EUB-ítélet: villámcsapás éri a repülőgépet – jár-e kártérítés az utasoknak a késés miatt?

  • adozona.hu

A villámcsapás rendkívüli körülménynek minősül, amely mentesítheti a légitársaságot a járat törlése vagy hosszú késése miatti kártalanítás kötelezettsége alól, amennyiben e villámcsapás olyan kötelező biztonsági ellenőrzéseket tesz szükségessé, amelyek a repülőgép késedelmes újbóli üzembe helyezését eredményezik, állapítja meg az Európai Unió Bírósága a C-399/24. számú ügyben hozott ítéletében.

Az Austrian Airlines egyik repülőgépébe röviddel Jászvásáron (Románia) történő leszállása előtt villám csapott. Az ezt követő kötelező biztonsági ellenőrzések miatt a repülőgép nem tudta a továbbiakban Bécsbe (Ausztria) tartó járatot a tervezettnek megfelelően teljesíteni.

kártérítés, Európai Unió Bírósága, repülőgép, légitársaság, villámcsapás, EUB, EUB-ítélet, külföld-rss,
A kép csak illusztráció.
Forrás: Image by RENE RAUSCHENBERGER from Pixabay
Az egyik utas, akinek ezen a járaton kellett utaznia, több mint hét órás késéssel érkezett meg Bécsbe egy pótló járattal. Az ebből a késésből eredő esetleges követelését az AirHelpre engedményezte, amely az osztrák bíróságok előtt 400 euró kártalanítást követel az Austrian Airlines-tól.

Az Austrian Airlines úgy véli, hogy a villámcsapás, amelyet kötelező biztonsági ellenőrzések követtek, rendkívüli körülménynek minősül. Ezenkívül állítása szerint minden észszerű intézkedést megtett a késés orvoslására. Következésképpen a légi utasok jogairól szóló rendelet értelmében nem kell kártalanítást fizetnie.

Az ügyben eljáró osztrák bíróság e tárgyban fordult kérdéssel az Európai Unió Bíróságához.

A Bíróság azt válaszolta, hogy rendkívüli körülménynek minősül az olyan repülőgépet ért villámcsapás, amellyel egy járatot kellett volna teljesíteni, amely villámcsapás e repülőgép kötelező biztonsági ellenőrzését tette szükségessé, és annak késedelmes újbóli üzembe helyezéséhez vezetett.

Az EUB megjegyzi többek között, hogy az uniós jogalkotó a „rendkívüli körülmények” fogalmába belefoglalta az érintett járat működésével össze nem egyeztethető meteorológiai feltételeket, amelyek közé villámcsapás kockázata is tartozik. A villámcsapás, amelyet követően a repülőgépet kötelező biztonsági ellenőrzésnek kell alávetni, nem kapcsolódik szervesen a működési rendszeréhez. Ezért nem tartozik az érintett légitársaság rendes tevékenységi körébe, és annak tényleges befolyásán kívül esik. Ez a következtetés lehetővé teszi az utasok biztonságára irányuló célkitűzés garantálását, megakadályozva, hogy a légitársaságokat arra ösztönözzék, hogy ne tegyék meg a szükséges intézkedéseket, és a járataik fenntartását és pontosságát helyezzék előtérbe e biztonsági célkitűzéssel szemben.

A légitársaságnak ahhoz, hogy mentesüljön az érintett utasok kártalanítására vonatkozó kötelezettsége alól, azt is bizonyítania kell továbbá, hogy minden észszerű intézkedést megtett a rendkívüli körülmény és annak következményei, például a hosszú késés elkerülése érdekében. Ennek a jelen ügyben való értékelése az osztrák bíróság feladata.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Lakhatási támogatás ügyvezetőnek

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Adóelőleg-nyilatkozatok

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Láncügylet – végső vevő angol

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 október
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink