hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hogyan adóznak és alapítanak céget a csehek?

  • dr. Marosi Andrea

Az Európai Bizottság Csehország magas GDP arányos hiánya miatt közzétett tavaszi elmarasztalása után a cseh államfő, Václav Klaus október elején aláírta a közkiadások stabilizációjára irányuló intézkedéscsomagot. A változtatások fő célja a fenntartható államháztartás megteremtése: első lépésként megfékezni az államháztartási hiány növekedését és a 2012-ben bevezetni tervezett euró feltételeit megteremteni.

A módosítások 2008. január elsejével lépnek életbe, érintve valamennyi jelentősebb adónemet és a szociális és egészségügyi ellátást. Ezek az intézkedések a pénzügyi stabilitás megteremtésének az első szakaszát jelentik; a következő években további komoly átalakítások várhatóak, amelyek a kiadási oldal csökkentését célozzák elsődlegesen. Az adóreform második szakaszában jövőre a jelenleg több mint 300 kivétel és kedvezmény számát szándékoznak csökkenteni.

Adóváltozások 2008. január 1-től 

Társasági adó csökkentése: ez az adónem az elmúlt években folyamatosan csökkent, a 2005 évi 26 százalékról (2004-ben még 28 százalék) 2006-ra a jelenleg is érvényben lévő 24 százalékra vették vissza. 2008. január 1-jétől első lépésben 21 százalékra mérséklődik, majd a reform további etapjában 2010-ig 19 százalékra süllyed.

Személyi jövedelemadó lefaragása: az elkészült reform alapkövét képezi az egységes lineáris személyi jövedelemadó bevezetése. A jelenleg érvényben lévő többkulcsos (évi 121 200 korona jövedelemig 12 százalék, az e feletti részre 218 400 koronáig 19 százalék, a 218 400 és 331 200 korona bevételre 25 százalék, és 331 200 koronánál nagyobb jövedelemre 32 százalék az adókulcs, 1 korona kb. 9,19 forint) progresszív szja fizetést 2008. január 1-től az egykulcsos 15 százalék váltaná fel. Ugyanakkor ez a változtatás várhatóan nem a középréteg jövedelemterheinek csökkenését fogja eredményezni, akiket jellemzően ez az adónem a leginkább érint, mivel a bevezetéssel együtt az adóalap számítása is módosul. Az eddigiekkel ellentétben a számítás alapja nem a munkáltatót terhelő bérmellék-költségekkel megtisztított bruttó bér lesz, hanem az úgynevezett szuper bruttó bér, ami tartalmazza a munkáltató törvényben előírt társadalom- és nyugdíjbiztosítási kötelezettségeit is. E szerint az adó alapja mintegy a bruttó bér 135 százaléka lesz a jövőben. Ezzel egyidőben az adóalap növekedés ellensúlyozására az adókedvezmények bizonyos köre növekszik:
- 600 koronáról 2 070 koronára a havi adókedvezmény az adóköteleseknél (jövedelemtől nem függő),
- 500 koronáról 870 koronára a havonta gyerekek után járó adókedvezmény,
- 350 koronáról 2 070 koronára havonta a jövedelemmel nem rendelkező házastárs után járó kedvezmény.

A minisztérium által végzett elemzések alapján a reform nem fogja minden egyes jövedelemkategória adóterhelését csökkenteni. Így például a munkavállalók nettó jövedelme gyakorlatilag változatlanul havi 20 – 25 000 korona között marad. Az egységes kulcs 2009-től tovább, 12,5 százalékra mérséklődik.

Általános forgalmi adó növelés: az adócsökkentésekből származó kormányzati bevételkiesések ellensúlyozására a kedvezményes általános forgalmi adókulcs 5 százalékról 9 százalékra nő. Ez az adókulcs vonatkozik többek között az élelmiszerekre, a gyógyszerekre, könyv és újságokra, valamint a lakásépítésnél is alkalmazott mérték. A 19 százalékos normál áfakulcs változatlanul marad.

Egyéb adók: 2008. január 1-jétől bevezetik a környezetvédelmi adót és emelik a cigaretta jövedéki adóját.
Távolabb tekintve a kormányzat tervei között szerepel a következő adónemek módosítása:
- az osztalék- és tőkenyereség adó (jelenleg 15 százalék), és az ingatlanátruházási adó (jelenleg 3 százalék) megszüntetése 2010-től,
- az örökösödési- és ajándékozási adó megváltásának kiszélesítése (jelenleg 0,5 százaléktól 20 százalékig mozog az örökösödési és 7-40 százalék között az ajándékozási adó),
- az ún. regisztrációs kassza vezetési kötelezettség megszüntetése.

Érdekesség, hogy hazánkkal ellentétben, Csehországban a vállalkozásokat nem terhelik helyi adófizetési kötelezettségek.

Főbb változások a szociális- és egészségügyi ellátásban:
- táppénz a betegség első három napjára 2008. január 1-től nem fog járni, ezt követően a 30-dik napig a jövedelem 60 százaléka, 31-60. napokon 66 százaléka, azután pedig 72 százaléka illeti meg a munkavállalókat,
- bevezetik az orvosoknál, kórházakban, patikában a vizitdíj fizetési kötelezettséget, amelyet a krónikus betegek kivételével mindenkinek fizetni kell. Az illeték mértéke vizit és recept esetén 30 korona, egy kórházi napért 60 korona, a mentőszolgálat igénybevételéért 90 korona. A vizitdíj beszedésének elmulasztása esetén az orvost 50 ezer korona bírsággal sújthatják, 
- a gyermekgondozási időre fizetett támogatásnak a gyerekkel otthon töltött idő függvényében több változata lesz. 

Havi 11 400 korona állami támogatás jár, ha az egyik szülő maximum két évig marad otthon gyermekével. Amennyiben három évig szeretne otthon maradni, úgy a támogatás havi 7 600 koronára csökken, négy év esetén pedig az első 21 hónapban 7 600, a további hónapokban pedig 3 800 korona támogatásra jogosult, az automatikus inflációhoz mért kiigazítása a szociális támogatásoknak megszűnik.

Cégalapítás Csehországban
Külföldi jogi személyek ugyanolyan feltételekkel alapíthatnak vállalkozást és végezhetnek kereskedelmi tevékenységet, mint a cseh vállalkozások. A cégalapításhoz négy jogi forma áll rendelkezésre, ezek közül a legkedveltebbek a korlátolt felelősségű társaság (s.r.o.) és a részvénytársaság (a.s.).

Korlátolt felelősségű társaság (s.r.o.): egy természetes vagy jogi személy alapító okirattal, vagy több tag esetén társasági szerződéssel valamivel olcsóbban, mint hazánkban minimum 200 000 korona (kb. 1 780 000 Ft) jegyzett tőkével alapítható ez a vállalkozási forma. A tag felelőssége hazánkhoz hasonlóan csupán a vagyoni hozzájárulásának mértékéig terjed. Ugyanakkor egy egyszemélyes kft. nem alapíthat, vagy lehet egy másik korlátolt felelősségű társaság egyedüli tagja. Az alaptőkéhez való nem pénzügyi hozzájárulást a cégbírósági bejegyzésig teljesen rendelkezésre kell bocsátani. Az apportot a társasági szerződés tartalmazza, annak értékét bejegyzett értékbecslővel kell megállapíttatni. A törzstőke minimum 30 százalékát a cég bejegyzése előtt pénzben rendezni szükséges. Egyszemélyes kft. alapítása esetén a jegyzett tőke teljes összegét be kell fizetni a cégbírósági bejegyzés előtt. A társasági törvény nem írja elő a kötelező felügyelő bizottság működtetését, ugyanakkor a tulajdonosi érdekek védelme miatt a közgyűlés dönthet a minimum három fős bizottság felállításáról. A tulajdonosi hozamok transzferálásához a közgyűlés írásbeli jóváhagyása szükséges.

Részvénytársaság: alapító okirattal egy jogi személy vagy több természetes és jogi személy hozhatja létre minimum 2 000 000 korona (kb. 17 800 000 Ft), illetve nyilvános részvénytársaság esetén 20 000 000 korona (kb. 178 000 000 Ft) alaptőkével. A nem pénzügyi hozzájárulást a cégbírósági bejegyzés előtt teljes mértékben rendelkezésre kell bocsátani. Az alapító tőke minimum 30 százalékát pénzben a cég bejegyzése előtt szükséges megfizetni. Vezető testülete a közgyűlés által választott minimum 3 fős igazgatótanács. Minden rt-nek kötelező felügyelő bizottságot működtetni. Az 50 főnél több főállású dolgozót foglalkoztató részvénytársaságban ez utóbbiak választják a közgyűlés egyharmadát. Az alapító okirat tartalmazhatja, hogy az alkalmazottak kedvezményesen juthatnak vállalati részvényekhez, ugyanakkor annak kibocsátási mértéke nem lehet több a jegyzett tőke 5 százaléknál.

További lehetőséget biztosít a csehországi megjelenésre a külképviseleti forma, ugyanakkor ez nem minősül jogi személynek, de működése során képviselheti a külföldi céget és kötelezettségeket vállalhat annak nevében. A Cégbírósági bejegyzés során a külképviselet valamennyi tervezett tevékenyégi területét fel kell tüntetni a bejelentési űrlapon, mert csak azon tevékenységekre kap működési jogosítványt, amelyek abban szerepelnek. A külképviselet élére vezetőt kell kijelölni, akinek a nevét a Cégbíróságon bejegyeztetni szükséges.

Hajdu Emese
Nyugat-Magyarországi Egyetem KTK
Pénzügyi és Számviteli Intézet

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Nyílt végű lizing

Nagy Norbert

adószakértő

Árfolyam-különbözet az átvezetési számlán

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink