Hibákat talált az influenszerek reklámozási gyakorlatában a GVH

  • adozona.hu

Lezárta a Kása Roland által üzemeltetett Rolix YouTube-csatorna reklámozási gyakorlatát vizsgáló eljárását a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH feltárta, hogy a videómegosztó csatornán megjelent egyes, a ViharFlotta Kft. által értékesített termékeket és szolgáltatásokat tartalmazó kereskedelmi kommunikációk esetén nem volt egyértelműen feltüntetve a tartalmak reklámjellege. A vizsgálat alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak a jogkövető magatartásuk kialakítása érdekében. Ezek a ViharFlotta Kft. más influenszer partnereire is kiterjednek, végrehajtásukat pedig kötelezően előírta a GVH Versenytanácsa.

A Gazdasági Versenyhivatal 2024 tavaszán versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat hazai influenszerrel és több hirdető céggel szemben. A GVH a hazai tartalomgyártók reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében lefolytatott online ellenőrzés (úgynevezett sweep) keretében észlelt számos hiányosságot a véleményvezérek marketingtevékenységében. A GVH feltárta, hogy mindössze az influenszerek 20 százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást.

A GVH elsőként a több mint 280 ezer feliratkozóval rendelkező „Rolix” YouTube-csatornát üzemeltető Kása Rolanddal, illetve kereskedelmi partnerével a ViharFlotta Kft.-vel szemben indított versenyfelügyeleti eljárást zárta le. A nemzeti versenyhatóság feltárta, hogy:

• a Rolix csatornán 2023 augusztusától 2024 augusztusáig megjelenő egyes kereskedelmi kommunikációk tartalmazták a vállalkozás által értékesített Rolix márkás termékekre, illetve a cég által szervezett rajongói közönség/videós találkozókra vonatkozó hirdetéseket;

• ugyanakkor a tartalmak reklámjellege egyes videók esetében nem került feltüntetésre, illetve azok képi vagy akusztikus elemeiből sem volt egyértelműen felismerhető a reklámtartalom a fogyasztók számára.

Mindez alapján a GVH Versenytanácsa megállapította, hogy Kása Roland és a ViharFlotta Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. Az eljárás alá vontak együttműködést tanúsítottak, már az eljárás során módosították a jogsértő kommunikációt, elismerték a jogsértést, illetve lemondtak jogorvoslati jogukról. A GVH figyelembe vette azonban azt is, hogy a kifogásolt gyakorlat által érintett fogyasztói kört döntő részben kiskorúak alkották.

Minderre tekintettel a GVH Versenytanácsa a ViharFlotta Kft.-re 920 ezer forint bírságot szabott ki, míg Kása Roland esetében eltekintett a bírság kiszabásától, többek között figyelembe véve, hogy nagykorúvá válását követően, rövid ideje, néhány éve vállalkozó csupán, így a céggel folytatott üzleti kapcsolatában a ViharFlotta felelőssége a meghatározóbb.

Az eljárás alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak, melyeket a GVH Versenytanácsa elfogadott és kötelezően előírt számukra. Ennek keretében a felek felülvizsgálják piaci működésüket és szerződéses kapcsolataikat, hogy azok megfeleljenek a szabályozási környezetnek. Vállalták továbbá a reklámozással kapcsolatos jogszabályi elvárások oktatását, nem csak saját üzleti kapcsolatukban, hanem a ViharFlotta valamennyi influenszer partnerére kiterjedően. A GVH eljárásának így a konkrét ügyben vizsgált kereskedelmi gyakorlaton túlmutató pozitív hatásai is lesznek.

A GVH ismételten felhívja a hazai influenszerek, illetve az érintett ügynökségek és hirdetők figyelmét, hogy a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, ha a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek, illetve akkor is, ha a véleményvezér saját vállalkozását, termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. A nemzeti versenyhatóság a véleményvezérek és ügynökségek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.

A Gazdasági Versenyhivatal továbbra is kiemelt figyelmet fordít a gyermekek és fiatalok – mint sérülékeny fogyasztói csoport – védelmére. A GVH a Digitális Tudatosság Programjával többek között arra törekszik, hogy felébressze a gyermekek tudatosságát a digitális tér kockázataival kapcsolatban.

Az ügy hivatali nyilvántartásai száma: VJ/15/2024.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Számlatömb új adószám esetén

Nagy Norbert

adószakértő

Tárgyi eszközök selejtezése

Nagy Norbert

adószakértő

Egyéni vállalkozó járulékfizetési kötelezettsége

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 május
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Együttműködő partnereink