hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hitelezési szabályokat sértettek – több milliós bírságot kell fizetniük

  • adozona.hu

Az MNB 10 millió, illetve 8 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a Korona Takarék Takarékszövetkezetet és az Oney Magyarország Zrt.-t a THM számítására és a fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban való feltüntetésére vonatkozó jogszabályok megsértéséért. A takarékszövetkezet a THM-plafonnál drágábban hitelezett, s korlátozta a panasztétel lehetőségét. Az Oney áruhiteleinél nem megfelelően számította, s reklámjaiban gyakorta nem feltűnően jelenítette meg a hiteltermékek költségeit összegző THM értékét, közölte az MNB.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatok keretében ellenőrizte, hogy a Korona Takarék Takarékszövetkezet (Korona Takarék) kézizálogkölcsöneinél, illetve az Oney Magyarország Zrt. (Oney) áruhitel termékei esetében miként tesz eleget a teljes hiteldíj mutató (THM) számítására, feltüntetésére és a kereskedelmi kommunikációban való feltüntetésére vonatkozó kötelezettségeinek. Eljárásai során a jegybank a Korona Takaréknál a 2014. július 1. és 2017. június 30. közti, az Oney-nál a 2016. december 1-jétől 2017. május 31-éig tartó időszak gyakorlatát tekintette át.

A vizsgálatok feltárták, hogy a Korona Takarék számos esetben nem a vonatkozó jogszabályi képlettel, módszertannal számította ki a THM értékét. Az Oney áruhitel termékei esetében pedig e társaság jogsértő módon nem vette figyelembe a THM kiszámítása során a hitelkártyának – mint a hitelhez kapcsolódó szolgáltatásnak – a díját, illetve az annak kapcsán esetlegesen felmerülő egyéb költségeket.

A Korona Takarék (illetve vizsgált függő ügynökei, amelyek tevékenységéért ő felel) emellett számos esetben a THM jogszabályi maximumértékét meghaladó hiteldíjjal nyújtott kézizálogkölcsönöket ügyfeleinek. A takarékszövetkezet számos közvetítője emellett kézizálog-hitelezési üzletszabályzatában rögzítette, hogy „a pénztártól való távozás és a tárgy átvétele után felszólalásnak helye nincs”, amivel megsértették a hitelintézeti törvénynek az ügyfélpanaszok megtételének lehetőségeire vonatkozó előírásait.

Az MNB az Oney esetében megállapította, hogy az egyik áruházban elérhető áruhiteleinek reklámozása során – reklámújságban, egy napilapban, plakáton, reklámképernyőn, szórólapon, hitelcímkén és terméklapon folytatott, fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációjában – számos alkalommal a THM értékét jogszabálysértő módon, nem feltűnően – nem megfelelő grafikai megoldással és betűmérettel – szerepeltette. Bár szórólapos, hitelcímkés, terméklapos hirdetéseiben az áruhitel kamatát is közzétette, ehhez nem adta meg a jogszabályban előírt, a fogyasztók tájékozódását szintén segítő reprezentatív példát.

Az MNB a jogsértések miatt ma közzétett határozataiban a Korona Takarékkal szemben 10 millió forint, az Oney-val szemben 8 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, s kötelezte az intézményeket a vonatkozó előírások mindenkori betartására. A bírság összegének megállapítása során a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő gyakorlatok a fogyasztók széles körét érintették, s hogy azokkal az ügyfelek tájékoztatáshoz való alapvető joga sérült.

A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztói hitelek szerződésszerű teljesítéshez kötődő valamennyi, tőkén felül fizetendő terhét (kamat, költségek, díjak). A mutató segít a fogyasztók anyagi lehetőségeihez igazodó kölcsön kiválasztásában. Ezért is jogszabályi előírás, hogy a THM értékét a fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban feltűnően, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedesjegy pontossággal minden esetben meg kell adni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Előfizetési csomagajánlataink:


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Foglaló és teljes összeg számlázása

Kelemen László

adószakértő, jogász

Pdf formátumú számla

Kelemen László

adószakértő, jogász

Jóváíró számla teljesítési ideje

Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2021 május
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
hirdetÉs

exit_to_app Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

close