hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Áfaváltozások a tavaszi adócsomagban

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász

Az általános forgalmi adózást is érinti a napokban a parlament elé terjesztett adótörvény-módosítási csomag. Jelentős változások nem várhatók, de több apróbb pontosítás történik, amelyeket kétrészes cikksorozatban foglalunk össze. Jelen írásunkban az e-kereskedelmen belül a pénzforgalmi szolgáltatók nyilvántartási kötelezettségére vonatkozó, valamint a behajthatatlan követelések kezelésével kapcsolatos módosítási javaslatokat értelmezzük.

I. E-kereskedelemmel kapcsolatos változások

A pénzforgalmi szolgáltatók nyilvántartási kötelezettsége

Idén júliustól számos változás lép hatályba az elektronikus kereskedelemre vonatkozóan. Az internetes kereskedelem (pontosabban az áfatörvény 12/B paragrafusa szerint távértékesítés) áfaszabályainak átdolgozásával a fogyasztás helye szerinti adófizetési kötelezettség elve fog érvényesülni, azaz a termék fogyasztási helyén kell az áfát megfizetni.

Az új szabályok számos ponton módosították az áfatörvényt: külön kezelendő a közösségen belüli, illetve a közösségen kívül történő kereskedelem, de speciális szabályok vonatkoznak az online platformokra is. Fontos kiemelni, hogy a fogyasztás helye szerinti adózás általánossá tétele adminisztrációs egyszerűsítéssel is jár: az egyes értékesítők, adófizetésre kötelezett adóalanyok egyszerűsített formában (az OSS rendszeren keresztül) tehetnek eleget adózási kötelezettségeiknek.

Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a külföldi értékesítők adófizetési kötelezettsége teljesítésének ellenőrzése rendkívül nehézkes. Kis túlzással kijelenthető, hogy az OSS egy becsületkassza, de ha a külföldi értékesítő zavarosban kíván halászni, akkor nagyon nehezen lehet rákényszeríteni adófizetési kötelezettségének teljesítésére.

Ezt nemcsak a hazai, hanem a közösségi jogalkotás is felismerte, így a hozzáadottérték-adóról (héa) szóló irányelvet módosító 2020/284. irányelv 2024-től bevezeti a közösségi pénzforgalmi szolgáltatókra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettséget. A pénzforgalmi szolgáltatókra előírt adatszolgáltatási kötelezettségek gyakorlatilag egy ellenőrzési lehetőséget adnak az áfafizetési kötelezettségek teljesítéséhez.

Elgondolkodtató, hogy ezen – áfakötelezettséget legfeljebb közvetve érintő – szabályok miért az áfatörvénybe, miért nem az adózás rendjéről szóló törvénybe kerültek bele (talán héa-irányelvhez kapcsoltság okán), de ezen dogmatikai kérdésen túllépve vizsgáljuk meg az új szabályokat.

Az adatszolgáltatási, nyilvántartási kötelezettségek címzettjei a pénzforgalmi szolgáltatók, akik a hitelintézeti törvény szerint pénzforgalmi szolgáltatást teljesítenek, ezáltal az MNB felügyelete alá tartoznak. Az első jogosan felmerülő kérdés az lehet, hogy a nemzetközi fintech cégek (PayPal, Revolut, TransferWise, vagy a közösség területén kívüli Alipay) vajon kötelezettek-e az adatszolgáltatásra?

Az áfatörvény módosítási javaslata úgy rendelkezik, hogy a kötelezettség arra a pénzforgalmi szolgáltatóra terjed ki, amely

– a) belföldön székhellyel rendelkezik, vagy
b) az a) ponttól eltérő esetben, ha belföldön nyújt pénzforgalmi szolgáltatást.

A kérdés tisztázása számos, az adójogon jóval túlmutató bankjogi kérdést vet fel. Az mindenesetre biztos, hogy a magyar bankok kötelezettek lesznek a nyilvántartásra, viszont mivel a kötelezettségek hatályba lépése 2024. január 1-je, kijelenthető, hogy elegendő idő áll rendelkezésre az implementációra.

Az irányelv azt az elvet rögzíti, hogy "amennyiben a fizető fél és a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatói is valamely tagállamban helyezkednek el, csak a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatóinak kell nyilvántartást vezetniük. A nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség vonatkozásában egy pénzforgalmi szolgáltató akkor tekintendő úgy, hogy valamely tagállamban helyezkedik el, amennyiben az üzleti azonosító kódja (BIC-kód) vagy egyedi vállalatazonosítója az adott tagállamra utal". Ezen elv megjelenik a magyar szabályozásban is, azaz az adatszolgáltatási kötelezettségre csak akkor köteles a hazai bank, ha a kedvezményezettnek nincs a közösség területén elhelyezkedő pénzforgalmi szolgáltatója.

A pénzforgalmi szolgáltatóknak tehát nyilvántartást kell vezetniük az általuk nyújtott pénzforgalmi szolgáltatás vonatkozásában a kedvezményezettekről és a fizetésekről. A nyilvántartási kötelezettség kizárólag a határon átnyúló fizetésekhez kapcsolódóan nyújtott pénzforgalmi szolgáltatásokra terjed ki. A pénzforgalmi szolgáltató ezen nyilvántartásából a tárgynegyedévet követő hónap végéig adatot szolgáltat az állami adó- és vámhatóság részére az adott naptári negyedév adatairól, feltéve, hogy az adott naptári negyedév során teljesített pénzforgalmi szolgáltatása keretében huszonötnél több határon átnyúló fizetést nyújtott ugyanazon kedvezményezett számára. A pénzforgalmi szolgáltató adatszolgáltatását elektronikus formában egy erre a célra rendszeresített formanyomtatványon fogja teljesíteni.

A nyilvántartás részletezettségére, annak vezetésére, megőrzésére is speciális szabályok érvényesek.

A kis értékű termékimportra vonatkozó adminisztrációs szabályok

A fentieken túl a távolsági kereskedelemhez kapcsolódó pontosítás a kis értékű küldemények egyszerűsített bejelentésének részletszabályait tisztázza. A már elfogadott jogszabály értelmében a 22 eurós adómentességi értékhatár 2021. július 1-jétől megszűnik, ezáltal minden importtermékre importáfa-fizetési kötelezettség fog vonatkozni. A 150 euró alatti értéknél – azaz a vámmentességi értékhatárig – viszont lehetséges csökkentett adattartalmú vám-árunyilatkozatot benyújtani. A címzett megbízásából eljáró, tőle adót beszedőre, illetőleg az adóbeszedésre kötelezettre vonatkozó részletszabályokról rendelkezik a javaslat 28. paragrafusa.  A javaslat rendezi, hogy a vámkezelt termékek adóalapját és a beszedett adót ugyanarról a hónapról benyújtott adóbevallásban kell feltüntetni, ugyanis a vámkezelés történhet az adó beszedését megelőző hónapban is.

II. Behajthatatlan követelések – újabb pontosítások

A behajthatatlan követelések kezelésével kapcsolatban több (akár egymásnak is ellentmondó) Európai Bírósági ítélet is született. Kifejezetten az Enzo Di Maura (C-246/16) ügy során merült fel, hogy a magyar áfatörvény a behajthatatlan követelések kapcsán nem felel meg a közösségi szabályozásnak (amely értelmében a behajthatatlan követelések esetén a tagállami szabályozásnak meg kell engedni az ügyletre korábban megfizetett áfa utólagos korrekcióját). Bár a magyar jogszabály módosult ugyan a behajthatatlan követelések kezelését érintően, ettől függetlenül számtalan eljárás indult a közösségi szabályokra és a fent említett bírósági ítéletekre utalva.

Részletes elemzés nélkül azt mindenképpen el lehet mondani a hazai szabályozásról, hogy rendkívül szűken határozta meg azon eseteket, amikor az adóalany élhet az áfa korrekciójával, illetőleg olyan mennyiségű és típusú adminisztrációhoz köti a jogosultság gyakorlását, amelynek igen nehéz (ha nem lehetetlen) megfelelni. A legutóbbi áfatörvény-változtatás már tágította a lehetőségek körét (magánszemély adósok esetén), a mostani jogszabály-módosítás – nyilván a megszaporodott európai bírósági ügyekre is reagálva – tovább módosítja (enyhíti) a behajthatatlan követelésekre vonatkozó igen szigorú áfaszabályozást.

Az első módosítás indokát egy konkrét európai bírósági végzés hozta, amely az elévülési idővel kapcsolatos kérdésekkel is foglalkozott. A benyújtott javaslat alapján az adóalanyok külön, írásbeli kérelem útján igényelhetik az állami adóhatóságtól a behajthatatlan követelésként elszámolt összeg áfatartalmát, ha a követelés behajthatatlanná válásának megállapításakor a követelés alapját képező, eredeti ügyletre tekintettel számított elévülési idő már eltelt. A hivatkozott kérelem a követelés behajthatatlanná válásának megállapításától számított egyéves jogvesztő határidőn belül nyújtható be, és benyújtásának előfeltétele, hogy a behajthatatlan követelés jogcímén történő adóalap-csökkentésre vonatkozó jogszabályi feltételek egyébként teljesüljenek.

A módosítás rendezi az esetben követendő eljárást is, amikor a kérelemre történő adó-visszatérítést követően a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója részére a behajthatatlan követelésként elszámolt ellenérték egészét vagy annak egy részét mégis megtérítik. Az adóhatóság 6 hónapon belül tud dönteni a benyújtott kérelemről.

Az átmeneti rendelkezések között találhatunk szabályozást arra az esetre, amikor a követelés behajthatatlanná válásának megállapításakor a követelés alapját képező, eredeti ügyletre tekintettel számított elévülési idő már eltelt. Ilyenkor az adó visszatérítése iránti kérelmet akkor lehet benyújtani, ha a behajthatatlan követelésként való elszámolásra alapot adó ok a visszatérítést lehetővé tevő szabály hatályba lépését követően keletkezett be. Ha a követelés a szabály hatályba lépését megelőzően vált behajthatatlanná, de ennek bekövetkezte óta még nem telt el 1 év, úgy az adóalanynak az új rendelkezés hatályba lépésétől számítva 180 napja van a kérelem benyújtására.

Az elévülési időre vonatkozó rendelkezéseken túl enyhülnek a behajthatatlan követelésekre vonatkozó egyéb feltételek is. Ezen – lentiekben ismertetett – feltételek az ügylet teljesítésének időpontjában az adósra vonatkoztak. Az alábbi feltételeket törli a tervezett törvénymódosítás:

– a vevő az eredeti ügylet teljesítési időpontjában nem állt fizetésképtelenségi eljárás hatálya alatt;

– a vevő adószáma nem volt törölve;

–  az eredeti ügylet teljesítési időpontjában, illetve az azt megelőző éven belül az adós nem szerepelt a nagy összegű adóhiánnyal vagy nagy összegű adótartozással rendelkezők adatbázisában;

–  az eredeti ügylet teljesítési időpontjáig az eladó nem kapott rá vonatkozóan figyelmeztető levelet az adóhatóságtól.

Ehhez kapcsolódóan átmeneti rendelkezést is tartalmaz a javaslat, amelynek értelmében a módosított előírás azon ügyletek esetében is alkalmazható, amelyek teljesítési időpontja a módosulás hatályba lépése előtti, de 2015. december 31. utáni.

A következő cikkben az egyéb áfatörvénybeli várható változásokat ismertetjük, amelyek egyebek mellett az Egyesült Királyságban letelepedett adóalanyok áfa-visszatérítési lehetőségére, a külföldi utasok áfa-visszaigénylésére irányuló változtatási javaslatokat részletezi.

OLVASSA EL cikkünk folytatását is!
E-áfabevallási, speciális adó-visszatérítési szabályok a tavaszi adócsomagban

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink