adozona.hu
Adószámváltozás: mikor kell cserélni nyugta- és számlatömböt?
//adozona.hu/afa/Adoszamvaltozas_mikor_kell_cserelni_nyugta__8KMJCB
Adószámváltozás: mikor kell cserélni nyugta- és számlatömböt?
Cserélni kell-e a nyugta- és számlatömböket, ha megváltozik a vállalkozás adószáma amiatt, hogy megszűnik az alanyi adómentes státusza, és belép az áfakörbe? – kérdezte olvasónk. Sinka Júlia, okleveles adószakértőnk válaszolt.
Jelenleg vállalkozásunk alanyi adómentes, így az adószámunkban "1"-es áfakód van. Év közben a bevételünk növekedése miatt be fogunk lépni az áfakörbe. Így az adószámunkban változás lesz, az áfakód "1"-esről "2"-re módosul. Használhatjuk-e az eddig megkezdett számla-, illetve nyugtatömbünket, amelyeket még "1"-es adószámmal vásároltunk? Vagy újakat kell venni az új adószámhoz?
Az áfakód változása nem jelenti azt, hogy az adószám is változott. Az adószám első 8 karaktere (az első kötőjel előtti számsor) a lényeg, az áfastátusz (alanyi adómentes, áfás, evás) változása önmagában nem érvényteleníti az adószámot, sem a korábban beszerzett tömböket. Mivel a kérdésben említett vállalkozás esetében csak ez változott, a számlatömböket nyugodtan használhatják tovább, azzal a különbséggel, hogy áfát is tartalmaznak majd a kiszámlázott ellenértékek.
A vállalkozás bélyegzőjét – feltételezhetően annak lenyomatával adják meg a számlakibocsátó nevét, címét a formanyomtatványon – viszont cserélni kell, az említett egyetlen számjel miatt is. A számlabefogadó számára ugyanis ez a kódszám is támpont ahhoz, hogy szabályos számlát fogadott-e be, tartalmazhat-e az áfát, és ha igen, az levonható-e.
Abban az esetben, ha a vállalkozás nem a nyomtatványboltokban beszerezhető formanyomtatványt használja, hanem nyomdát bízott meg a saját tömbök legyártására (az adóhatóságtól kapott sorszámtartományokat felhasználva), és a tárgyalt adat is nyomdai úton szerepel a nyomtatványokon, akkor azt a bizonylatok javítására vonatkozó általános szabályok (áthúzás, fölé írva a helyes adat, szignó) szerint lehet korrigálni. Esetleg a számlára megjegyzésként rá lehet vezetni azt is, hogy változott a vállalkozás áfastátusza (ezzel a szöveggel akár bélyegzőt is lehet készíttetni).
Amennyiben a tömb használatának körülményei – helyszín, a számla kiállítására fordítható idő stb.) miatt ez nem kifejezetten gördülékeny megoldás, akkor célszerű a még üres tömböket, lapokat érvényteleníteni – ezt a tényt bevezetni a szigorú elszámolás alá eső nyomtatványok nyilvántartásába –, és új tömbökről gondoskodni.
Hozzászólások (2)
Kedves Csaba,
Minthogy az áfaköteles számlázást (pl. alanyi mentes utáni áfás) az összeghatár elérése vagy átlépése, s nem pedig a változás NAV nyilvántartásokban való átvezetése keletkezteti, így szükségszerűen előfordulhatnak ilyen átmeneti időszakok.
Az adózónak 15 napon be kell jelentenie a státuszváltozást az adóhatóság felé. E bejelentés másolata lehet pl. igazolás arra az időszakra, amíg a NAv át nem vezeti a nyilvántartásokban az adatváltozást. De ha az Önök szerződése lehetővé teszi, a NAV adatbázisban való megjelenésig visszatarthatja az ellenértéket is akár.
Ide kapcsolódó kérdés, aki tudja a választ, kérem, írja meg:
Ha változik egy adózó áfa státusza és 1-es helyett már 2-est kell írnia a számlákra, DE a NAV még nem jegyezte azt be, azaz az adóalany keresőben még 1-es szerepel, akkor a befogadó részére lehet-e garantálni, hogy az ÁFA levonható-e? Mi számla befogadójaként gyakran kerülünk olyan helyzetbe, hogy ÁFA-s számlát kapunk és azt a magyarázatot, hogy átlépte a küszöböt a partner, de ezt hitelt érdemlően nem tudja igazolni. Mit lehet ilyenkor tenni?
Köszönöm.