A fenntarthatóság nem tűnt el, csak átalakul: csendben tesznek a vállalatok a klímavédelemért

  • adozona.hu

Enyhített ESG-kötelezettségek, kitolt határidők, szűkebb érintetti kör, miközben számos cég visszavonja vállalásait. Ennyi lett volna az ambiciózus klímacélokból? A PwC 2025-ös „State of Decarbonization” jelentése szerint továbbra is erős elköteleződés mutatkozik a fenntarthatóság mint üzleti értékforrás iránt. 2024-ben több mint 4000 vállalat jelentett klímacélokat a Carbon Disclosure Projectnek (CDP), ami kilencszeres növekedést jelent az öt évvel ezelőtti állapothoz képest. A cégek 37 százaléka növeli ambícióit, míg 16 százalék csökkenti azokat, olvasható a PwC Magyarország honlapján közzétett közleményében.

A felmérés főbb megállapításai

  • A klímavállalásokat tevő vállalatok száma növekszik. 2024-ben több mint 4000 vállalat jelentett célokat a CDP-nek, ami kilencszeres növekedés a 2020-as értékhez viszonyítva.
  • A cégek 37 százaléka növeli klímaambícióit, és csak 16 százalékuk csökkenti azokat.
  • Egyre több kisvállalat tesz vállalásokat, ahogy az ellátási lánc szereplőinek bevonása egyre elterjedtebbé válik. A vállalást tevő cégek medián árbevétele 2020-ban 3,6 milliárd dollár volt, 2024-ben már csak 1,3 milliárd.
  • A cégek 83 százaléka számolt be K+F beruházásról alacsony szén-dioxid-kibocsátású termékek és szolgáltatások terén. A fenntarthatósági jellemzőkkel rendelkező termékek 6–25 százalékos bevételnövekedést is elérhetnek.
  • A vállalások vezetőváltásokon is átívelnek: a cégek kitartanak vállalásaik mellett akkor is, ha új vezérigazgató lép hivatalba.

A fenntarthatóság üzleti értéke

A vállalatok kevesebbet beszélnek klímavállalásaikról, és a legtöbben arra összpontosítanak, hogy kielégítsék a növekvő energiaigényeket, megvédjék a veszélyeztetett értékeket, reagáljanak a változó ügyféligényekre, és úgy alakítsák működésüket, hogy hosszú távú növekedést és ellenállóképességet biztosítsanak.

A vállalatok 83 százaléka fektet kutatás-fejlesztésbe alacsony szén-dioxid-kibocsátású termékek és szolgáltatások fejlesztése érdekében. Ezek a termékek akár 6–25 százalékkal is növelhetik a bevételt azokhoz képest, amelyek nem hangsúlyozzák a fenntarthatóságot. A cégek arra számítanak, hogy 2030-ra bevételük több mint egyharmada a klímaátmenetből származik majd. Ennek érdekében jelentősen növelik a klímavédelmi célú tőke- és működési kiadásaikat.

A Scope 3 kibocsátások és az ellátási lánc szerepe

A Scope 3 kibocsátások – vagyis azok, amelyek a termékek teljes életciklusa során keletkeznek – jelentik a legnagyobb kihívást, de egyben a legnagyobb lehetőséget is. A jelentés szerint a sikeres dekarbonizáció négy tényezőtől függ: a fenntarthatóság irányításától, a finanszírozás módjától, a beszállítókkal és ügyfelekkel való együttműködés szintjétől, valamint a termékfenntarthatóság révén történő Scope 3 kibocsátáscsökkentéstől.

„A kutatás azt mutatja, hogy az ellátási lánc szereplőinek bevonása egyre gyakoribb, és ahogy a nagyvállalatok elkezdik kezelni a Scope 3 kibocsátásokat, egyre inkább elvárják beszállítóiktól is, hogy célokat tűzzenek ki. Idővel ez láncreakciót indíthat el, mivel ezek a beszállítók is nyomást gyakorolnak saját partnereikre. Már 2024-ben is látható volt ez a hatás: egyre több kisebb vállalat tűzött ki kibocsátáscsökkentési célokat” – mutatott rá Sávoly-Hatta Anita, a PwC Magyarország ESG-riportingért felelős cégtársa.

A 2025-ös jelentés – akárcsak a tavalyi – azt mutatja, hogy sok vállalat küzd a vállalások végrehajtásával. Bár a Scope 2 terén – ezek a vállalatok által vásárolt energia előállításával kapcsolatos közvetett kibocsátásokat foglalja magában – történt előrelépés, a szervezeteknek csak 46 százaléka van jó úton a Scope 1 (közvetlen kibocsátások), és 54 százaléka a Scope 3 célok elérésében.

A vezetőváltások nem söprik el a vállalásokat

A jelentés egyik legérdekesebb megállapítása, hogy a klímavállalások a vezetőváltásokon is átívelnek. A vizsgált 47 vállalat közül, amelyek nettó zéró kibocsátási célokat tűztek ki és vezérigazgató-váltáson estek át, egyik sem vonta vissza vállalásait. Ez azt mutatja, hogy a fenntarthatóság nem egyéni vezetői döntés, hanem a vállalati stratégia szerves része. Még azok a cégek is, amelyek újrakalibrálják céljaikat, gyakran részletesebb és reálisabb tervekkel rendelkeznek, mint korábban.

A jövő nyertesei és vesztesei

A PwC jelentése szerint a következő években azok a vállalatok kerülnek előnybe, amelyek képesek integrálni a fenntarthatóságot a döntéshozatalba, biztosítani a szükséges finanszírozást, aktívan együttműködni az értéklánc szereplőivel, és innovatív, fenntartható termékeket kínálni. „Ezek a cégek nemcsak elérik klímacéljaikat, hanem újradefiniálhatják iparágukat, növelhetik piaci részesedésüket, és hosszú távú versenyelőnyre tehetnek szert. A fenntarthatóság tehát nem csupán költség, hanem stratégiai befektetés a jövőbe” – hangsúlyozta a szakember.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Több munkaviszony

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

NIS2 hatálya

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink