hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Globális minimumadó: számviteli és eljárási szabályok, a kiegészítő adó hatása az adókedvezményekre

  • Erdős Gabriella adószakértő, TaxMind Kft.

Sorozatunk előző két részében a globális minimumadó általános elveit, majd annak magyarországi rendszerét vázoltuk. Jelen cikk az adókedvezmények kérdésével, az adatszolgáltatási kötelezettséggel és a főbb eljárási szabályokkal foglalkozik.

A cikksorozat "Vége a trükközéseknek? Jön a globális minimumadó, nem csak a legnagyobb cégeket érinti" című részét itt, a "Globális minimumadó: az EU-irányelv magyarországi alkalmazásának szabályai" című írását itt olvashatja el.

Az adókedvezmények kérdésköre azért kiemelten fontos, mert a kisebb piaccal rendelkező országok elsődleges eszköze a működőtőke-beruházások ösztönzésére az alacsony adómérték, illetve az adóelőnyök nyújtása. Magyarország sokrétűen él is ezzel a lehetőséggel, azonban egyik leghatékonyabb adókedvezménye, a fejlesztési adókedvezmény a kiegészítő adóval érintettek számára a jövőben elveszti ösztönző funkcióját, irrelevánssá válik. Annak érdekében, hogy a K+F kedvezmények elkerüljék ezt a sorsot, a törvényjavaslat bevezet egy az új szabályoknak már megfelelő ösztönzőt.

A 2024-es adóváltozásokról szóló írásokat ITT, a 2023-as adóváltozásokkal kapcsolatos cikkeket ITT találja.

Adókedvezmények és a kiegészítő adó

A globális minimumadó arra törekszik, hogy felemelje az adott országban elért nyereség társaságiadó-terhét a minimumadó szintjére.

Mivel a kiindulópont minden esetben egy számviteli beszámoló, ezért az adórendszer által nyújtott adóelőnyök az elismert nyereség mértékét alapesetben nem befolyásolják. Ugyanakkor a kedvezmény csökkenti a fizetett adót, és ezzel a tényleges adómértéket, vagyis az adóelőny elvész, hiszen megnövekszik miatta a kiegészítőadó-fizetési kötelezettség.

Előnyt azonban lehet olyan kedvezmény formájában is nyújtani, amely megjelenik a számviteli beszámolóban az egyéb bevételek között (például fejlesztésre adott vissza nem térítendő állami támogatások). Az ilyen a támogatások nem az adót csökkentik, hanem a nevezőben az elismert nyereség összegét változtatják, ezért ezeket az előnyöket a kiegészítő adó kevésbé sújtja.

A törvényjavaslat a fentieknek megfelelően kétféle adókedvezményt különböztet meg.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a részleteket!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szja-bevallás

Lepsényi Mária

adószakértő

Hitelezési veszteség

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Beruházás, fejlesztési tartalék, napelem II.

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 március
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31