Tisztességtelen feltételek az ÁSZF-ben: biztosítási szerződést vizsgált a Kúria

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, compliance szakértő

A Kúria nemrégiben hozott döntésében (BH2025.91.) egyebek mellett azt vizsgálta, hogy a biztosítótársaság lerövidítheti-e a szerződésből eredő igények elévülését, valamint a kárbejelentés határidejét, illetve mire alapíthatja az egyoldalú díjemelést.

Casco biztosításból eredt a jogvita

Az alperes biztosító a fogyasztókkal az általa nyújtott casco biztosításra köt szerződést, amelyek részévé válnak a társaság honlapján is közzétett általános szerződési feltételek (ÁSZF). Az ÁSZF szerint a biztosítási szerződés hatálya alatt a biztosító a biztosítási díj mértékét a biztosító nyilvántartása szerinti, azonos módozatú biztosítási szerződések kárgyakoriságának vagy átlagkárának a módosítás hatálybalépését megelőző naptári évben bekövetkezett, jelentős, legalább 4 százalékot meghaladó változására, vagy a biztosítási szolgáltatást érintő közterhek változására figyelemmel, a biztosítási szerződés következő évfordulójának napjától kezdődő hatállyal, a megváltozott körülményekkel arányos, de legfeljebb 100 százalékos mértékben módosíthatja. Emellett a szerződő (biztosított) köteles a biztosítási esemény bekövetkezését követően haladéktalanul, de legkésőbb annak felfedezésétől számított két munkanapon belül a biztosítónak (...) bejelenteni. A káreseményt szintén a felfedezésétől számított két munkanapon belül kell bejelenteni. Végezetül a biztosítási szerződésből eredő igények az általános szerződési feltételek szerint egy év elteltével elévülnek. A felperes biztosított azzal fordult a bírósághoz, hogy állapítsa meg a vitatott rendelkezések tisztességtelenségét, illetve érvénytelenségét.

A fogyasztói irányelv és az Európai Unió Bíróságának (EUB) döntései is szerepet játszanak

Az EUB a határozataiban azt az értelmezést adta, miszerint a fogyasztói irányelv szerint a jóhiszeműség hiánya és a jogokban, illetve kötelezettségekben egy szerződési feltétel által előidézett jelentős egyenlőtlenség között kapcsolat áll fenn. A jóhiszeműség követelménye abban az esetben teljesül, ha az eladó vagy a szolgáltató méltányosan és tisztességesen jár el a fogyasztóval szemben, és figyelembe veszi a fogyasztó törvényes érdekeit. A fogyasztó kárára előidézett jelentős egyenlőtlenséget pedig a felek megállapodása hiányában irányadó nemzeti szabályok értelmezése útján kell értékelni annak megítélése érdekében, hogy a szerződés a hatályos nemzeti jogban szabályozottnál kedvezőtlenebb jogi helyzetbe hozza-e a fogyasztót, és ha igen, akkor mennyiben. Annak további megállapításához, hogy az egyenlőtlenséget a jóhiszeműség követelményével ellentétben idézték-e elő, azt kell megvizsgálni, hogy az eladó vagy szolgáltató a fogyasztóval szembeni tisztességes és méltányos eljárása esetén észszerűen elvárhatta-e, hogy utóbbi egyedi megtárgyalást követően elfogadja az érintett feltételt (C–415/11. Aziz ítélet 68., 69. pont).

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletesen ismertetjük a Kúria döntését, miért minősülnek tisztességtelennek a vizsgált biztosítótársaság szerződési feltételei!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időarányos szabadság

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Több letiltás érvényesítése

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Bérszámfejtés

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 június
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink