E-pénztárgép rendelet: forgalmazás, szervizelés, alkalmazás, előírások hardver- és felhőalapú gépekre

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász

2025. március 31-én jelent meg az e-pénztárgépekről szóló NGM rendelet a Magyar Közlönyben. Ennek alapján foglaltuk össze egyebek között a forgalmazásra, a szervizelésre, a hardveralapú és felhőalapú e-pénztárgépekre vonatkozó szabályokat.

Az e-pénztárgépek bevezetése óriási előrelépés, újabb mérföldkövet jelent a vállalkozások digitalizációjának folyamatában, versenyképességük növelésében, de várhatóan kedvező hatást gyakorol a lakosság pénzügyi és vásárlói tudatosságának fejlődésére is (legalábbis a rendelet preambuluma szerint).

A NAV közleménye szerint „a pénztárgéphasználatra köteles vállalkozások (kiskereskedelmi üzletek, éttermek, szálláshelyek, taxisok, plasztikai sebészek, gyógyszertárak, masszőrök, konditermek stb.) összességében több mint 200 ezer online pénztárgépet használnak. Az online pénztárgépekről az e-pénztárgépekre történő átállás zökkenőmentességének biztosítása érdekében 2028. július 1-jéig még használható az online pénztárgép.

Ugyan nem kötelező, de nyártól érdemes áttérni az e-pénztárgépre. Az online pénztárgépeknél előírt évi egyszeri kötelező szervizeléssel szemben az e-pénztárgépek szervizelése csak akkor kötelező, ha azt az üzembentartó kéri a forgalmazótól. A változás révén a vállalkozások évente átlagosan 25 ezer forintot spórolhatnak meg. Az e-pénztárgép mellett szól az is, hogy az azt használó vállalkozás mentesül a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól. Azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat.”

Magáról a rendszer működéséről már korábban írtunk, de röviden összefoglalva a gyakorlatban úgy működik a rendszer, hogy a vásárlók felmutatják a mobiltelefonjukon futó vevői alkalmazást (az általa generált kódot), amely beolvasásával a pénztárgép kibocsátja az e-nyugtát, és azt feltölti a NAV által üzemeltetett nyugtatárba. A vevő a vevői alkalmazás segítségével tudja megnézni / letölteni az adott nyugtát.

A rendszer bevezetésével kapcsolatban láttuk azt, hogy egyelőre az e-pénztárgép alkalmazásának a lehetőséget teremti meg a jogszabály, a jelenleg alkalmazott pénztárgépeket 2028. július 1-jéig még biztosan lehet használni (azt követően már várhatóan nem, innentől csakis e-pénztárgépek működtethetők).

Cikkünkben általános összefoglalót igyekszünk adni a rendelet felépítéséről, szabályrendszeréről. A rendelet két típusú e-pénztárgépről rendelkezik: a felhő-, illetve a hardveralapú e-pénztárgépről. A hardveralapú pénztárgép adóügyi egységgel rendelkezik és ezen egység áll kapcsolatban a NAV-val (ez a jelenleg is működő pénztárgépmegoldáshoz nagyon hasonló). A felhőalapú pénztárgép viszont új fogalomnak tekinthető. A jogszabály szerint a felhőalapú e-pénztárgép: „olyan e-pénztárgép-megoldás, amelyben a forgalmazó által biztosított alkalmazás ténylegesen használt példányának, opcionálisan a forgalmazó által üzemeltetett ezen célú infrastruktúra-szolgáltatásainak, a kezelő eszközéhez csatlakozó perifériáknak, valamint az állami adó- és vámhatóság felhőalapú adóügyi modul szolgáltatásának összessége látja el az e-pénztárgépi funkciókat és teljesíti az e rendeletben meghatározott követelményeket”. A „felhőalapú adóügyi modul: az állami adó- és vámhatóság által nyújtott, az adóügyi egység funkcióit a felhőalapú e-pénztárgépek számára biztosító, kötelezően használt szolgáltatás”.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyben részletesen taglaljuk a rendelet e-pénztárgépek forgalmazására, működtetésére, vevői alkalkalmazására vonatkozó előírásokat!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Készpénzlopás

Antretter Erzsébet

adószakértő, adótanácsadási üzletágvezető

Niveus

Szakképzettség nélkül végezhető?

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 április
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Együttműködő partnereink