hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Globális minimumadó: számviteli és eljárási szabályok, a kiegészítő adó hatása az adókedvezményekre

  • Erdős Gabriella adószakértő, TaxMind Kft.

Sorozatunk előző két részében a globális minimumadó általános elveit, majd annak magyarországi rendszerét vázoltuk. Jelen cikk az adókedvezmények kérdésével, az adatszolgáltatási kötelezettséggel és a főbb eljárási szabályokkal foglalkozik.

A cikksorozat "Vége a trükközéseknek? Jön a globális minimumadó, nem csak a legnagyobb cégeket érinti" című részét itt, a "Globális minimumadó: az EU-irányelv magyarországi alkalmazásának szabályai" című írását itt olvashatja el.

Az adókedvezmények kérdésköre azért kiemelten fontos, mert a kisebb piaccal rendelkező országok elsődleges eszköze a működőtőke-beruházások ösztönzésére az alacsony adómérték, illetve az adóelőnyök nyújtása. Magyarország sokrétűen él is ezzel a lehetőséggel, azonban egyik leghatékonyabb adókedvezménye, a fejlesztési adókedvezmény a kiegészítő adóval érintettek számára a jövőben elveszti ösztönző funkcióját, irrelevánssá válik. Annak érdekében, hogy a K+F kedvezmények elkerüljék ezt a sorsot, a törvényjavaslat bevezet egy az új szabályoknak már megfelelő ösztönzőt.

A 2024-es adóváltozásokról szóló írásokat ITT, a 2023-as adóváltozásokkal kapcsolatos cikkeket ITT találja.

Adókedvezmények és a kiegészítő adó

A globális minimumadó arra törekszik, hogy felemelje az adott országban elért nyereség társaságiadó-terhét a minimumadó szintjére.

Mivel a kiindulópont minden esetben egy számviteli beszámoló, ezért az adórendszer által nyújtott adóelőnyök az elismert nyereség mértékét alapesetben nem befolyásolják. Ugyanakkor a kedvezmény csökkenti a fizetett adót, és ezzel a tényleges adómértéket, vagyis az adóelőny elvész, hiszen megnövekszik miatta a kiegészítőadó-fizetési kötelezettség.

Előnyt azonban lehet olyan kedvezmény formájában is nyújtani, amely megjelenik a számviteli beszámolóban az egyéb bevételek között (például fejlesztésre adott vissza nem térítendő állami támogatások). Az ilyen a támogatások nem az adót csökkentik, hanem a nevezőben az elismert nyereség összegét változtatják, ezért ezeket az előnyöket a kiegészítő adó kevésbé sújtja.

A törvényjavaslat a fentieknek megfelelően kétféle adókedvezményt különböztet meg.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a részleteket!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Értékpapírszámla, jelentési kötelezettség

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Cafeteriajuttatás – számla elszámolhatóság

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Temetési segély, számla nélküli elszámolás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink