adozona.hu
EUB-ítélet: villámcsapás éri a repülőgépet – jár-e kártérítés az utasoknak a késés miatt?
//adozona.hu/altalanos/EUB_EUBitelet_Europai_Unio_Birosaga_legitar_UGO55L
EUB-ítélet: villámcsapás éri a repülőgépet – jár-e kártérítés az utasoknak a késés miatt?
A villámcsapás rendkívüli körülménynek minősül, amely mentesítheti a légitársaságot a járat törlése vagy hosszú késése miatti kártalanítás kötelezettsége alól, amennyiben e villámcsapás olyan kötelező biztonsági ellenőrzéseket tesz szükségessé, amelyek a repülőgép késedelmes újbóli üzembe helyezését eredményezik, állapítja meg az Európai Unió Bírósága a C-399/24. számú ügyben hozott ítéletében.
Az Austrian Airlines egyik repülőgépébe röviddel Jászvásáron (Románia) történő leszállása előtt villám csapott. Az ezt követő kötelező biztonsági ellenőrzések miatt a repülőgép nem tudta a továbbiakban Bécsbe (Ausztria) tartó járatot a tervezettnek megfelelően teljesíteni.
Az egyik utas, akinek ezen a járaton kellett utaznia, több mint hét órás késéssel érkezett meg Bécsbe egy pótló járattal. Az ebből a késésből eredő esetleges követelését az AirHelpre engedményezte, amely az osztrák bíróságok előtt 400 euró kártalanítást követel az Austrian Airlines-tól.Az Austrian Airlines úgy véli, hogy a villámcsapás, amelyet kötelező biztonsági ellenőrzések követtek, rendkívüli körülménynek minősül. Ezenkívül állítása szerint minden észszerű intézkedést megtett a késés orvoslására. Következésképpen a légi utasok jogairól szóló rendelet értelmében nem kell kártalanítást fizetnie.
Az ügyben eljáró osztrák bíróság e tárgyban fordult kérdéssel az Európai Unió Bíróságához.
A Bíróság azt válaszolta, hogy rendkívüli körülménynek minősül az olyan repülőgépet ért villámcsapás, amellyel egy járatot kellett volna teljesíteni, amely villámcsapás e repülőgép kötelező biztonsági ellenőrzését tette szükségessé, és annak késedelmes újbóli üzembe helyezéséhez vezetett.
Az EUB megjegyzi többek között, hogy az uniós jogalkotó a „rendkívüli körülmények” fogalmába belefoglalta az érintett járat működésével össze nem egyeztethető meteorológiai feltételeket, amelyek közé villámcsapás kockázata is tartozik. A villámcsapás, amelyet követően a repülőgépet kötelező biztonsági ellenőrzésnek kell alávetni, nem kapcsolódik szervesen a működési rendszeréhez. Ezért nem tartozik az érintett légitársaság rendes tevékenységi körébe, és annak tényleges befolyásán kívül esik. Ez a következtetés lehetővé teszi az utasok biztonságára irányuló célkitűzés garantálását, megakadályozva, hogy a légitársaságokat arra ösztönözzék, hogy ne tegyék meg a szükséges intézkedéseket, és a járataik fenntartását és pontosságát helyezzék előtérbe e biztonsági célkitűzéssel szemben.
A légitársaságnak ahhoz, hogy mentesüljön az érintett utasok kártalanítására vonatkozó kötelezettsége alól, azt is bizonyítania kell továbbá, hogy minden észszerű intézkedést megtett a rendkívüli körülmény és annak következményei, például a hosszú késés elkerülése érdekében. Ennek a jelen ügyben való értékelése az osztrák bíróság feladata.
Hozzászólások (0)