hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magasabb lehet a fizetendő EPR-díj, mint azt sokan várnák

  • adozona.hu

Július 1-jén elindult a kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) rendszere. Az új EPR-szabályok célja, hogy az EPR-díj-köteles termékek életciklusa végén szükséges hulladékkezeléssel kapcsolatosan a gyártókat, illetve első magyarországi forgalomba hozókat terhelje a felelősség és az ezzel járó költségek – írja a GrantThornton.

Lényeges változás továbbá, hogy az EPR-rendszer keretében az állam felelősségi körébe tartozó hulladékgazdálkodási feladatokat (gyűjtés, kezelés, újrahasznosítás és ártalmatlanítás) már az úgynevezett koncesszor, azaz a MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) látja el. A hulladékkezelési feladatok finanszírozására pedig a forrást az EPR-díj hivatott megteremteni, amit az EPR-köteles gyártók, első magyarországi forgalomba hozók kötelesek fizetni a MOHU-nak.

Az EPR-díj megfizetése – magasabb lehet a díj, mint azt sokan várnák

Az új előírások értelmében az EPR-adatszolgáltatások alapján a MOHU számlát állít majd ki a tárgynegyedévi EPR-díj összegéről az érintett vállalkozások számára, melyek az EPR-díjat a számla kézhezvételétől számított 15 napon belül kötelesek megfizetni a MOHU részére.

A hatályos jogszabályok értelmében a MOHU olyan hulladékkezelési feladatokat végez, amelyek ellátása lényegében az EPR hatálya alá tartozó vállalkozók kötelezettsége, felelőssége, és amely ellentételezéseként az említett vállalkozások EPR-díjat kötelesek fizetni a MOHU-nak. A MOHU által az EPR-díj fizetésére kötelezett vállalkozások részére végzett hulladékkezelés tehát az áfatörvény hatálya alá tartozó ellenérték fejében nyújtott szolgáltatásnak minősül, amelyet az általános szabályok szerint 27%-os áfa terhel.

A különböző termékek EPR-díjának egy egységre vetített mértékeit a 2023. évre vonatkozóan a 8/2023. EM rendelet (EM-rendelet) tartalmazza. Az EM-rendelet kimondja, hogy az EPR-díj az áfát nem tartalmazza. Így a főszabály szerinti 27%-os áfa az EM-rendelet alapján számított EPR-díjra (mint nettó értékre) kerül majd felszámításra.

Az EPR-díj egy része a MOHU-t, egy része pedig az önkormányzatokat illeti. Az EPR-díj megoszlását az alábbi táblázatban, néhány példával szemlélteti a GrantThornton:

Díjkategória megnevezése Koncessziós társaságot megillető díjelem (Ft/kg) Önkormányzatot megillető díjelem (Ft/kg) Kötelezett által fizetendő EPR-díj (Ft/kg)
műanyag csomagolás 213 6 219
papír és karton csomagolás 171 2 173
fém csomagolás 178 8 186
egyéb csomagolás 125 4 129

Mint a fentiekből látható, az EPR-díj jelentősebb része a MOHU bevétele, az önkormányzatok csak egy csekély díjrészletet tudhatnak majd magukénak.

A két díjrészletről pedig a MOHU telefonos ügyfélszolgálata szerint az alábbi bizonylatok kerülnek majd kiálltásra:

» az önkormányzatot megillető EPR-díjrészről áfa nélküli számviteli bizonylat készül, míg

» a MOHU-t illető összegről olyan számla kerül kiállításra, amelyben 27% áfa is felszámításra kerül.

Mindazon vállalkozások számára, amelyek áfalevonási joggal rendelkeznek, ez csupán likviditási szempontból érdekes, mert a MOHU számlája alapján áfabevallásukban levonásba helyezhetik az előzetesen felszámított áfa összegét.

Érdekesség, hogy a fentiekről részletes tájékoztatás a MOHU honlapján egyelőre nem találtunk. Pedig az EPR-díj számlázásával kapcsolatban számtalan további kérdés is felmerül, így többek között az, hogy hogyan fogják megállapítani, hogy melyik külföldi székhelyű, de EPR-fizetésre kötelezett gazdálkodó rendelkezik Magyarországon áfatelephellyel és melyik nem, akik esetében a fordított áfás adózást kellene alkalmazni.

Biztosan leszek tehát olyanok, akinek meglepetést okoz majd az első EPR-díj kapcsán a MOHU bizonylatolási gyakorlata.

Az EPR hatása a decemberi termékdíjelőlegre

A termékdíjfizetésre kötelezettek tisztában vannak azzal, hogy a negyedéves adóbevallási és -befizetési kötelezettségükön felül főszabály szerint termékdíjelőleget is kötelesek vallani harmadik negyedévi termékdíjbevallásukban. Ez a termékdíjelőleg december 20-án esedékes.

Fontos, hogy míg a korábbi években a december 20-i termékdíjelőleg mértéke az adóév első három negyedéve után fizetett termékdíj harmadának a 80%-a volt, addig ebben az évben átmeneti szabály került bevezetésre, hiszen a harmadik negyedévtől az EPR összege levonható a termékdíj összegéből, így az eddigi szabály alkalmazása túl magas termékdíjfizetést eredményezne.

A harmadik negyedévi termékdíjbevallás kitöltésekor fontos ügyelni arra, hogy a 2023. év negyedik negyedévére vonatkozó termékdíjelőleg mértéke csupán az adóév harmadik negyedéve után fizetett termékdíj 80%-a.

A fentiek jól példázzák, hogy nem egyszerű kiigazodni az új EPR- és módosult termékdíjszabályok útvesztőjében, és naprakész információkat beszerezni ahhoz, hogy pontosan és határidőben teljesíteni tudjuk az adminisztrációs kötelezettségeket – olvasható a grantthornton.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Munkáltató által fizetett étkezés

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Első konszolidált beszámoló

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Egyenlőtlen munkaidő

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 június
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább