adozona.hu
NAV: így kell regisztrálni CESOP-adatcsere teszteléshez
//adozona.hu/2024_es_adovaltozasok/NAV_igy_kell_regisztralni_CESOPadatcsere_te_IDSJKV
NAV: így kell regisztrálni CESOP-adatcsere teszteléshez
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a CESOP-adatszolgáltatás E-Banktitok (EBT) rendszerbeli kommunikációjához elkészítette az EBT-CESOP-üzenet specifikációját, melynek publikálása az OPENKKK-portálon megtörtént [OpenKKK - Kezdőlap (gov.hu)] – írja honlapján a NAV.
A CESOP-adatcsere tesztelésének feltétele az ügyfélnek kiadott tesztfelhasználó és az ahhoz kapcsolódó EBT-CESOP – Fizetési adatok csatorna jogosultság megléte.
A tesztrendszerhez csatlakozási szándékát a pénzforgalmi szolgáltató a cesop_test@nav.gov.hu e-mail-címen jelezheti, ahol meg kell adnia a kapcsolattartó személyét, e-mail-címét.
A beérkezett igénylőlap alapján a NAV Informatikai Intézete állítja be a teszteléshez szükséges jogosultságokat, biztosítja a teszttanúsítványokat és privát kulcsokat, illetve ezekről külön értesíti az igénylőt.
Az EBT éles rendszer CESOP-moduljához csatlakozni kívánó pénzforgalmi szolgáltatók igényüket a belépési nyilatkozat (Nyilatkozat) benyújtásával kezdeményezhetik.
A nyilatkozatot a Magyarországon letelepedett pénzforgalmi szolgáltatók a NAV Központi Irányítás Adókapcsolati Főosztálynak címezve, az elektronikus kapcsolattartás szabályainak megfelelően küldhetik meg.
A Magyarországon nem letelepedett pénzforgalmi szolgáltatók nyilatkozatukat a cesop_business@nav.gov.hu címre küldhetik.
Az elektronikus kapcsolattartás a pénzintézetekkel a NAV saját fejlesztésű rendszerén keresztül történik. A kommunikációs jogosultságot minden esetben a pénzforgalmi szolgáltatónak mint ügyfélnek állítják be, az igénylőlapon megadott felhasználóhoz (adott esetben a képviselőhöz) delegálva.
A tanúsítványokkal kapcsolatos főbb információk
A teszteléshez szükséges teszttanúsítványokat a NAV Informatikai Intézete biztosítja.
A pénzforgalmi szolgáltatók az „éles rendszerben” a VHR- és ELLTAM-kommunikációban már használt tanúsítványokat a CESOP-kommunikációban is használhatják. Lehetőség van több tanúsítvány és aláírás használatára, de annak tükröznie/azonosítania kell a pénzforgalmi szolgáltatót. Ezek nyilvános kulcsait a NAV címtárába is fel kell tölteni.
Az autentikációnál, az elektronikus aláírásnál és a titkosításnál a kommunikációhoz újonnan csatlakozó pénzforgalmi szolgáltatónak is – ideértve a külföldi székhellyel rendelkező, de a Magyar Nemzeti Bank által kiadott engedély birtokában működő pénzforgalmi szolgáltatót – a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által felügyelt, magyarországi tanúsítványkiadótól származó fokozott biztonságú aláíró, illetve titkosító tanúsítványt kell használnia.
Az eIDAS által elfogadott, Magyarországon megbízható tanúsítványkiadók listája itt érhető el: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/tl/HU.
A tanúsítványok nyilvános kulcsait szintén el kell juttatni a NAV-hoz, a regisztrációkor használt e-mail-címen keresztül. A Hitelesítés Szolgáltató az előfizető szervezet adatait közhiteles adatbázisokban ellenőrzi.
A hivatal javasolja, hogy az éles rendszerhez csatlakozás előtt a felhasználók teszteljék a kommunikációt.
A fejlesztés, tesztelés, üzemeltetés során felmerülő technikai kérdéseket az ebt_teszt@nav.gov.hu-ra várják– olvasható a nav.gov.hu-n.
A hivatal közzétette honlapján az EBT-rendszer CESOP-moduljához csatlakozásról szóló nyilatkozatot is.
Hozzászólások (0)