Tisztességtelen feltételek az ÁSZF-ben: biztosítási szerződést vizsgált a Kúria

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, compliance szakértő

A Kúria nemrégiben hozott döntésében (BH2025.91.) egyebek mellett azt vizsgálta, hogy a biztosítótársaság lerövidítheti-e a szerződésből eredő igények elévülését, valamint a kárbejelentés határidejét, illetve mire alapíthatja az egyoldalú díjemelést.

Casco biztosításból eredt a jogvita

Az alperes biztosító a fogyasztókkal az általa nyújtott casco biztosításra köt szerződést, amelyek részévé válnak a társaság honlapján is közzétett általános szerződési feltételek (ÁSZF). Az ÁSZF szerint a biztosítási szerződés hatálya alatt a biztosító a biztosítási díj mértékét a biztosító nyilvántartása szerinti, azonos módozatú biztosítási szerződések kárgyakoriságának vagy átlagkárának a módosítás hatálybalépését megelőző naptári évben bekövetkezett, jelentős, legalább 4 százalékot meghaladó változására, vagy a biztosítási szolgáltatást érintő közterhek változására figyelemmel, a biztosítási szerződés következő évfordulójának napjától kezdődő hatállyal, a megváltozott körülményekkel arányos, de legfeljebb 100 százalékos mértékben módosíthatja. Emellett a szerződő (biztosított) köteles a biztosítási esemény bekövetkezését követően haladéktalanul, de legkésőbb annak felfedezésétől számított két munkanapon belül a biztosítónak (...) bejelenteni. A káreseményt szintén a felfedezésétől számított két munkanapon belül kell bejelenteni. Végezetül a biztosítási szerződésből eredő igények az általános szerződési feltételek szerint egy év elteltével elévülnek. A felperes biztosított azzal fordult a bírósághoz, hogy állapítsa meg a vitatott rendelkezések tisztességtelenségét, illetve érvénytelenségét.

A fogyasztói irányelv és az Európai Unió Bíróságának (EUB) döntései is szerepet játszanak

Az EUB a határozataiban azt az értelmezést adta, miszerint a fogyasztói irányelv szerint a jóhiszeműség hiánya és a jogokban, illetve kötelezettségekben egy szerződési feltétel által előidézett jelentős egyenlőtlenség között kapcsolat áll fenn. A jóhiszeműség követelménye abban az esetben teljesül, ha az eladó vagy a szolgáltató méltányosan és tisztességesen jár el a fogyasztóval szemben, és figyelembe veszi a fogyasztó törvényes érdekeit. A fogyasztó kárára előidézett jelentős egyenlőtlenséget pedig a felek megállapodása hiányában irányadó nemzeti szabályok értelmezése útján kell értékelni annak megítélése érdekében, hogy a szerződés a hatályos nemzeti jogban szabályozottnál kedvezőtlenebb jogi helyzetbe hozza-e a fogyasztót, és ha igen, akkor mennyiben. Annak további megállapításához, hogy az egyenlőtlenséget a jóhiszeműség követelményével ellentétben idézték-e elő, azt kell megvizsgálni, hogy az eladó vagy szolgáltató a fogyasztóval szembeni tisztességes és méltányos eljárása esetén észszerűen elvárhatta-e, hogy utóbbi egyedi megtárgyalást követően elfogadja az érintett feltételt (C–415/11. Aziz ítélet 68., 69. pont).

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletesen ismertetjük a Kúria döntését, miért minősülnek tisztességtelennek a vizsgált biztosítótársaság szerződési feltételei!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Le nem dolgozott órák elszámolása

Dócziné Szabó Nikoletta

munkajogi és bérszámfejtési szakértő

NEXON

Csed/gyed melyik hónaptól nem adózik?

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 június
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink