révén csökkenhetnek az adminisztrációs (compliance) költségek. A csoportos költségmegosztási struktúra és egyes kiszervezett szolgáltatások kifejezett áfamentessé tétele révén javulnak a – nemzetközi – szolgáltató központok létrehozásának, a szinergiák hasznosításának feltételei. 

A nemzeti mérlegelési jogkörök visszaszorítása révén kialakuló egységesebb szabályozási környezet (level playing field) javíthatja a nemzetközi expanzió lehetőségét. 2012-től pedig - az adókötelessé tétel révén - az üzleti ügyfelek irányába (B2B) teljes mértékben eltűnhet az áfamentességgel szükségszerűen együttjáró rejtett áfateher. Mindezzel a közösségi pénzügyi szolgáltatók globális versenyképessége is javulhat.

A biztosítási szektor szereplői számára lényeges momentum lehet, hogy a javaslat kifejezetten áfamentesként kezeli a biztosítók részére kiszervezett szolgáltatásként nyújtott kockázatkezelést, portfoliókezelést, valamint követeléskezelést. Ugyanakkor a jelenlegi megszövegezésből arra következtethetünk, hogy a közvetítői (ügynöki) láncolatból csak a biztosítóval/biztosítottal közvetlen kapcsolatban lévő fél szolgáltatása lehet áfamentes. Minden további szereplőknek áfát kell felszámítania (ez a többi pénzügyi közvetítő esetében is érvényes). Az (egyszintű) adómentes közvetítés fogalmát viszont a javaslat igen tágan értelmezi.

A banki szférát érinti a változások túlnyomó része. A pénzügyi lízing ügyletek tekintetében a javaslat rögzíti, hogy amennyiben a finanszírozási ügylet nem jelenik meg külön tranzakcióként, vagyis az alapügylettől nem különül el, nem lehet áfamentes. Kifejezetten áfamentessé válik ugyanakkor a kiszervezett hitelkezelés és hitelbírálat. 

A számlakezelési szolgáltatások kapcsán áfamentességet biztosít a javaslat az internet és telebanking szolgáltatásoknak, valamint a különböző elektronikus fizetőeszközzé (telefonkártya, mobiltelefon-egység) történő transzformációnak. Az áfamentesség kiterjed a derivatívák, valamint az azonnali, határidős- és swapügyletek meghatározott csoportjaira is. Kérdéses ugyanakkor a szokványos bankgarancia áfamentessége, és továbbra sem tisztázott a fizetésforgalmi (IT) háttérszolgáltatások áfakezelése. 

A befektetési alapkezelés tekintetében a jelenlegi hazai szabályozás meglehetősen széles körű áfamentességet biztosít. E tekintetben említést érdemel, hogy a javaslat kifejezetten megerősíti az ingatlanalapok kezelésének áfamentességét. Lényeges újítás továbbá hogy az alapkezelés mellett a letétkezelés egyes elemei is az áfamentesség hatálya alá kerülhetnek.

Amint a fenti, szükségszerűen vázlatos elemzés is tükrözi, a javaslat komoly jelentőséggel bír az egész pénzügyi szakma, minden egyes pénzügyi szolgáltató számára. A végső tanulságok levonásának azonban még nincs itt az ideje, hiszen a jogalkotási folyamat még nem zárult le. 

Azok a pénzügyi szolgáltatók, amelyek a reformfolyamat során aktív szereplőként kívánnak fellépni, most még befolyással lehetnek a dolgok menetére. Azoknak a szereplőknek pedig, amelyek ilyen aktivitásra nem törekednek, fokozatosan fel kell készülniük a javaslat várható hatásaira, hogy a hatályba lépés időpontjától a számukra optimális adóstruktúrában működhessenek. Bármelyik utat válasszák is, a közeljövő gazdasági terveiben nem kerülhetik el a javaslat figyelembevételét.



Lőcsei Tamás, Molnár Péter
(A szerzők a PricewaterhouseCoopers adópartnerei)

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cafeteria

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink