hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Büdzséháború az EU intézményei között

  • BruxInfo

Újra konfrontálódott egymással a Tanács és az Európai Parlament a 2013-as pótköltségvetés(ek) kapcsán. A szerdai sikertelen egyeztetést követően az EP csütörtökön arról dönthet, hogy egy hónappal elhalasztja a végszavazást az EU 2014 és 2020 közötti pénzügyi keretéről - írja a bruxinfo.hu.

Akár november második feléig is elhúzódhat a következő többéves pénzügyi keret elfogadása körüli huzavona, ha az Európai Parlament és a Tanács álláspontja nem közeledik egymáshoz a 2013-as uniós büdzsé kiegészítését illetően.

 Alain Lamassoure, az EP költségvetési szakbizottságának elnöke szerdán újságírókkal találkozva közölte: a 2014 és 2020 közötti pénzügyi keretről eredetileg október 23-ára tervezett plenáris szavazás elhalasztását fogja javasolni abban az esetben, ha a Tanács nem enged álláspontjából a 2013-as büdzsé módosítását illetően.

 A nagyköveti Tanács hétfőn adta hozzájárulását a 2013-as költségvetés 3,9 milliárd euróval történő kiegészítéséhez, ahogy arról korábban megállapodott egymással az EU két költségvetési intézménye. Az állandó képviselők a 8-as számú pótköltségvetés mellett ugyanakkor egy kilencediket is elfogadtak a kora nyári közép-európai árvízkárosult országainak jóváhagyva 400 millió eurónyi rendkívüli támogatást.  Ebből az összegből 360 millió eurót egymaga Németország kap majd, a fennmaradó összegen pedig Ausztria, Csehország és Románia osztozik.

 A két „pótköltségvetésnek” látszólag nincs köze egymáshoz, ám Alain Lamassoure szerint valójában nem ez a helyzet, ugyanis – szerinte – a 400 millió euróra csak a 3,9 milliárd euró rovására, annak keretében belül lenne pénz. Vagyis a 3,9 milliárd euró végül valójában csak 3,5 milliárd euró lenne.

 A véglegesnek még nem tekinthető tanácsi döntés szerint a 400 millió euró fedezetét a Bizottság által a büdzsében talált maradékok átcsoportosítása révén teremtik majd elő. A Parlamentnél azonban rámutatnak, hogy a Brüsszel által így összegereblyézett mintegy 500 millió eurót már oda is ítélték például a szíriai menekültprobléma kezelésére. Következésképpen a 400 millió euróra csak az EP 3,9 milliárd eurójának megcsapolásából lenne fedezet.

„A Tanács gyakorlatilag egy mini csomagot gyártott a két pótköltségvetésből, hogy meglegyen a költségvetés módosításához szükséges minősített szavazati többség” – vélekedett a BruxInfónak egy parlamenti forrás.

 A Tanács eljárása a francia néppárti képviselő szerint mindenesetre nyílt megszegése annak az alkunak, amit még nyáron kötött az Európai Parlament és a Tanács. Ebben ugyanis szó sem volt az árvíz miatti kompenzációról, miként az Európai Bizottság által benyújtott, szám szerint 8-as számú pótköltségvetésben is a korábbi megállapodással összhangban minden eurónak megvolt a helye. A természeti katasztrófák kárvallottjainak folyósított uniós kifizetések forrása egyébként a szolidaritási alap, amely költségvetésen kívüli tétel és tagállami pótbefizetést előfeltételez. Az EP álláspontja tehát az, hogy a 400 millió eurónak a 3,9 milliárd eurón felül kell rendelkezésre állnia, különben sérül a korábbi megállapodás. Lamassoure a BruxInfo kérdésére közölte, nincs ellene a 400 milliós árvízpénz kifizetését lehetővé tévő módosításnak, de ehhez előbb a tagállamoknak feltétel nélkül el kell fogadniuk a 3,9 milliárd euróról szóló (8-as számú) pótköltségvetést.

„Ellenkező esetben azt fogom javasolni a Parlamentnek, hogy a többéves keretköltségvetésről október 23-ra tervezett szavazást halasszuk el a novemberi plenárisra” – szögezte le a képviselő néhány órával azelőtt, hogy a három uniós intézmény tárgyalódelegációi döntőnek szánt egyeztetést kezdtek volna a témáról.

 A szerda délutáni tárgyalások közben rövid idő után megfeneklettek, miután egyik küldöttség sem volt hajlandó engedni az álláspontjából. Ezek után a parlamenti elnökök csütörtökön összeülő konferenciájának kell döntenie arról, hogy a jövő heti plenáris napirendjére tűzi-e a végszavazást az MFF-ről, vagy inkább elhalasztja azt további egy hónappal.

 Ha az előbbi mellett döntenének a képviselők, akkor további húsz olyan jogszabály szavazása lekerül az októberi második plenáris napirendjéről, amelyek a többéves keretköltségvetési csomag részét képezik.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Ügyfélkapu+

Szipszer Tamás

adószakértő

Ügyfélkapu

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink