hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Értelmezési zűrök az áfakulcs körül - így javítható a tévedés

  • dr. Csobánczy Péter
1

Akkor most mennyi a bontott félsertés áfája? A március közepéig kialakult gyakorlat ellentétes a NAV Szakértői Intézetének álláspontjával. Így kell korrigálni, ha valaki helytelen áfamértékkel számlázott.

Egy minapi kérdés késztetett arra, hogy egy konkrét eseten keresztül bemutassam, mi a helyzet és mi a teendő akkor, ha valaki beszerzőként arról értesül, hogy a neki értékesítő –feltehetően, de nem bizonyosan – tévedett a helyes áfa-mérték megválasztásában, ezért az előírtnál alacsonyabbat alkalmazott. A konkrét eset pedig a következő: az értékesítési láncolatban egészen március közepéig az a gyakorlat honosodott meg, hogy a bontott félsertéseket 5 százalékos áfa-mértékkel vették figyelembe, mondván, hogy azok a 020311100 vámtarifaszám alá tartoznak, így 2014. január 1-jétől érvényes rájuk a kedvezményes áfa-kulcs (az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény – a továbbiakban: áfa tv. – 3. számú melléklet I. rész 23. pontja).

Ehhez képest a bevezetőben említett első értékesítő arról értesítette a beszerzőt, hogy a bontott félsertések értékesítésére nem alkalmazható a kedvezményes áfa-kulcs, hivatkozott – de további részleteket nem közölt – egy, a NAV Szakértői Intézetétől kapott árubesorolási véleményre, amely szerint azok nem sorolhatók a hivatkozott vámtarifaszám alá. Megküldte továbbá azokat a helyesbítő számlákat, amelyek ez év januárjáig visszamenőleg felfelé módosították az eredetileg számlázott áfa-összegeket, s amelyekkel így pótlólagos követelést támasztott a beszerző felé. A címzett helyzetét bonyolítja, hogy a félsertéseket – kereskedőként – jobbára lakossági vásárlóknak értékesítette, akiknek egyrészt nem állított ki számlát, másrészt tőlük az áfa-különbözetnek megfelelő pénzösszeg beszedése lehetetlen.

Bár a helyzet megítélésében, s ennek függvényében az esetleges teendők meghatározásában a kulcskérdés nyilván az, hogy valóban helyes volt-e az eredeti áfa-besorolás, erre a kérdésre mindazonáltal határozott igennel vagy nemmel – jelen körülmények között – nem lehet válaszolni. Ehhez ugyanis minimum szükség lenne a tarifális besoroláshoz elengedhetetlen részletes termékleírásra, ami azonban hiányzik. Mindenesetre két körülmény inkább azt valószínűsíti, hogy az eredeti áfa-besorolás helytelen volt; ezt látszik igazolni egyrészről a bevezetőben említett szakértői vélemény, noha annak pontos tartalma nem ismert, másrészről az a tény, hogy a kérdéses sertéstermékek vásárlói között jelentős súlyban lakossági vásárlók (értsd: nem adóalanyok) vannak, ami ellentétes azzal a törvényalkotói szándékkal, amely erre a termékkörre eredetileg nem kedvezményes áfa-kulcsot akart bevezetni, hanem az áfa-alanyok között alkalmazható fordított adózást, csakhogy utóbbira az Európai Unió Bizottsága vétót emelt. Ezért a továbbiakban erre a feltételezésre alapozva tekintjük át a szükséges teendőket. (Ugyanakkor itt hívnám fel a figyelmet arra a NAV honlapján olvasható adóhatósági tájékoztatóra, amely „Egyes, 2014-től az 5 százalékos adómérték alá tartozó sertés termékek besorolási szempontjai – tájékoztató az általános forgalmi adó törvény 3. számú melléklet I. részének 19-24. pontjához” címmel, 2014. január 16-án jelent meg. Ez a tájékoztató, túl azon, amelyre címe utal, kifejezetten megnevezi a NAV Szakértői Intézetet, mint olyan szervet, amely árubesorolási kérdésekben kompetens véleményadásra illetékes.)
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy megtudja: mit kell tennie az adózónak tévedése kijavításáért!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Zsolt Ruszin

Ez is a zavarosban való halászat és a jól működő hentesek megbüntetésének eszköze lesz. A FVM rendelet szerinti fogalom ugyanis nem egyezik a KSH szerinti fogalommal, a NAV inkább az előbbihez hajlik.

Ha félsertést értékesít, akkor megemeli a NAV a kulcsot, mondván, hogy "nem igazolta", hogy félsertést adott el, holott egy nyugta kibocsátása során ezt nem lehet külön bizonylattal alátámasztani, ahogy nem bizonylatoljuk külön a a tej és a kenyér esetében a 18%-os kulcs helyességét. A NAV viszont arra fog hivatkozni, hogy a kedvezményes kulcs alkalmazását szigorúan kell elbírálni, módszert viszont nem ad rá. A számlahelyesbítés az esetek kezelésére jó ötlet, a különbözet beszedhetősége valóban kétséges, hiszen az EUB ítélete szerint a bruttó összegben közölt érték utólag nem korrigálható.

Az is gond, hogy mi lesz a magánszemélyeknek félsertésként birtokba adott, majd fél perccel később megbontott sertés sorsa, és mi lesz a disznóvágásra kiszállított élőállattal, amit a család örömére a hentes a helyszínen rögvest fel is dolgoz?

Én azt javaslom, hogy az értékesítést kísérjék képi felvételekkel, a hentes a boltban üzemeltessen kamerát, ahogy ezt a többi nagyobb kereskedőtársa tette (tudták, hogy felvétel készül Önökről fizetés közben???).

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Családi kedvezmény válás után

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink