hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ugrásra kész a NAV: július 1-jétől új korszak indul az adóellenőrzésekben

  • dr. Juhász Péter jogász, adószakértő, HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Számos jogkövetkezmény fűződik az ellenőrzés megkezdésének időpontjához. Például ezen időponttól folytathat le joghatályosan a revízió ellenőrzési cselekményeket, illetve adónem-ellenőrzések esetén a vizsgálat megindulásával áll be az önellenőrzési, bevallás-benyújtási tilalom. Éppen ezért kiemelkedően fontos, hogy az adózók pontosan tudják, mikor indult el az őket érintő vizsgálat.

Az elmúlt években folyamatosan változtak az adóellenőrzés megkezdésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések. Ezen módosítások nyilvánvalóan azt célozzák, hogy az adóhatóság minél könnyebben, akár az adózó közreműködése nélkül is megkezdhesse az ellenőrzést. Fontos kiemelni, hogy az ellenőrzés megkezdésének egyes módozatai között nincs kötelezően betartandó sorrendiség, tehát az adóhatóság az eset összes körülményének mérlegelésével szabadon döntheti el, hogyan indítja meg a revíziót.

Korábban az ellenőrzés kizárólag a megbízólevél egy példányának átadásával kezdődhetett meg, majd ez a jogszabályi lehetőség úgy egészült ki, hogy a revízió a megbízólevél kézbesítésével is kezdetét veszi. 2014. július 1-jével pedig hatályba lép az a jogszabályi rendelkezés, melynek értelmében a megbízólevél elektronikusan is kézbesíthető (Art. 93. § (1) bekezdés).

Míg a megbízólevél átadása természetszerűleg csak az adózó közreműködésével valósulhat meg, és ezáltal az adózó közvetlenül megszerezheti azokat az információkat, melyek a jogainak gyakorlásához elengedhetetlenül szükségesek, addig a megbízólevél kézbesítése esetén az adózók nem feltétlenül értesülnek ténylegesen az ellenőrzés megindulásáról.

Ennek oka, hogy az Art. számos kézbesítési vélelmet állított fel, melyek megvalósulása ugyanazokat a jogkövetkezményeket vonja maga után, mintha a kézbesítés ténylegesen megtörtént volna. Jelen cikkünkben ezért elsősorban az ellenőrzéseknek a megbízólevél kézbesítésével történő megkezdésére, ezen belül is a kézbesítési vélelmekre koncentrálunk, különös tekintettel az elektronikus kézbesítésre vonatkozó előírásokra.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, milyen változásokra kell felkészülniük az adózóknak!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Védelmező személybiztosítás adózása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Biztosítási adó sávváltozás 2024

Juhász Tibor

okleveles nemzetközi és ellenőrzési adószakértő

Átalányadós továbbszámlázása

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink