hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kúria: az útfenntartási hozzájárulás is útdíj

  • adozona.hu

A Magyar Közlöny 2022. évi 69. számában április 21-én közzétett kúriai határozat szerint az útfenntartási hozzájárulás is útdíjnak minősül, ezért nem szabható ki önkormányzati rendelettel.

A döntés alapját képező eljárás azért indult, mert Budakalász Város Önkormányzat Képviselőtestülete egyik rendelete a meghatározott össztömeget meghaladó gépjárművek részére a helyi közutakra történő behajtást behajtási engedélyhez köti. A rendelet értelmében a behajtási engedély kiadásának ellenértékeként útfenntartási hozzájárulás fizetendő.

A rendelet tekintetében a Pest Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívással élt, mely szerint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (Kkt.) nem hatalmazza fel a helyi önkormányzatot sem a díjfizetéssel kapcsolatos részletszabályok megalkotására, sem útfenntartási hozzájárulás megállapítására.

A kormányhivatal felhívta a helyi önkormányzat képviselőtestületét, hogy helyezze hatályon kívül az önkormányzati rendelet jogszabályba ütköző rendelkezéseit, melyeken a felhívásra a képviselőtestület ugyan változtatott, de a hivatal megítélése szerint a törvénysértő állapot továbbra is fennmaradt, ezért a Kúriához fordult.

Az önkormányzat az eljárás során arra hivatkozott, hogy rendelete nem ütközik jogszabályba, mert az útfenntartási hozzájárulás nem tekinthető útdíjnak, ezért annak önkormányzat általi kiszabása nem ütközik a Kkt.-be.

A Kúria Önkormányzati Tanácsának határozata megállapította, hogy Budakalász Város Önkormányzat Képviselő-testületének a  meghatározott össztömeget meghaladó gépjárművek helyi közutakra történő behajtásához szükséges behajtási engedély kiadásáról szóló 13/2018. önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésének „A behajtási engedély kiadásának ellenértékeként útfenntartási hozzájárulás fizetendő.” mondata, 2. § (5) bekezdésének „A visszavonás nem keletkezteti az  útfenntartási hozzájárulás visszafizetését sem részben, sem egészben.” mondata és (6) bekezdése, a 4. § (1)–(4) bekezdései, valamint 3. számú mellélete más jogszabályba ütközik, ezért e rendelkezéseket megsemmisítette.

A határozat kimondja: az Alaptörvény 32. cikk (3) bekezdése értelmében az önkormányzati rendelet más jogszabállyal nem lehet ellentétes.

Kifejezett törvényi felhatalmazás hiányában az önkormányzat útfenntartási díjra vonatkozó fizetési kötelezettséget nem írhat elő; használati díj fizetésére vonatkozó kötelezettség, illetve a használaton alapuló „útfenntartási díj” megállapítására a Kkt. nem ad felhatalmazást az önkormányzatoknak a helyi közutak tekintetében sem.

A Kúria kimondta továbbá, hogy a fizetési kötelezettségek elnevezése a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben (Stv.) is eltérő lehet aszerint, hogy az közvetlen ellenszolgáltatás nélküli vagy valamilyen ellenszolgáltatáshoz, eljáráshoz kapcsolódó közteher, de a fizetési kötelezettség nevének önkormányzat általi megváltoztatása, a Kkt.-ban szereplő díj helyett útfenntartási hozzájárulásnak vagy útfenntartási díjnak történő elnevezése a fizetési kötelezettségnek a helyi közutakkal összefüggő jellegét nem szünteti meg és ezáltal azt nem is vonhatja ki a Kkt. hatálya alól.

Mindezek alapján is kijelenthető, hogy az érintett önkormányzatnak nincs törvényi felhatalmazása a közhatalom birtokában kiadott behajtási engedély ellenében útfenntartási hozzájárulás megállapítására sem.

Azt a Kúria már más ügyben is kimondta, hogy törvénysértő az önkormányzati rendelet, ha törvény jelöli ki a díjszedésre jogosultakat és ezek között az önkormányzat nem szerepel, mégis megállapít díjfizetési kötelezettséget, mivel a Kkt. nem jogosítja fel az önkormányzati jogalkotót a közút használatáért történő díjmegállapításra. Korábban Budakeszi Város Önkormányzat Képviselőtestülete és Telki Község Önkormányzat Képviselőtestületének rendelete kapcsán született hasonló döntés. 

A teljes határozatot ITT olvashatja el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cafeteria

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink