adozona.hu
Hibákat talált az influenszerek reklámozási gyakorlatában a GVH
//adozona.hu/altalanos/Hibakat_talalt_az_influenszerek_reklamozasi_TB3QVZ
Hibákat talált az influenszerek reklámozási gyakorlatában a GVH
Lezárta a Kása Roland által üzemeltetett Rolix YouTube-csatorna reklámozási gyakorlatát vizsgáló eljárását a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH feltárta, hogy a videómegosztó csatornán megjelent egyes, a ViharFlotta Kft. által értékesített termékeket és szolgáltatásokat tartalmazó kereskedelmi kommunikációk esetén nem volt egyértelműen feltüntetve a tartalmak reklámjellege. A vizsgálat alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak a jogkövető magatartásuk kialakítása érdekében. Ezek a ViharFlotta Kft. más influenszer partnereire is kiterjednek, végrehajtásukat pedig kötelezően előírta a GVH Versenytanácsa.
A GVH elsőként a több mint 280 ezer feliratkozóval rendelkező „Rolix” YouTube-csatornát üzemeltető Kása Rolanddal, illetve kereskedelmi partnerével a ViharFlotta Kft.-vel szemben indított versenyfelügyeleti eljárást zárta le. A nemzeti versenyhatóság feltárta, hogy:
• a Rolix csatornán 2023 augusztusától 2024 augusztusáig megjelenő egyes kereskedelmi kommunikációk tartalmazták a vállalkozás által értékesített Rolix márkás termékekre, illetve a cég által szervezett rajongói közönség/videós találkozókra vonatkozó hirdetéseket;
• ugyanakkor a tartalmak reklámjellege egyes videók esetében nem került feltüntetésre, illetve azok képi vagy akusztikus elemeiből sem volt egyértelműen felismerhető a reklámtartalom a fogyasztók számára.
Mindez alapján a GVH Versenytanácsa megállapította, hogy Kása Roland és a ViharFlotta Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. Az eljárás alá vontak együttműködést tanúsítottak, már az eljárás során módosították a jogsértő kommunikációt, elismerték a jogsértést, illetve lemondtak jogorvoslati jogukról. A GVH figyelembe vette azonban azt is, hogy a kifogásolt gyakorlat által érintett fogyasztói kört döntő részben kiskorúak alkották.
Minderre tekintettel a GVH Versenytanácsa a ViharFlotta Kft.-re 920 ezer forint bírságot szabott ki, míg Kása Roland esetében eltekintett a bírság kiszabásától, többek között figyelembe véve, hogy nagykorúvá válását követően, rövid ideje, néhány éve vállalkozó csupán, így a céggel folytatott üzleti kapcsolatában a ViharFlotta felelőssége a meghatározóbb.
Az eljárás alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak, melyeket a GVH Versenytanácsa elfogadott és kötelezően előírt számukra. Ennek keretében a felek felülvizsgálják piaci működésüket és szerződéses kapcsolataikat, hogy azok megfeleljenek a szabályozási környezetnek. Vállalták továbbá a reklámozással kapcsolatos jogszabályi elvárások oktatását, nem csak saját üzleti kapcsolatukban, hanem a ViharFlotta valamennyi influenszer partnerére kiterjedően. A GVH eljárásának így a konkrét ügyben vizsgált kereskedelmi gyakorlaton túlmutató pozitív hatásai is lesznek.
A GVH ismételten felhívja a hazai influenszerek, illetve az érintett ügynökségek és hirdetők figyelmét, hogy a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, ha a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek, illetve akkor is, ha a véleményvezér saját vállalkozását, termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. A nemzeti versenyhatóság a véleményvezérek és ügynökségek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.
A Gazdasági Versenyhivatal továbbra is kiemelt figyelmet fordít a gyermekek és fiatalok – mint sérülékeny fogyasztói csoport – védelmére. A GVH a Digitális Tudatosság Programjával többek között arra törekszik, hogy felébressze a gyermekek tudatosságát a digitális tér kockázataival kapcsolatban.
Az ügy hivatali nyilvántartásai száma: VJ/15/2024.
Hozzászólások (0)